Interviu cu Roger Wright, Directorul Festivalului BBC Proms

Ediţia BBC Proms 2008 (18 iulie - 13 septembrie) este prima coordonată de Roger Wright în calitate de director al festivalului. Calitatea programelor girate în ultimele decenii de personalităţi ale vieţii muzicale britanice - William Glock, Robert Ponsonby, John Drummond şi Nicholas Kenyon - a consolidat statutul celui mai important şi mai popular festival de muzică clasică din Marea Britanie, noului director artistic revenindu-i misiunea de a clădi succesul festivalului în următorii ani şi de a oferi publicului noi provocări. 

Roger Wright a studiat la Chetham's School of Music (Manchester), obţinând diploma muzicală la Universitatea din Londra. După absolvirea studiilor superioare a devenit Directorul Centrului Britanic de Documentare Muzicală, gestionând cea mai mare colecţie de muzică contemporană din Marea Britanie.

A colaborat cu Orchestra Simfonică BBC şi cu Orchestra din Cleveland în calitate de producător şi consilier artistic (1989 - 1992), fiind numit apoi Producător Executiv şi Vice-preşedinte al companiei de înregistrări de muzică clasică Deutsche Grammophon (DG).

Începând din martie 1997 a ocupat poziţii de conducere în cadrul postului BBC Radio 3, devenind în acelaşi timp directorul Festivalului BBC Proms, din octombrie 2007.

Coordonează activitatea a patru dintre formaţiile BBC (Orchestra de Concert BBC, Orchestra Filarmonică BBC, Orchestra Simfonică BBC şi BBC Singers). A primit premiul Asociaţiei Britanice a Orchestrelor (2005) pentru contribuţii deosebite aduse vieţii de concert.


Suntem onoraţi să vă avem oaspete special pentru a inaugura ediţia 2008 a Festivalului BBC Proms în România. Postul public de muzică clasică şi jazz le oferă melomanilor o mare parte dintre aceste evenimente, iar misiunea noastră este aceea de a crea legătura cu podiumul de concert şi de a-i face să înţeleagă spiritul acestui festival. Tradiţia este încă importantă în ochii organizatorilor, iar reţeta lui Henry Wood pentru un festival de mare calitate şi în acelaşi timp foarte popular a rămas una de succes. Care sunt ideile valoroase care răzbat din trecut?

Roger Wright: Încă din anul de debut al festivalului - 1895, două aspecte au fost şi au rămas importante, până în zilele nostre: calitatea actului interpretativ şi accesul la muzică, modalitatea de a aduce acest act interpretativ în faţa unei audienţe cât mai numeroase. Prin intermediul tehnologiei suntem astăzi în măsură să câştigăm cu mult mai mulţi ascultători decât în anul 1895. Prin intermediul radioului, televiziunii, internetului,  ne putem adresa acum unei audienţe globale.


Proms - ul este considerat cel mai important festival de vară, nu doar în Marea Britanie, ci în întrega lume. Care este secretul durabilităţii şi succesului?


Cred că succesul Festivalului BBC Proms constă în faptul că are o tradiţie şi o istorie aparte, personală. Pe parcursul timpului, standardul artistic s-a păstrat la un nivel de excelenţă, iar publicul a observat acest lucru.  Iubitorii muzicii ştiu că pot veni la concerte şi se pot bucura de o calitate muzicală excepţională. În acelaşi timp, publicul acestui festival este şi el unul foarte special, iar în acest sens stă mărturia interpreţilor. Oamenii sunt deosebiţi de entuziaşi şi devotaţi, buni cunoscători ai muzicii.  Pot fi zgomotoşi înainte şi după însă nu în timpul concertului, când ascultă cu multă atenţie. 6000 de persoane la Royal Albert Hall din Londra - ascultând cu maximă concentrare - este un lucru deosebit, în sine.


Consideraţi tradiţia foarte importantă, dar în acelaşi timp reînnoirile constante în umbra trecutului aduc cu ele semnele timpului nostru muzical. Care consideraţi a fi - în această ediţie - cele mai novatoare idei în politica muzicală a festivalului?


