Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu mezzo-soprana Ileana Mateescu

Publicat: Marți, 13 Februarie 2018 , ora 9.00

Ileana, eu te știu din facultate, dar nu știu ce ai făcut înainte de Conservator. Cum ai ajuns să faci muzică?

Asta este o poveste pe care o spun destul de des și cu plăcere. Eu am făcut opt ani de vioară la Școala de muzică nr.2 după care, după Capacitate, s-a pus problema de a merge în continuare cu muzica, la liceu de muzică, pe traseul tradițional; sau aveam posibilitatea de a da la orice liceu teoretic din București - aveam o medie destul de mare la Capacitate. Și, la momentul acela, nefiind extraordinar de încântată de vioară (mi-a plăcut, dar nu simțeam că este într-adevăr chemarea) am ales să dau la un liceu teoretic - la "Mihai Viteazul" am făcut liceul - profil mate-info și cred că la momentul în care am început liceul încheiasem puțin cu muzica. Chiar eram puțin supărată pe părinți că mi-au stricat copilăria.

Tipic.

Tipic… și voiam să fac orice altceva, numai de muzică să nu mai aud. Am încercat vreo două luni la volei, vreo trei ședințe de jiu jitsu și, ulterior, am ajuns să mă înscriu în Corul Symbol și, bineînțeles, în corul liceului.

Deci ceva te trăgea, totuși, înapoi înspre muzică, dar puțin spre altă cale.

Tocmai. Și ceea ce a fost interesant a fost că în toți cei opt ani de vioară nu am cântat niciodată mai mult decât la lecțiile de solfegiu și, pur și simplu, nu știam că pot cânta; nu știam că am sau pot avea o voce care să fie lucrată profesionist.

Când ai început s-o lucrezi, să faci ore de canto, practic?

După trei ani de cor, am consultat un profesor de canto de la un liceu de muzică și mi-a recomandat să aștept până la 18 ani, până se formează vocea, pentru a nu fi în pericol de a dăuna vocii. Ceea ce am făcut și, când am împlinit 18 ani, nici nu mai știu cum am ajuns la Alexandru Petrovici. Știam că la momentul acela era pianist la clasa doamnei Slătinaru și am vrut doar să știu dacă într-adevăr am vreo șansă. Oricum, mă hotărâsem să dau la Conservator și mă pregăteam pentru Muzicologie. Colega mea de bancă din liceu cred că încă-și mai aduce aminte de caietele mele de armonie din clasa a XII-a. Nu mă mai interesau decât materiile de Bac și în rest tot ce aveam de pregătit pentru admiterea la Conservator.

Dar când s-a întâmplat schimbarea asta interioară? Totuși, e o distanță foarte lungă pe care ai parcurs-o din momentul în care ai terminat cei opt ani de vioară și ai zis "Doamne, mi-ați mâncat copilăria!, până în momentul în care te-ai concentrat exclusiv pe materiile de Bac și te-ai hotărât să dai la muzicologie.

Da. Acum, sinceră să fiu, nu-mi mai aduc aminte chiar exact, dar acum că m-ai întrebat… Într-adevăr, eu am condus corul liceului din clasa a IX-a până într-a XI-a pentru că, chiar în clasa a IX-a când am intrat eu în corul liceului, dirijoarea a plecat și n-au putut găsi pe cineva într-un timp scurt. Fosta dirijoare nu se mai putea întoarce și nu mai știu exact cum, dar am preluat eu, având acest background cu vioara și cu anii de muzică într-un liceu teoretic în care oricum asta era ceva mai special. Cred că la început a fost cu titlu de provizorat, dar cumva ne-am înțeles așa bine și era așa un proiect între noi, tinerii, probabil a plăcut și directorului și a rămas așa. Și, într-adevăr, țin minte că un gând inițial - mi-a plăcut foarte mult - a fost să dau la dirijat de cor, bineînțeles. Am zis că asta mi-ar plăcea să fac, după care știu că am avut un moment în care am compus vreo două piese pentru cor - una din ele a fost cântată și de Corul Symbol într-unul din concerte - după care dirijorul, domnul Jean Lupu, a început să mă încurajeze să urmez drumul acesta. Și am trecut de la dirijat de cor la compoziție… compoziția mi s-a părut totuși puțin prea mult, de-acolo la muzicologie… și tot așa…

...sinuos, până ai ajuns la canto. Și primul profesor de canto a fost chiar domnul Petrovici?

