Apoi: 0.00
Adagietto
În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...

Discurile anului 2019

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Mandolinistul Avi Avital - albumul Bach: Music box, 11 martie

Un album cuprinzând două discuri, lansat pe 1 martie de casa Deutsche Grammophon: lucrări de Johann Sebastian Bach, interpretate într-o transcriere pentru mandolină de Avi Avital - Concertele BWV 1052 și 1056, în original pentru clavecin și orchestră, Concertul nr.1 BWV 1041, în original pentru vioară și orchestră - înregistrate alături de Kammerakademie Potsdam, Sonata BWV 1034, în original pentru flaut și continuo - înregistrate alături de Ophira Zakai - luth, Ira Givol - violoncel și Shalev Ad El la clavecin, Partita a II-a, în original pentru vioară solo și Preludiul din Suita I, în original pentru violoncel solo.

Primul disc al albumului este, de fapt, reeditarea unei apariții discografice din 2012. Însă pe al doilea disc, găsim înregistrări noi, realizate în 2018: Partita nr.2 de Bach, în original pentru vioară solo și Preludiul din Suita nr.1 pentru violoncel. În plus, avem și un DVD cu înregistrări realizate de Avi Avital în timpul turneului său la antipozi, alături de Australian Brandenburg Orchestra: Concertul nr.1 catalog 1041 de Bach, în original pentru vioară și orchestră și Sonata catalog 1034 în original pentru flaut și continuo.

În 2012, când a fost lansată prima parte a albumului pe care îl ascultăm astăzi, critica a vorbit entuziast despre acel prim disc propus de Avi Avital în cadrul contractului său de colaborare cu Deutsche Grammophon. "Virtuozitatea și imaginația lui Avital sunt considerabile", "Avital este un interpret extraordinar; cei care-l iubesc pe Bach vor găsi multă savoare în interpretarea lui", "Suntem în fața unei colecții inteligente de muzică serioasă, o minunată audiție de vară". S-a mai vorbit și despre aranjamentele lui Avital, dar și despre puterea lui de adaptare la un repertoriu care inițial nu a fost gândit pentru mandolină, așa cum este Concertul catalog 1056 de Bach, în original pentru clavecin și orchestră.

Avi Avital este unul dintre muzicienii pe care mi-aș dori să am șansa să-i ascult într-o sală de concert. În vârstă de 40 ani, născut în Israel, el a scris, practic, istorie, în momentul când a început să abordeze muzică cultă pe un instrument pentru care prea puțini compozitori din istoria muzicii au scris piese. Avi Avital este și primul mandolinist nominalizat la premiile Grammy - se întâmpla în 2010. Dincolo de modul absolut uimitor în care cântă la mandolină, virtuoz și extrem de muzical, Avital a înțeles că trebuie să lărgească repertoriul instrumentului său, așa că a transcris aproape 100 lucrări în ultimii 7 ani. În mod evident, are o inclinație către muzica barocă, iar albumele sale Bach și Vivaldi sunt o dovadă vie în acest sens.

Avi Avital amintea că a studiat mandolina în Israel alături de profesori de vioară, care neavând însă catedră de vioară, au fost obligați să predea mandolina. O situație care s-a transformat într-un avantaj pentru Avi Avital, profesorii învățându-l, practic, două practici instrumentale într-una singură, iar repertoriul abordat fiind, în general, cel transcris după lucrări pentru vioară. Este poate și una dintre explicațiile faptului că mandolina, în mâinile lui Avital, poate ajunge să sune ca o vioară, așa cum se întâmplă în Partita nr.2 de Bach.

În concluzie, un minunat album care se încheie cu o atemporală și vizionară versiune pentru mandolină a Preludiului din Suita nr.1 pentru violoncel solo de Bach.

Cristina Comandașu