Transmisiune directa de la Metropolitan Opera House
din New York
Din nou Renee Fleming, live de la MET

Pe
17 ianuarie, o ascultam cu sufletul la gura si o urmaream cu ochiul mintii
cum înainteaza în larguri splendide ca nimeni alta - cel putin
dintre cele cunoscute de mine! -
live, de la Metropolitan Opera House
din New York, în "Thais": o opera pe care MET-ul o
uitase, dar pe care a readus-o în noua sa stagiune special pentru
ea,
La Diva, Renee Fleming. În interviul pe care l-am difuzat
în pauza transmisiunii directe de atunci, marea soprana americana
declara:
Ador sa cânt acest rol incredibil de "glamorous"
- atât vocal cât si muzical, fara nimic înspaimântator
pentru mine. Înca nu pot sa explic "de ce" îmi da
o asemenea satisfactie; poate doar ca simt, "Thais" este exact
pe masura mea. ...dar sutele de mii de ascultatori si spectatori
ai spectacolului din 17 ianuarie transmis radiofonic si în HD au
acum explicatia cautata de Fleming : vocea, statura artistica, jocul scenic
si întreaga atitudine ale cântaretei erau atât de perfect
identificabile cu rolul, încât într-adevar, cel putin
azi,
Fleming este "Thais", fara nici un dubiu, asa cum
trebuie sa fi fost în mintea lui Jules Massenet, acest personaj.
Si totusi, unii critici de specialitate gasesc ca, o si mai profunda "connection"
decât cu Thais, Renee Fleming ar avea cu... "Rusalka"
lui Dvorak. Poate pentru ca radacinile familiei ei sunt pe undeva în
Cehia sau pentru ca referintele interpretative sunt cu mult mai putine...în
orice caz : într-un alt fragment din interviul amintit, pe care
l-am pastrat pentru transmisiunea din aceasta sâmbata, Renee Fleming
spune:
"Aria
Lunii", celebra arie din "Rusalka", mi-a fost data s-o
învat în limba engleza, pe când mai eram la Crane School
of Music, de profesoara mea, Pat Misslin. Am studiat-o si apoi am participat
cu ea la un Concurs în Chautauqua, pe care l-am câstigat.
Dupa aceea însa, am pus-o deoparte : pentru ca mi se parea prea..
usoara; eram într-o perioada în care daca o partitura nu avea
"coloratura", note înalte si multe, nu ma interesa : o
atitudine de care acum îmi este rusine si din cauza careia mi-am
întârziat cariera cu cel putin 3 ani. Pe de alta parte, în
acest rastimp, am învatat totusi cum sa cânt mai bine ...În
orice caz, când a venit anul acela stelar pentru mine, 1988 si am
câstigat Met National Audition si am reluat aria pentru a o prezenta
în concurs, Speight Jenkins a venit imediat la mine si mi-a propus
"Rusalka" la Seattle cu Ben Heppner si Susie Graham. Am facut
atunci 6 spectacole si dupa aceea, din nou am lasat-o. De data aceea însa
stiam ca iubeam acest rol, foarte frumos, cu o scena finala absolut formidabila
si eram sigura ca am sa-l mai reiau.....drept care, Renee Fleming
a reluat de curând partitura la Metropolitan Opera House, cu un
succes unic pentru muzica lui Dvorak.
Sâmbata, 14 martie, o putem urmari si noi cu sufletul la gura
si cu ochiul mintii din nou într-o preluare live de la MET, cu"
Rusalka" . Bine ar fi sa ne însotiti : va fi un "regal".