Anul acesta se bazează pe anumite linii de dezvoltare care s-au prefigurat în ultimele ediţii. În anul 2008 încercăm să accentuăm atmosfera festivă, astfel încât am introdus trei zile speciale ale festivalului: prima dedicată muzicii folclorice, a doua consacrată creaţiei lui Johann Sebastian Bach, iar cea de-a treia consacrată muzicii lui Karlheinz Stockhausen. Sunt trei experienţe diferite şi în acelaşi timp o oportunitate pentru publicul nostru de a-şi petrece o zi întreagă în compania noastră. Fiecare dintre aceste teme muzicale sunt abordate din mai multe unghiuri. În ziua Bach spre exemplu, sunt programate diferite concerte: un recital de orgă, un concert cu "Patimile după Ioan", iar noaptea târziu - cele trei "Suite pentru violoncel solo". În "Ziua Stockhausen" de asemenea - un număr de concerte diferite - în timp ce "Ziua Folk" va include primul concert promenadă gratuit din istoria Proms-ului. După cum probabil ştiţi, costul redus al biletelor la aceste concerte-promenadă este deosebit de apreciat de public. O altă idee nouă este aceea de a oferi un concert-promenadă introductiv, ca ofertă gratuită. Am programat acest tip de concerte în weekend şi suntem nerăbdători să vedem ce categorie  de public vom reuşi să atragem. Sunt persoane care au auzit de festival, au trecut pe lângă Royal Albert Hall, dar care poate nu au păşit niciodată în incinta clădirii. Ar putea fi o experienţă deosebit de interesantă în noua ediţie.


În fiecare an aşteptăm cu nerăbdare temele ediţiei, aniversările, achiziţiile de muzică nouă ale festivalului şi primele audiţii de muzică nouă, evenimentele muzicale cele mai răsunătoare. Vă invit să vă referiţi în continuare la alegerile pe care le-aţi făcut pentru ediţia 2008, în termenii programelor muzicale şi artiştilor invitaţi în festival.

Celebrăm anul acesta patru aniversări importante: pe cea a compozitorul englez Ralph Vaughan Williams la cea de-a 50-a comemorare, 100 de ani de la naşterea lui Olivier Messiaen şi Eliot Carter şi 80 de ani de la cea a lui Karlheinz Stockhausen. Toţi aceşti creatori sunt compozitori  deosebit de importanţi ai secolului XX, iar lucrările lor vor fi "inima" programelor noastre. Vom "recrea" de asemenea câteva dintre primele programe ale Proms-ului şi am ales deja câteva repere interesante din istoria festivalului. Ideea de a compara un concert din acele vremuri cu un concert al timpurilor noastre poate fi una extrem de interesantă în ochii publicului, iar în acest sens vom relua cele patru "Concerte pentru pian şi orchestră" de Serghei Rahmaninov. Continuăm desigur tradiţia comenzilor festivalului adresate unor importanţi compozitori contemporani, multe dintre lucrările programate anul acesta bucurându-se de o primă audiţie mondială sau de o primă audiţie britanică. Vom asculta  un număr semnificativ de compoziţii noi, inclusiv din creaţia lui Karlheinz Stockhausen şi Eliot Carter.


Încercaţi să păstraţi un echilibru între repertoriul naţional şi cel universal?

Proms-ul a fost dintotdeuna un festival internaţional. Întâmplarea face ca el să se desfăşoare în Marea Britanie. Când aruncăm o privire asupra programelor istorice ale lui Henry Wood - dirijorul şi unul dintre fondatorii  Proms - ului - observăm că pe lângă cantitatea importantă de muzică britanică îşi fac loc şi pagini din repertoriul european sau extraeuropean. A existat o dezvoltare graduală şi în ceea ce priveşte programarea interpreţilor străini la Proms, astăzi participările orchestrelor din întreaga lume fiind unul dintre aspectele cele mai interesante în ochii publicul nostru. Anul acesta suntem norocoşi să avem din nou alături de noi Orchestra Filarmonicii din Berlin sub bagheta lui Sir Simon Rattle, Orchestra Simfonică din Chicago cu Bernard Haitink, Orchestra Filarmonicii din New York dirijată de Lorin Mazel etc. Avem Orchestra din Gothenburg cu Gustavo Dudamel, Orchestra "West - Eastern Divan" cu Daniel Barenboim, Orchestra Simfonică BBC - propria noastră orchestră - dirijată de Pierre Boulez. Şi o asemenea pleiadă în trei seri consecutive: o fantastică oportunitate de a compara şi a cunoaşte lucrări majore, o adevărată provocare pentru public.


Este absolut firesc să ne referim şi la implicarea orchestrelor BBC în festival, cât de active sunt acestea în noua ediţie?

De-a lungul timpului, Orchestra Simfonică BBC a jucat rolul cel mai important în cadrul acestui festival, oferind prin tradiţie 12 concerte în cadrul unei ediţii. Sunt invitate desigur să participe şi celelalte patru orchestre BBC (Orchestra Filarmonică BBC - a cărei casă se află la Manchester -  Orchestra Simfonică BBC - Ţara Galilor, Orchestra Simfonică BBC - Scoţia şi Orchestra de Concert BBC), Corul Simfonic BBC, dar şi BBC Sigers. Orchestra Simfonică BBC este considerată însă orchestra - gazdă a Proms-ului, cea care susţine concertele de deschidere şi încheiere ale festivalului.


