Cinemuzica Înapoi la: Emisiuni

Aparitia filmului sonor

Publicat: Sâmbătă, 17 Iulie 2010 , ora 12.30
La sfârșitul anilor '20, Louis B.Mayer în Los Angeles le-a propus celor mai importanți oameni din industria filmului înființarea unei Academii de film. La balul de inaugurare a fost ales primul președinte al ei, marele actor al filmului mut Douglas Fairbanks și s-a citit statutul instituției în fața unei audiențe de 300 de personalități care automat au devenit și primii membrii ai săi. Tot atunci a fost lansată ideea decernării unor premii ca o recompensă a eforturilor depuse în dezvoltarea industriei cinematografiei. De la sfârșitul anilor' 20, o perioadă destul de lungă de timp studiourile au realizat în paralele atât filme mute dar și sonore, iar Academia americană de film a avut intenția de acorda două tipuri de premii. În cele din urmă s-a decis să fie doar unul pentru categoria cel mai bun film și atât.
Până a se ajunge însă la filmul sonor, drumul a fost lung. La început mulți realizatori și actori au fost împotrivă motivând că, în special dialogul, distruge din jocul actorului. Pe undeva, aceștia aveau dreptatea lor, deoarece actorului de film mut nu i se cereau calități vocale, dicție, timbru, ci să creeze ca mijloc de expresie teatralismul, datorită faptului că filmul mut se concentra asupra imaginii. La apariția sonorului au contribuit și descoperirile din domeniul fizicii sunetului dar și construirea unor aparate de captare a sunetului, precum fonograful simplu, gramofonul și fonograful cu Kinetoscop. Desigur, unul dintre dificilele lucruri pentru realizarea sonorului a fost găsirea unei metode eficiente de a sincronizare mimica vorbirii personajului și a sunetului auzit.
În 1927 sonorul uimește publicul în filmul Cântârețul de jazz, primul film muzical american realizat de Warner, în care Al Jolson a interpretat timp de 15 minute muzica creată de James V.Monaco. Acest film a primit premiul Special al Academiei americane pentru contribuția sa la dezvoltarea industirei filmului sonor iar regizorul Alan Crosland și inginerul de sunet și efecte sonore- Nugent Slaughter au fost nominalizați la premiile amintite. Filmul complet sonor a fost Broadway Melody, realizat de MGM în 1929. Din punct de vedere istoric este considerat primul film holloywoodian cu sonor și printre primele pelicule la care s-au folosit secvențe tehnicolor. A fost regizat de Harry Beaumont iar muzica originală a fost creată de Arthur Freed și Nacio Herb Brown. Actrița Bessie Love și regizorul filmului Harry Beaumont au fost nominalizați la premiile Academiei. Așadar, în 1929 sonorul s-a lansat în film, ceea ce a produs mari așteptări dar și polemici.
Antoaneta Banu