Concert la Ateneul Român dirijat de Lawrence Foster
Atmosfera
din 16 octombrie 2008 de la Ateneu m-a trimis cu gândul la zilele de Festival
"Enescu", momente în care sala geme de atâţia auditori
entuziasmaţi să-i asculte pe acei mari artişti ai momentului,
de ale căror interpretări se pot bucura, altminteri, doar prin
intermediul înregistrărilor. De data aceasta a fost vorba despre
un concert de stagiune la Filarmonica bucureşteană, iar evenimentul
care a făcut din nou sala Ateneului neîncăpătoare a fost
prezenţa pe scenă a dirijorului Lawrence Foster.
Sunt,
de asemenea, convinsă că şi programul a reprezentat un
punct de atracţie, pentru că el a propus o primă parte
sumbră, tenebroasă, prin interpretarea Concertului nr. 1
pentru vioară şi orchestră de Dmitri Şostakovici,
contrabalansată apoi de patru dintre cele mai cunoscute şi iubite
lucrări ale lui Maurice Ravel - Rapsodia spaniolă, Pavana
pentru o infantă defunctă, Alborada del gracioso şi
Boleroul.De ce m-am dus la concert
Personal, nu atât opusurile raveliene m-au atras, cât mai ales primul concert pentru vioară de Şostakovici, a cărui prezenţă pe afişele filarmonicilor din ţară este rară. Iar acest lucru nu e întâmplător, deoarece puţini sunt instrumentiştii care se încumetă să studieze această deosebit de solicitantă şi dificilă partitură (o adevărată simfonie concertantă!), şi încă şi mai puţini cei care reuşesc performanţa de a o interpreta convingător. Violonistul Remus Azoiţei, în versiunea solistică a căruia am ascultat concertul seara trecută, dispune, cu siguranţă, de mijloacele tehnice necesare abordării concertului de Şostakovici. Totuşi, într-o epocă în care nu ducem lipsă de instrumentişi virtuozi, impecabili ca resurse tehnice, apreciem, poate mai mult ca niciodată, viziunea. Modul în care muzicianul înţelege lucrarea, unghiul din care alege să se apropie de ea, iată ceea ce face deosebirea între executant şi artist. Remus Azoiţei s-a străduit şi reuşit, în mare măsură, să cânte curat şi corect...
Ce a fost cel mai bine
Şi,
dacă în interpretarea concertului de Şostakovici s-au ivit decalaje
între solist şi orchestră şi destule imprecizii în atacuri
din partea întregii orchestre, partea a doua a serii a fost un răsfăţ
total pentru public, căruia i s-a tăiat respiraţia în faţa
minunatei interpretări a celor patru creaţii raveliene. Lawrence
Foster, este, într-adevăr, un maestru! Grija pentru detaliu, precizia,
claritatea planurilor sonore, frazările subtile, de bun gust şi
nuanţele rafinate au fost o constantă în interpretarea celor
patru lucrări. Sigur că instrumentiştii Filarmonicii bucureştene
reprezintă o elită, însă a trecut ceva timp de când un
dirijor le-a exploatat atât de mult resursele muzicale. Am părăsit
sala Ateneului fredonînd obsedanta temă a Boleroului, iar primele
trei expuneri ale ei, de către Ion Bogdan Ştefănescu la
flaut, Emil Vişenescu la clarinet şi Laurenţiu Darie la
fagot încă imi sună în urechi...Irina Cristina Vasilescu