Înapoi la: Emisiuni

Pasi pe note cu Simona Tănascu

Pași de menuet, de gavota, de passepied sau de poloneză...toți ne conduc spre acea lume apusă în care era obligatoriu să cunoaști aceste dansuri. Dansul merita însă mai mult . De aceea pasul făcut de Jean Baptiste Lully, în momentul în care a scris prima dată pentru balet, a fost foarte important. Nu mai era vorba doar despre acel dans de salon, baletul conturat de el solicita o poveste, o muzică adecvată poveștii și mai ales o interpretare.

A trecut însă multă vreme până când baletul să poată ajunge în prim plan. Au trebuit nu numai ani, ci și schimbarea stilului de a dansa și mai ales compozitori de valoare care să scrie pentru balet. Piotr Ilici Ceaikovski a fost printre primii care au avut acest curaj (și era un curaj pentru că la vremea respectivă nu prea erau băgați în seamă creatorii acestui gen considerat de „ mâna a doua”). La început nu a prea avut parte de înțelegere iar „Lacul lebedelor”, primul lui balet, a suferit un eșec din această cauză. Treptat însă, publicul a înțeles că este un limbaj la fel de important ca oricare altul și că ceea ce transmite el nu poate fi ignorat sau plasat într-un plan secund.

Astazi, baletul este recunoscut și apreciat ( chiar dacă este vorba de multe ori doar de baletul clasic) dar este el înțeles? Își îndeplinește menirea în întregime și mai ales are un public al său?

Pași pe note nu își propune să intre în detaliile tehnice ale baletului, ci să deschidă sau să redeschidă (în cazul în care publicul nu este doar de vârstă mică) gustul pentru muzica de balet. Este o altă cale de a afla tainele muzicii. Ascultând, fără a avea în fața ochilor imaginea deja formată, „ gata fabricată”, avem avantajul de a da frâu liber imaginației, de a ne construi propriile imagini. Este o cale, dacă vreți (ca de altfel tot ceea ce înseamnă radio) de a învăța sau reînvăța să ne conturăm singuri o lume schițată de sunete, fără a mai primi „de-a gata” din afară.

Pași pe note este totodată pentru cei mici un ghid, pentru a ști ce trebuie să urmărească și cum trebuie să se comporte atunci când vor ajunge în sala Operei pentru a vedea un spectacol de balet. Poate, pentru ei, poveștile baletelor pe care le vom prezenta vor fi și un impuls de a descoperi lumea muzicii prin intermediul gestului, al baletului.
Simona Tănascu