Discurile anului 2019

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Pianistul Zhang Cheng - CD Review, 12, 19 octombrie 2019

Reținem și acest album "Schumann" înregistrat de un tânăr pianist chinezZhang Cheng, care a devenit cunoscut lumii muzicale câștigând câteva concursuri de anvergură - "Clara Haskil" în 2011 și "Robert Schumann" în 2016. Este firesc să apară și un album cu acest profil, lansat sub sigla Accentus Music din Leipzig în 21 iunie 2019. Am admirat deja cu o săptămână în urmă, Humoresca op.20 de Robert Schumann în această interpretare. Continuăm acum cu Variațiunile Abegg op.1, cele care redau poate cel mai bine natura emoțională a acestui virtuoz în plină afirmare. Intuim concentrarea deplină, tehnica impecabilă, un gen de sensibilitate ce implică rafinamente născute dintr-o natură capabilă de nuanțe subtile, dar în egală măsură robust romantică. Simți trăirea interioară a pianistului, modul cum vibrează în fața muzicii pe care declară că o iubește atât de mult.

Desigur câteva modele exemplare rămân de neegalat. În primul rând Clara Haskil, spirit fluid și scânteietor desprins de materie, apoi Sviatoslav Richter, mult mai contemplativ în aceste Variațiuni Abegg - mă refer la înregistrarea anului 1962 dintr-un turneu în Italia, sau, pentru a intra în aceeași ligă, Lang Lang de o inteligență incandescentă, virtuoz implacabil, dar și poet. Însă vorbim deja despre o nouă generație de pianiști care în mod firesc își croiește un drum în această lume atât de exigentă și concurențială a artelor.

Albumul reține de fapt un concert susținut de Zhang Cheng în Festivalul de la Haute Clarée din Névache - Sud-Estul Franței. Pianistul poartă un nume cu rezonanță istorică, al unui general din perioada celor Trei Regate chineze - secolul al III-lea după Hristos. S-a format în primii ani în China, apoi la Texas Christian University School of Music cu Tamas Ungar, și la Universitatea de Arte din Berlin cu Klaus Hellwig, urmând seria de masterclass cu alți titani ai claviaturii - Menahem Pressler, Leon Fleisher, Paul Badura-Skoda, Dmitri Bashkirov, Elisso Virsaladze și se declară recunoscător faptului că muzica l-a însoțit mereu și constant până în acest moment al vieții sale.

După un prim contact cu Variațiunile Abegg la vârsta de 12 ani, l-a descoperit pe Schumann propriu-zis în timpul studiilor în Statele Unite ale Americii, în mod spontan și cu totul natural. Citez din interviul pe care pianistul l-a acordat lui Michel Mollard: "mulți ani am încercat să găsesc cuvintele potrivite pentru a articula acest sentiment al reuniunii cu Schumann. Am simțit că am venit în contact cu fratele meu geamăn care a trăit până în acel moment în tăcere în corpul meu. Sentimentul de intimitate, de dor, empatie și onestitate mi-au topit inima complet. În loc să fac un efort să-i studiez muzica, Schumann și-a deschis simplu brațele și m-a invitat în lumea lui."

Impresionantă această declarație ce confirmă de fapt o evidență transpusă pe scenele de concert sau în festivaluri. Zhang Cheng cântă în recitaluri toate cele trei Sonate pentru pian de Robert Schumann. Cât despre această Sonată nr.1 op.11 în fa diez minor, pot spune că este interpretată în forță, cu accente beethoveniene, aidoma unei declarații răspicate. Nu apare încă în interpretarea lui Zhang Cheng, profunzimea și maturitatea viziunii unui Murray Perahia spre exemplu, dar efortul său este considerabil și demn de toată prețuirea.

Facem cu alte cuvinte cunoștință cu un tânăr pianist chinez pasionat de muzica lui Robert Schumann - din nou citez din interviul care apare în booklet-ul acestui album:"Motivul care mă face să explorez muzica sa este umanitatea pe care o degajă. Cred că Schumann a avut o personalitate extraordinar de liberă și de generoasă. Este o sursă de inspirație fără sfârșit pentru mine în căutarea propriei mele identități."

Veți regăsi albumul "Zhang Cheng - Schumann" în Proiectul Discurile anului 2019 la Radio România Muzical.

Marina Nedelcu