Urmează: 19.55
Promo
Informaţii despre evenimentele partenerilor noştri
Apoi: 19.59
Promo RRM
Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei

Discurile anului 2018

Arhiva ediţiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Albumul 'Clair de lune' al pianistului Menahem Pressler - CD Review, 28- 30 martie

În primele luni ale acestui an, Radio România Muzical v-a oferit deja câteva discuri lansate recent, dedicate lui Claude Debussy, compozitor celebrat anul acesta la un secol de la trecerea sa în eternitate. De altfel chiar la sfârşitul săptămânii trecute, în 25 martie s-au împlinit cei 100 de ani scurşi de la moartea sa. Aşa cum era de aşteptat, casele de discuri şi interpreţii, în special pianişti, au marcat această comemorare prin diverse apariţii discografice. Pianistul pe care îl vom asculta interpretând muzică de Claude Debussy este Menahem Pressler, unul dintre cei mai longevivi muzicieni ai lumii, ajuns la 94 de ani. O vârstă venerabilă care nu îl împiedică să îşi continue proiectele discografice şi concertistice. Acest nou album al său intitulat Clar de lună este, de altfel, primul său disc cu lucrări solo înregistrate pentru casa Deutsche Grammophon.

Născut într-o familie evreiască la Magdeburg, în Germania pe 16 decembrie 1923, artistul a avut ocazia încă din perioada studiilor să exploreze creaţia franceză. El avea doar nouă ani când autorităţile naziste au preluat puterea, astfel încât familia sa a părăsit Germania şi s-a stabilit în Palestrina, acolo unde muzicianul a studiat cu Eliahu Rudiakov şi cu Leo Kestenberg. Aflat într-o perioadă în care se simţea fascinat de inventivitatea limbajului şi a armoniei lui Claude Debussy, Menahem Pressler a aflat despre concursul dedicat compozitorului francez la San Francisco, astfel încât s-a hotărât să participe, deşi repertoriul său includea în acel moment doar piesele Clar de lună şi Arabesques din creaţia lui Debussy. Pianistul explică: «Îi datorez dragostea pentru Debussy pianistului Paul Loyonnet, care a susţinut turnee în Palestrina la scurt timp după război şi care, la Paris, a studiat cu profesorul de pian al lui Ravel. El l-a cunoscut pe Debussy şi a colaborat cu el. Lecţiile pe care mi le-a oferit Paul Loyonnet au deschis o nouă lume pentru mine: am început să studiez meticulos toate particularităţile dinamice şi înţelesul precis al indicaţiilor expresive din muzica franceză. Pe scurt, am învăţat cum să citesc piesele lui Debussy». Profunzimea cu care a abordat creaţia compozitorului impresionist l-a ajutat pe Menahem Pressler să câştige în 1946 Concursul Debussy, el studiind cu acel prilej integrala lucrărilor pentru pian solo semnate de compozitor. De atunci cariera pianistului a înflorit, iar în anul 1955 el a fondat Beaux Arts Trio, unul dintre cele mai valoroase ansambluri camerale ale secolului trecut, luând contact indirect şi cu muzica românească, întrucât unul dintre partenerii săi din formaţie a fost violonistul Daniel Guilet, fost student al lui George Enescu la Paris. Din anul 2008, atunci când Beaux Arts Trio şi-a încetat activitatea, Menahem Pressler s-a dedicat carierei solistice, a susţinut concerte şi recitaluri la Berlin, Paris, Amsterdam, Chicago şi Tokyo, continuându-şi, de asemenea, şi proiectele discografice.

Noul său album este un omagiu adus muzicii franceze şi compozitorilor care i-au marcat cariera: Claude Debussy, Maurice Ravel şi Gabriel Faure. O muzică despre care pianistul spune: «Frumuseţea sonorităţilor, poezia din spatele muzicii şi tablourile impresioniste îmi vorbesc şi acum. Dragostea mea pentru această muzică m-a făcut să o studiez din greu, cu perseverenţă ». Discul poartă o dedicaţie specială pentru Lady Annabelle Weidenfeld, care este manager al pianistului şi care i-a oferit sprijin acestuia în ultima etapă a carierei. Despre colaborarea lor, artistul spune: «Am întâlnit-o prima dată pe Annabelle când era tânără şi lucra la Londra pentru Beaux Arts Trio, ansamblul pe care l-am fondat. Mai târziu ea s-a mutat la Madrid şi ne-a invitat adesea acolo să concertăm. Îi dedic albumul meu cu toată dragostea şi recunoştinţa mea».

