Discurile anului 2018

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Violonistul Nemanja Radulovic - albumul Baika: Music box, 12 noiembrie

La Radio România Muzical, luni, 12 noiembrie, de la ora 19.00, în premieră, un album care a fost lansat în urmă cu doar 3 zile, pe 9 noiembrie: Baika, disc semnat de violonistul Nemanja Radulovic.

Baika înseamnă în limba sârbă "basm" și cred că este un titlu foarte inspirat pentru acest nou album al lui Radulovic, care, ca și precedentele sale apariții discografice, este ieșit din comun.

Haciaturian, Nikolai Rimski Korsakov și Alexandre Sedlar - un basm despre orient, despre o lume muzicală așezată la estul Mării Negre care nouă ne este familiară, dar pentru vestul Europei pare foarte exotică. Și o alegere repertorială care face ca acest album să mi se pară cel mai matur dintre toate albumele lui Nemanja Radulovic, violonistul sârbo-francez cu o imagine nonconformistă și care a găsit în reinterpretarea diferitelor muzici tradiționale sau repertorii arhi-cunoscute un mod de a se diferenția într-o lume foarte concurențială, cum este lumea muzicii clasice de astăzi.

Albumul Baika se deschide cu dificilul și spectaculosul concert în re minor de Aram Haciaturian, pe care Nemanja Radulovic l-a interpretat de multe ori alături de Orchestra Filarmonicii Borusan din Istanbul, condusă de Sascha Goetzel. Nemanja propune o interpretare în spirit rapsodic, alături de o orchestră surprinzător de calitativă, toți muzicienii reușind să imortalizeze acele culori care dau savoare muzicii lui Haciaturian - scrisă în forme și cu un limbaj de factură clasică, însă și cu sonorități care derivă din muzica tradițională armeană. Dacă înregistrarea concertului de Ceaikovski, lansată anul trecut tot la casa Deutsche Grammophon, mi s-a părut, totuși, cu prea multe excese de tempo și de dinamică, versiunea propusă de Nemanja Radulovic și Orchestra Filarmonicii Borusan, dirijor Sascha Goetzel, pentru Concertul lui Haciaturian este vie, convingătoare, cu o foarte bună realizare tehnică și artistică și poate deveni un standard al secolului XXI pentru această partitură destul de rar cântată, tocmai din cauza dificultăților tehnice din partitura solistului.

Care este cel mai cunoscut basm oriental? 1001 de nopți; așa că alegerea lui Radulovic de a include Suita Șeherazada de Rimski Korsakov pe acest album nu e deloc surprinzătoare, mai ales că această lucrare făcea de obicei pereche cu opusul concertant de Haciturian, în cadrul turneelor pe care Radulovic le-a susținut alături de Filarmonica din Istanbul. Ceea ce vom asculta nu este însă partitura originală, ci o transcripție pentru vioară, pian și ansamblu de coarde realizată de compozitorul Alexandre Sedlar după Nikolai Rimski Korsakov - o transcripție în stil clasic, în care regăsim principalele teme ale partiturii originale, cu un rol sporit acordat viorii, văzută ca instrument solist. O altfel de călătorie în lumea basmelor arabe, dar care păstrează însă, cu bun gust, savoarea originalului. Înregistrarea a fost realizată de Nemanja Radulovic alături de pianista pianista Stephanie Fontanarosa și ansamblul Double Sens.

">Pentru mine, cea mai interesantă lucrare de pe acest album în care Nemanja Radulovic se dezvăluie cel mai mult pe sine, cu preferința pentru muzici tradiționale și transcripții, este reprezentată de foarte rar cântatul trio pentru vioară, clarinet și pian de Aram Haciaturian. Lucrarea a fost scrisă în 1932, cu 8 ani înainte de mult mai cunoscutul concert pentru vioară și orchestră, însă legăturile ideatice, tematice și de construcție între cele două pot fi lesne puse în lumină, de la o simplă primă audiție; Haciaturian folosește în ambele lucrări teme derivate din muzica tradițională armeană, georgiană și turkmenă. Iar interpretarea propusă de Nemanja Radulovic, Andreas Ottensamer și Laure Fave Kahn în Trioul pentru vioară, clarinet și pian pune accent tocmai pe scoaterea în evidență a acestui specific local din muzica lui Haciaturian.

Acest ultim album semnat de Nemanja Radulovic concentrează toate ideile pe care le-am găsit și pe precedentele lui discuri apărute la Deutsche Grammophon: lucrări din marele repertoriu clasic, muzici tradiționale, aranjamente și, în general, o prezență nonconformistă. Au fost deja trecute toate în revistă, însă lipseau tocmai sarea și piperul: așa că Nemanja Radulovic încheie cu piesa Savcho 3, preluată, în transcripție, din concertul pentru saxofon și orchestră al prietenului său, Alexandre Sedlar - lumea muzicii tradiționale din jurul Mării Negre, concentrată în doar 3 minute.

Cei care achiziționează albumul online primesc bonus și o altă piesă semnată de Sedlar, intitulată "Turcia".

Puteți asculta albumul Baika luni, 12 noiembrie, de la ora 19.00 sau oricând pe site-ul proiectului Discurile anului 2018.

Cristina Comandașu