Festivalul în ochii publicului - aceasta este cea mai importantă perspectivă şi dumneavoastră ne-aţi confirmat acest fapt. Referindu-ne din nou la public, domnule Roger Wright, care este locul elitei la Proms? Care sunt programele dedicate cunoscătorilor?

Cred că toate concertele se adresează tuturor categoriilor de public. Nu cred că face parte din tradiţia Proms-ului concepţia prin care anumite concerte ar fi dedicate doar unei anume categorii de public. Cu siguranţă, se regăsesc în programe piese de muzică clasică familiare pentru anumiţi ascultători, iar atracţia în acest caz constă în reascultarea acelei lucrări  într-o anumită interpretare. Există însă şi persoane care ascultă acea lucrare pentru prima dată. Aspectul care se cere subliniat este calitatea interpretărilor, care îl determină pe neofit să se bucure de muzică iar pe cunoscător să aprecieze nivelul artistic.


Publicul nostru - aici în România - este un public radiofonic cu precădere şi cred că ar fi interesant să descrieţi experienţa unui concert "live". Deşi ne despart mai mult de 70 de concerte de "Ultima noapte" a festivalului, vă invit să ne oferiţi mai multe detalii despre acest eveniment. De ce este acest concert atât de faimos?

Este într-adevăr extraordinar cât de populară poate fi "Ultima noapte la Proms" - are savoarea ei aparte şi este probabil - în rând cu Concertul de Anul Nou al Filarmonicii din Viena - cel mai faimos concert de muzică clasică din lume. Motivul? În acest concert se interpretează şlagăre. Pe de altă parte, a fost difuzat de televiziune de atâtea decenii. Iată argumente pentru o audienţă atât de generoasă. Anul acesta încercăm să păstrăm anumite elemente tradiţionale pe care le combinăm cu temele majore ale actualei ediţii. Programul include aşadar lucrări de Ralph Vaughan Williams - aniversat anul acesta - , avem muzică folclorică -  un gen care beneficiază de o promovare aparte - , avem "Fantezia"  de Beethoven relaţionată cu "Simfonia a IX-a" - prezentă în penultimul concert al festivalului - dar avem şi o primă audiţie, o creaţie a tinerei compozitoare contemporane Anna Meredith. Misiunea noastră este aceea de a oferi şansa participării la acest concert nu doar celor care interperetază regulat la Royal Albert Hall, ci şi celor aflaţi în alte părţi ale Marii Britanii: în Irlanda, Scoţia, Ţara Galilor. Aşdar, în timpul concertului Orchestrei Simfonice BBC din Hide Park vom uni toate aceste formaţii simfonice BBC cu ajutorul tehnologiei şi vom încerca să creăm un sunet comun al tuturor acestor orchestre aflate în locuri diferite. Am ales pentru acest experiment o scurtă piesă cu o semnificaţie aparte pentru Marea Britanie. Sper ca acest experiment să fie unul reuşit.


Domnule Roger Wright - o ultimă invitaţie pe care v-o adresez în încheierea dialogului nostru - aceea de a descrie experienţa dumneavoastră în calitate de Director al Festivalului BBC Proms. O adevărată provocare, se poate spune.

Fără îndoială, o adevărată provocare pe care nu o pot accepta decât cu multă emoţie, o provocare extrem de stimulativă pentru mine. Am alături o serie de colegi care concep festivalul şi care lucrează împreună cu mine la Radio 3 BBC, care conduc formaţiile BBC, iar creativitatea şi profesionalismul lor dau sensul muncii în echipă. Mă refer la o uriaşă echipă din care fac parte de asemenea tehnicieni, ingineri de sunet etc. Festivalul este rezultatul unui uriaş efort BBC. Sunt foarte mândru să fiu directorul acestei ediţii, dar sunt în acelaşi timp conştient de tradiţia preţioasă moştenită şi de datoria de a o duce mai departe cu multă grijă, de a clădi succesul Festivalului BBC Proms în anii ce urmează. Vă mulţumesc pentru interesul acordat acestui eveniment. Este important pentru noi să ştim că suntem urmăriţi în plan internaţional, că ne bucurăm de interes şi suport şi din partea României. Ne dă acel plăcut sentiment că avem de partea noastră o audienţă globală, ne simţim conectaţi în plan internaţional prin muzică.


Interviu realizar de Alina Velea