Seara de operă - Emisiune de Luminita Arvunescu

28 iunie, ora 19.00, în Colecţia estivală - "Dom Sebastien, roi de Portugal" de G. Donizetti -
cu: Vesselina Kasarova, Giuseppe Filianoti, Alastair Miles şi Simon Keenlyside

Da, se caută opere rare ! Se cântă cum se poate mai spectaculos aceste partituri mult timp uitate şi se ascultă cu gând curios, pentru a afla ce se cânta în urmă cu două-trei sute de ani, cu ce tip de voce şi chiar ce fel de sentimente erau cultivate prin Muzică, în lăuntrul şi în afara fiinţei umane.
Sâmbăta trecută, am ascultat împreună o operă necunoscută rossiniană: "Ricciardo e Zoraide"- având în fruntea distribuţiei o excepţională interpretă de belcanto: Nelly Miricioiu! - şi am difuzat o parte dintr-un amplu interviu ce mi-a fost acordat cu această ocazie de marea noastră soprană;
Sâmbăta aceasta în schimb, am programat o operă donizettiană: şi ea venind spre noi după o tăcere prelungită, prin aceleaşi eforturi - formidabile! - ale muzicologului Patric Schmid ( producătorul şi directorul Companiei londoneze Opera Rara, întretimp decedat!), precum şi a unor interpreţi ca mezzosoprana Vesselina Kasarova sau tenorul Giuseppe Filianoti.
Este vorba despre opera "Dom Sebastien, roi de Portugal" - ultima , compusă de Donizetti la Paris, în genul Grand opera. Ascultaţi-o! Fie şi numai pentru a vă convinge singuri, dacă Parisul secolului al XIX-lea a avut -sau nu!- dreptate, atunci când a fluierat-o la premieră, pricinuindu-i lui Donizetti o mare întristare - după cum a consemnat şi marele nostru prozator Nicolae Filimon în paginile sale de publicistică muzicală:
" Pe când nenorocitul Donizetti culegea laurii operei lui, Don Pasquale, acestui triumf, Teatrul Operei Mari din Paris îi pregătea dacă nu căderea gloriei sale muzicale, dar pierderea raţiunii sale, ceea ce mai în urmă îl conduse la mormânt. El scrisese pentru acest din urmă teatru pe Dom Sebastien, operă în 5 acte, dar punerea în scenă a acestui grandios uvragiu fu din fatalitate încredinţată celui mai mare antagonist şi inemic al său.Acesta, profitând de astă ocaziune, făcu tot ce-i stătu în putinţă şi opera căzu. Căderea ei fu un trăznet pentru nenorocitul maestro, căci el ţinea prea mult la opera sa, iar mai cu seamă la popularitatea şi stima ce dobândise la Paris prin buna reuşită a scrierilor anterioare."


Giuseppe Filianoti cu arie din "Dom Sebastien"

Interviu cu Vesselina Kasarova