Principesa Elena Bibescu, marea pianistă
 În 
        4 martie 2008 s-a lansat la Muzeul Enescu volumul "Principesa Elena Bibescu, 
        marea pianistă" de C.D. Zeletin. Elena Bibescu (1855-1902) este o 
        figură foarte puţin cunoscută astăzi; în epoca 
        sa era însă considerată una dintre cele mai bune pianiste; 
        în salonul său de muzică de la Paris apăreau cei 
        mai importanţi compozitori, iar George Enescu îi datorează, 
        într-o anumită măsură, lansarea sa ca muzician la 
        Paris. Cartea este rodul a 25 de ani de muncă şi cercetare.
În 
        4 martie 2008 s-a lansat la Muzeul Enescu volumul "Principesa Elena Bibescu, 
        marea pianistă" de C.D. Zeletin. Elena Bibescu (1855-1902) este o 
        figură foarte puţin cunoscută astăzi; în epoca 
        sa era însă considerată una dintre cele mai bune pianiste; 
        în salonul său de muzică de la Paris apăreau cei 
        mai importanţi compozitori, iar George Enescu îi datorează, 
        într-o anumită măsură, lansarea sa ca muzician la 
        Paris. Cartea este rodul a 25 de ani de muncă şi cercetare. 
        
        
        Un reportaj de Andreea Pogor, difuzat în 5 martie la Radio România 
        Muzical Evenimentul a început printr-o prezentare succintă 
        a autorului lucrării, realizată de directoarea muzeului, d-na 
        Laura Manolache, urmată fiind de însuşi autorul volumului 
        care ne-a introdus în atmosfera operei sale, d-nul C.D.Zeletin.
        
        Cine este C.D. Zeletin? 
        
        De profesie medic, ajuns pe treapta cea mai înaltă a carierei 
        - profesor universitar la Facultatea de Medicină "Carol Davila" 
        şi membru al Academiei de Ştiinţe Medicale – C.D. 
        Zeletin este deopotrivă un valoros poet, eseist şi traducător. 
        Bibliografia lui cuprinde, în afara lucrărilor medicale, 40 
        de volume de literatură: poeme, proză, eseuri originale, contribuţii 
        documentare, cât şi traduceri pentru prima oară în 
        limba română, din lirica renascentistă italiană, 
        mai multe antologii din poezia franceză modernă, o integrală 
        Baudelaire. Anvergura intelectuală, pasiunea cărturărească 
        şi puterea de muncă uluitoare îşi dau măsura 
        şi în volumul lansat - o adevărată comoară adunată 
        în peste 25 de ani din surse diverse din România, Franţa, 
        Anglia. Autorul, cel care şi-a asumat această misiune deloc 
        uşoară, dusă la capăt cu erudiţie şi un 
        considerabil efort de căutare şi documentare, inclusiv din surse 
        private, se numeşte de fapt prof. dr. Constantin Dimoftache 
        şi este şi preşedintele Societăţii Medicilor 
        Scriitori şi Publicişti din România. 
        
        Salonul de la Paris al Elenei Bibescu  
        
        Pentru volumul de 850 de pagini, autorul s-a documentat cu privire la 
        activitatea salonului literar şi artistic pe care Elena Bibescu, 
        personalitate de notorietate europeană, fiica intelectualului bârlădean 
        Manolache Costache Epureanu, l-a avut la Paris timp de 30 ani. Cititorii 
        vor afla despre zecile de personalităţi, din întreaga 
        lume, care frecventau acest salon, printre care: 
        Franz Liszt, Richard Wagner, Anton Rubinstein, George Enescu- cel care 
        i-a dedicat întreaga sa operă de la Oedip. 
        Este o carte monument, nu doar pentru numărul imens de pagini, ci 
        şi pentru ineditele informaţii pe care le cuprinde, pentru multiplele 
        referiri la Bârlad şi Tutova, la fraţii Codreanu, întemeietorii 
        colegiului cu acelaşi nume şi a Şcolii de fete, astăzi 
        căminul de orfani. 
        
        În cuprinsul volumului
        
         "Principesa Elena Bibescu, marea pianistă", subintitulată 
        “Cronică" se deschide cu un CV profesional şi scriitoricesc 
        al autorului, redus la datele esenţiale, însoţit de reproducerea 
        unei medalii: un profil semnat de Gh. Adoc (2005). În continuare, 
        o "Mărturisire" a sa: "Cartea aceasta e 
        operă de evlavie faţă de amintirea unei mari artiste de 
        altădată, virtuoz al pianului, iubitoare a neamului ei. (...) 
        Ideea cercetării vieţii ei scurte, strălucitoare şi 
        tragice mi-a încolţit încă din episodul bârlădean 
        al adolescenţei mele. Era un legământ, îndeplinit 
        însă, după cum se vede, mult mai târziu. (...) Sper 
        ca această carte să trezească amintirea unei artiste care 
        a străbătut cerul vieţii ca un fulger: nu l-a înregistrat 
        argintul prea multor pelicule, acul nici unui fonograf, peniţa nici 
        unei sârguinţe erudite. A rămas o abstracţie". 
        Bârladul şi Burdusacii natali, din fostul judeţ Tecuci" 
        îi prilejuiesc biografului, în amplul preambul al lucrării, 
        înfiorate amintiri din copilărie şi din adolescenţă 
        când, pentru prima oară, află despre Elena Kostaki Epureanu, 
        viitoarea principesă Alexandru Bibescu. Iar în Cimitirul "Eternitatea" 
        din Bârlad, descoperă bustul în marmură a lui Manolache 
        Kostaki Epureanu, boier de viţă veche, tatăl Elenei, şi 
        mai ales e surprins de o misterioasă inscripţie - târziu 
        decriptată dar, poate, şi prim imbold în cercetarea ulterioarã, 
        "Principesa Elena Al. Bibescu, -18 octombrie 1902".
        
           Prin capitolele: "Bârlad, oraş de veche 
        tradiţie cărturărească", "Familia Kostaki 
        în istoria ţării", "Cei trei fraţi Kostaki 
        Epureanu: Ecaterina, Elena şi Ion", "Înrudirea Elenei 
        Kostaki Epureanu cu fraţii Gheorghe şi Neculai Roşca Codreanu, 
        ctitori ai primelor licee din Bârlad" şi următoarele, 
        până la "Căsătoria Elenei (...) cu prinţul 
        Alexandru Bibescu", nu sunt cum s-ar putea crede, la o fugitivă 
        parcurgere a "Cuprinsului" cărţii, reflexul unui exagerat 
        patriotism local, ci se justifică prin necesitatea de a prezenta 
        în amănunt rădăcinile şi colateralele genealogice 
        ale viitoarei principese şi pianiste.   
        
        Alte foarte dense capitole (în informaţie) sunt închinate 
        Martei Bibescu, relaţiei dintre Elena şi aceasta din 
        urmă, prieteniei cu regina poetă Carmen Sylva, de care 
        s-a bucurat Elena Bibescu la Curtea Regalã a României.
        
        Este o apariţie editorială 
        interesantă şi valoroasă, care abordează probleme 
        de istorie, genealogie, muzică şi multe aspecte ce ţin 
        de istoria Bârladului.
 
                     
                