Apoi: 0.00
Adagietto
În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...

Discurile anului 2018

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Stravinski în interpretarea Orchestrei Festivalului de la Lucerna, dirijor Riccardo Chailly - Music box, 29 ianuarie

Un album special, despre care s-a vorbit deja mult, un disc așteptat, cu o lucrare în premieră mondială, un opus semnat de Igor Stravinski. Da, există o lucrare de Igor Stravinski, o lucrare importantă, a cărei partitură a fost pierdută după premiera din anul 1909. A fost redescoperită în 2015 în arhivele Conservatorului din Sankt Petersburg și interpretată pentru prima dată după mai bine de 100 ani în decembrie 2016. Această lucrare este Chant funebre – Cântec funebru de Igor Stravinski, despre care însuși compozitorul mărturisea că este cea mai importantă lucrare a sa de dinainte de baletul Pasărea de foc. Stravinski a dedicat această lucrare profesorului său, Nikolai Rimski Korsakov, stins din viață în 21 iunie 1908.

Este o lucrare importantă, pentru că acest Cântec funebru face legătura între limbajul componistic timpuriu al lui Stravinski și cel avansat, modernist, din baletele sale care au făcut istorie. Baletul Pasărea de foc a fost scris în 1910, în anul următor compunerii Cântecului funebru. Până la redescoperirea partiturii Cântecului funebru, conexiunea între primele opusuri semnate de Stravinski între 1907 și 1909, și baletele sale, scrise începând cu anul 1910, era mai greu de făcut: în acest Cântec funebru op.5 găsim însă germenii armoniei și orchestrației folosite de inventivul și inovatorul Stravinski în baletele sale.

Casa Decca a obținut exclusivitatea înregistrării acestui Cântec funebru de Igor Stravinski; discul a fost lansat pe 12 ianuarie 2018 și este semnat de Orchestra Festivalului de la Lucerna, dirijor Riccardo Chailly.

Între 1907 și 1909, Stravinski a compus, în afară de acest Cântec funebru, alte patru lucrări, dintre care trei au fost incluse pe acest disc. Ciclul de cântece op.2 Faunul și păstorița, a fost scris în anul 1906 într-un limbaj mai curând romantic, cu unele nuanțe impresioniste pe alocuri, în care prea puțin recunoaștem din stilul lui Stravinski din Pasărea de foc sau Ritualul primăverii. Solistă este în această înregistrare mezzosoprana Sophie Koch.

Urmează op.3 și op.4 din creația lui Igor Stravinski, compuse în anul 1908: Scherzo fantastic și Fantezia simfonică Foc de artificii – în care încă limbajul neo-romantic cu nuanțe impresioniste are un cuvânt important de spus.

Piatra de încercare din repertoriul propus pe acest disc este fără îndoială muzica baletului Ritualul primăverii de Igor Stravinski – lucrarea-emblemă a compozitorului rus, care s-a bucurat de-a lungul timpului de atâtea versiuni de referință. Așa cum știm, festivalul de la Lucerna este unul dintre cele mai prestigioase evenimente de vară din Europa – și cu o istorie ce începe înainte de al doilea război mondial. Orchestra festivalului, în versiunea ei actuală, are o istorie de aproape 20 ani. Claudio Abbado s-a ocupat personal de selectarea membrilor, printre ei regăsindu-se muzicieni de la Filarmonica din Berlin, Orchestra Simfonică din Londra sau Filarmonica din Viena. Orchestra se reunește pe parcursul celor 3 săptămâni de festival, în fiecare vară, cu 10 zile de repetiție înainte. Din 2015, după moartea lui Claudio Abbado, noul director muzical a fost numit Riccardo Chailly, maestrul italian care actualmente conduce și celebra operă Scala din Milano. Iată așadar un mare dirijor care conduce o orchestră ad-hoc – înregistrarea baletului Ritualul primăverii, o partitură dificilă și foarte solicitantă, putea fi riscantă, însă Chailly și Orchestra festivalului de la Lucerna au riscat și...au câștigat: pe disc veți regăsi o versiune plină de nerv, extrem de precisă tehnic, care surprinde perfect caracterul muzicii.

Discul poate fi ascultat în premieră la Radio România Muzical luni, 29 ianuarie, de la ora 19.00, în reluare duminică, 4 februarie, de la ora 13.05.  

Cristina Comandașu