Seara de operă - Emisiune de Luminita Arvunescu

Transmisiune directa de la Metropolitan Opera House din New York

Din nou Renee Fleming, live de la METPe 17 ianuarie, o ascultam cu sufletul la gura si o urmaream cu ochiul mintii cum înainteaza în larguri splendide ca nimeni alta - cel putin dintre cele cunoscute de mine! - live, de la Metropolitan Opera House din New York, în "Thais": o opera pe care MET-ul o uitase, dar pe care a readus-o în noua sa stagiune special pentru ea, La Diva, Renee Fleming. În interviul pe care l-am difuzat în pauza transmisiunii directe de atunci, marea soprana americana declara: Ador sa cânt acest rol incredibil de "glamorous" - atât vocal cât si muzical, fara nimic înspaimântator pentru mine. Înca nu pot sa explic "de ce" îmi da o asemenea satisfactie; poate doar ca simt, "Thais" este exact pe masura mea. ...dar sutele de mii de ascultatori si spectatori ai spectacolului din 17 ianuarie transmis radiofonic si în HD au acum explicatia cautata de Fleming : vocea, statura artistica, jocul scenic si întreaga atitudine ale cântaretei erau atât de perfect identificabile cu rolul, încât într-adevar, cel putin azi, Fleming este "Thais", fara nici un dubiu, asa cum trebuie sa fi fost în mintea lui Jules Massenet, acest personaj.
Si totusi, unii critici de specialitate gasesc ca, o si mai profunda "connection" decât cu Thais, Renee Fleming ar avea cu... "Rusalka" lui Dvorak. Poate pentru ca radacinile familiei ei sunt pe undeva în Cehia sau pentru ca referintele interpretative sunt cu mult mai putine...în orice caz : într-un alt fragment din interviul amintit, pe care l-am pastrat pentru transmisiunea din aceasta sâmbata, Renee Fleming spune:

"Aria Lunii", celebra arie din "Rusalka", mi-a fost data s-o învat în limba engleza, pe când mai eram la Crane School of Music, de profesoara mea, Pat Misslin. Am studiat-o si apoi am participat cu ea la un Concurs în Chautauqua, pe care l-am câstigat. Dupa aceea însa, am pus-o deoparte : pentru ca mi se parea prea.. usoara; eram într-o perioada în care daca o partitura nu avea "coloratura", note înalte si multe, nu ma interesa : o atitudine de care acum îmi este rusine si din cauza careia mi-am întârziat cariera cu cel putin 3 ani. Pe de alta parte, în acest rastimp, am învatat totusi cum sa cânt mai bine ...În orice caz, când a venit anul acela stelar pentru mine, 1988 si am câstigat Met National Audition si am reluat aria pentru a o prezenta în concurs, Speight Jenkins a venit imediat la mine si mi-a propus "Rusalka" la Seattle cu Ben Heppner si Susie Graham. Am facut atunci 6 spectacole si dupa aceea, din nou am lasat-o. De data aceea însa stiam ca iubeam acest rol, foarte frumos, cu o scena finala absolut formidabila si eram sigura ca am sa-l mai reiau.....drept care, Renee Fleming a reluat de curând partitura la Metropolitan Opera House, cu un succes unic pentru muzica lui Dvorak.
Sâmbata, 14 martie, o putem urmari si noi cu sufletul la gura si cu ochiul mintii din nou într-o preluare live de la MET, cu" Rusalka" . Bine ar fi sa ne însotiti : va fi un "regal".