Prima lucrare a albumului este Andante con moto din setul Deux Arabesques, o pereche de piese compuse în jurul anului 1890. Deşi este scrisă în tinereţe, lucrarea expune deja timid idei muzicale ce aveau să definească mai târziu creaţia lui Debussy. Explorând în egală măsură sistemul tonal şi cel modal, lucrarea evocă scene din natură, cu linii melodice vaporoase şi armonii senine, toate redate de pianistul Menahem Pressler cu un sunet cald şi rafinat. Lucrarea care dă numele discului Clar de lună, inspirată de poemul cu acelaşi titlu al lui Paul Verlaine, este parte din Suita bergamască, una dintre cele mai cunoscute creaţii ale lui Claude Debussy, compusă în anul 1980. Imaginile sonore ale lucrării sunt sugerate cu nuanţe fine şi estompate de pianistul Menahem Pressler. Urmează apoi o altă creaţie a compozitorului francez, La plus que lent, un vals cu indicaţia Molto rubato con morbidezza. Tempoul fluctuant şi ritmurile întortochiate reprezintă marea dificultate a acestei piese compuse în 1910, în care Debussy ironizează tradiţia valsurilor la modă în saloanele franceze de la începutul secolului trecut.

Din caietul I de Preludii semnate de Claude Debussy, Menahem Pressler a ales titlurile Dansatoarele din Delfi, Voaluri, Fata cu părul bălai, Catedrala scufundată şi Saltimbanci. Despre alegerea sa repertorială, pianistul spune în materialul de prezentare a discului pentru Deutsche Grammophon: «În primul rând am ales pentru acest album cinci preludii pe care le iubesc şi pe care le-am cântat mult. Ele au stat de fapt la baza repertoriului meu. Ceea ce este interesant la aceste Preludii este faptul că titlurile sunt întotdeauna indicate de compozitor la sfârşitul pieselor, ceea ce înseamnă că pianistul este liber să le înţeleagă şi să le interpreteze cum doreşte. Iar la sfârşitul preludiului, Debussy îţi spune: iată acum ce cred eu despre această piesă, la ce m-am gândit atunci când am scris-o».

Menahem Pressler a inclus pe albumul său şi o creaţie de Gabriel Faure, Bacarola nr. 6 op. 70 în Mi bemol major compusă şi publicată în anul 1897, o lucrare a cărui discurs romantic este impregnat de melodii cu un iz impresionist. Graţia şi voluptatea acestei piese nu intră în contradicţie cu profuzimea compozitorului, iar Menahem Pressler reuşeşte să pună în balanţă cu măiestrie toate aspectele lucrării. El oferă un plus de farmec melodiilor, modulaţiilor neaşteptate şi armoniilor originale ce caracterizează stilul creaţiilor târzii semnate de Gabriel Faure.

Ultimele două piese de pe album îi aparţin lui Maurice Ravel. Prima este Pavana pentru o infantă defunctă, una dintre cele mai cunoscute creaţii pentru pian ale compozitorului, scrisă în anul 1899 şi influenţată de stilul muzical al lui Emmanuel Chabrier. Este o lucrare fermecătoare, structurată în forme simple, cu sonorităţi delicate redate cu un tuşeu rafinat de pianistul Menahem Pressler. Discul se încheie cu piesa Păsări triste din Suita Oglinzi compusă în anul 1905 şi dedicată pianistului spaniol Ricardo Viñes, cel care a şi prezentat-o în primă audiţie un an mai târziu. Muzica acestei lucrări reprezintă o melodie tristă cântată de o pasăre singuratică, căreia i se alătură apoi altele. Urmează partea mediană efervescentă, întreruptă de o cadenţă solemnă care aduce din nou atmosfera melancolică din debutul piesei, încheind astfel discul pianistul Menahem Pressler dedicat creaţiei impresioniste franceze.

Albumul Clair de lune înregistrat de Menahem Pressler va fi difuzat în 28, 29 şi 30 martie 2018 la CD Review, în cadrul emisiunii Arpeggio, de la ora 11,30.

Larisa Clempuş