Interviu cu Andras Demeter, Consilier al Ministrului Culturii

În ultimul timp, Timisoara a devenit centrul unor evenimente semnificative pe plan cultural: prin exprimarea intentiei de a-si depune candidatura pentru titlul de Capitala Culturala Europeana, dar si prin înfiintarea primei fabrici de decoruri din România. Cel de-al doilea proiect va presupune crearea decorurilor si costumelor atât pentru productiile puse în scena de institutiile timisorene, cât si pentru cele ale altor teatre lirice din tara, scopul principal al acestui demers fiind îmbunatatirea calitatii spectacolelor de opera românesti. Andras Demeter, Consilierul Ministrului Culturii, ne-a acordat un interviu pe marginea acestui subiect.


La Timisoara urmeaza sa fie construita prima fabrica de decoruri din România. Care a fost principala motivatie în initierea unui astfel de demers?

În lumea teatrului, ca si în lumea muzicii, oamenii au o caracteristica: viseaza. Viseaza mult, viseaza frumos si de foarte multe ori aceste visuri se nasc pe tarâmul unor realitati practice, pragmatice. Timisoara este un oras care într-un mod unic în Europa gazduieste "sub acelasi acoperis" patru teatre, în patru limbi: Teatrul National, Teatrul German, Teatrul Maghiar si cel de Opera, care se adreseaza publicului sau în limbajul muzicii. Aceste patru institutii sunt flancate la rândul lor de un teatru de tineret. Totodata, în apropierea Timisoarei exista orasele Lugoj, Arad, care au propriile teatre; aceste institutii au o stringenta nevoie de o infrastructura profesionista, care sa le poata asigura necesarul, atât în privinta decorurilor, cât si a costumelor si a recuzitei de teatru.


Proiectul finantat de Ministerul Culturii va asigura decoruri si pentru spectacolele teatrelor lirice din tara. Cum considerati ca va influenta aceasta initiativa calitatea spectacolelor de opera românesti?

Daca în aceasta economie de piata în care traim ne-am imagina niste situatii diverse, total "atipice" unele în raport cu altele, cred ca acestea ar putea fi adunate sub o denumire generica, si anume: Productia pentru teatru. Diferenta specifica fata de orice alta linie de productie în acest context este acela ca pentru teatru - fie liric sau dramatic - se produc exclusiv unicate; daca se naste o fabrica ce poate produce unicatele necesare pentru fiecare decor, pentru fiecare conceptie artistica în parte, atunci putem sa concluzionam ca efectul existentei sale asupra fenomenului teatral în general este unul cât se poate de benefic.

Interviu realizat de Alexandra Cebuc