Urmează: 9.55
Promo
Informații despre evenimentele partenerilor noștri.
Apoi: 9.59
Promo RRM
Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Discurile anului 2019

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Albumul 'Beethoven - Piano Concertos 0 - 5' (II) - CD Review, 14 decembrie 2019

Se poate spune că Beethoven este un companion nelipsit în viața familiei Kent Nagano - Mari Kodama, după cum declară și cei doi artiști, care au dedicat ani de-a rândul explorării repertoriului Titanului de la Bonn. Există după cum bine știți, o integrală a Simfoniilor sale realizată de Kent Nagano la pupitrul Orchestrei Simfonice din Montreal, există o altă integrală a Sonatelor pentru pian înregistrată de Mari Kodama pe parcursul a 11 ani, și acum vorbim despre această nouă integrală a Concertelor pentru pian și orchestră ce reunește înregistrări realizate între 2006 - 2019 . "Dacă le interpretezi pe toate este ca și cum ai călători împreună cu Beethoven de-a lungul întregii sale vieți", susține Mari Kodama.

Continuăm să parcurgem această integrală apărută în 11 octombrie 2019 cu concursul Orchestrei Simfonice Germane din Berlin, conduse de Kent Nagano și reținem faptul că albumul își propune să marcheze aniversarea în 2020, a celor 250 de ani de la nașterea creatorului german. Cele 4 compact discuri ale acestei colecții apărute sub sigla Berlin Classics, cuprind pe lângă cele 5 concerte pentru pian și orchestră, Concertul nr. 0 pe care l-am ascultat deja, Variațiunile și fuga pe tema "Eroica", un Rondo și Triplul Concert pentru pian, vioară și violoncel. Și pentru a intra direct în subiect mă refer la Concertul nr.3 op.37 în do minor, traversat de momente de o mare sensibilitate în registrul solistic, dincolo de rigoarea stilistică cerută de o asemenea partitură - caracterul monumental, spectaculos, viril. Vă semnalez ca atare un moment de o mare finețe, imponderabil aproape în cadența primei părți, înainte de revenirea temei, un Largo cu adevărat poetic și un Rondo.Allegro regăsindu-și exuberanța firească poate cu un minut înainte de acordul final.

Se remarcă și în Concertul nr.4 op.58 în Sol major distincția cu care pianista se impune, precizia, acuratețea stilistică, delicatețea care nu exclude momentele de bravură, și mai ales eleganța pe care o intuim venind de departe din Țara Soarelui Răsare. Este o echipă sudată, pentru că și sonoritatea Orchestrei Simfonice Germane din Berlin contribuie la reușita acestui proiect, desigur sub conducerea lui Kent Nagano.

Am ajuns și la finalul acestei integrale: Beethoven - Imperialul - declarația sa finală pe acest teritoriu ce implică un raport concurențial solist-orchestră, virtuozități spectaculoase, bravură, dar și fluența unui discurs de o mare sensibilitate. Toate aceste calități le regăsim în înregistrarea propusă de Mari Kodama, plus o mare doză de optimism pe care o recunoaște pianista ca influență majoră. Ea, după cum scrie un cronicar de la revista ”Gramophone”, ne oferă cea mai bună versiune a sa, în acest Concert Imperial, mai ales în partea a III-a interpretată cu un sentiment de eliberare, citez, "fără nici o grijă în această lume", pentru că, după cum se remarcă și în video-ul promoțional, nu este foarte ușor să te manifești deplin, cu strălucirea, dezinvoltura și genialitatea pe care suntem obișnuiți să le atribuim marilor artiști, în cadrul unei culturi diferite de cea europeană. Mari Kodama este artistă, fără îndoială, dar este și soția japoneză desăvârșită a marelui dirijor Kent Nagano.

Este inclusă și această integrală Beethoven realizată de un tandem artistic prețuit și admirat în lumea muzicală, în proiectul "Discurile anului 2019", la Radio România Muzical

Marina Nedelcu