Da, în sensul că mi-a spus din start că trebuie să mă pregătesc puțin înainte de a mă prezenta doamnei Slătinaru. Și, într-adevăr, am luat câteva lecții cu el până a considerat că sunt într-un stadiu prezentabil și, țin minte, după aceea am fost la doamna Slătinaru, m-a ascultat. Cred că eram în vacanța dinaintea clasei a XII-a și voiam să știu dacă am șanse, dacă ar trebui să mai aștept încă un an. Și doamna Slătinaru m-a încurajat să mă pregătesc. Ceea ce am făcut și am încercat la Conservator chiar în primul an și cred că am intrat a treia, nu mai țin minte. Dar, în orice caz, un rezultat - penru tot drumul acesta pe care l-am avut - surprinzător.

Surprinzător de plăcut!

Surprinzător de plăcut.

Toată cariera este bine să ai un mentor, un profesor de canto, un coach, o ureche externă

A știut doamna Slătinaru de la început ce tip de voce ai, că ești mezzo-altistă, sau ați avut de căutat o vreme?

Nu. Cred că de la bun început a fost clar că nu sunt nici o soprană înaltă. În timpul facultății știu că au fost voci care s-au întrebat, dar din punctul de vedere al repertoriului pe care l-am abordat a fost de la început de mezzosoprană și a rămas până în ziua de azi. Acolo nu am încercat și alte fach-uri. Însă, într-adevăr, am oscilat puțin de la mezzosoprană de coloratură la mezzosoprană, să zic așa, normală. Acum, de vreun an, studiez cu cineva în Germania și îmi place că dezvoltăm foarte mult gravul, ceea ce simt că îmi face bine.

Asta era o altă întrebare: mai lucrezi cu cineva?

Asta este cunoscut: toată cariera este bine să ai un mentor măcar, un profesor de canto, un coach, o ureche externă. Și am continuat să lucrez cu diverși profesori. A fost profesoara din Germania la care am făcut masterul și care m-a acompaniat o perioadă de timp. După ce am intrat în ansamblu, într-adevăr a fost o perioadă în care n-am avut timp să merg la lecții, iar acum, de vreun an și-un pic, am început să lucrez.

Ești angajată la Opera din Dortmund de ceva vreme. Există acolo un coach (pentru că acesta e termenul care se folosește, deoarece înglobează mai multe lucruri, nu sunt numai acompaniatori, știu foarte multe despre tehnica vocală, repertoriu, ce se cere la scenă ș.a.m.d.)?

Noi la operă avem niște pianiști acompaniatori. Sinceră să fiu nu le-aș spune coach, dar am observat că nu prea spun sau se feresc să intre în tehnică vocală. Din punctul meu de vedere cred că este bine așa, pentru că oricum, chiar și la nivel muzical, dacă mergi la toți cei patru vei afla patru păreri diferite sau interpretări diferite…

Cumva, e firesc să fie așa.

Tocmai. Deci nu. Pe tehnică vocală nu am pe nimeni la teatru care să se ocupe de asta. De aceea, ce fac acum este în particular, pe costuri proprii.

Ești în spațiul german de mulți ani. Înainte de Dortmund ai fost cu o bursă Erasmus la Salzburg și apoi ai făcut un masterat la Mainz. Cunoșteai deja limba?

Da, în anul III am fost în Salzburg. Acolo am început să învăț și germana. Am multe anecdote legate de învățarea limbii germane într-o țară în care, mă rog, nemții ar spune că nu se vorbește chiar germana… Anul de Erasmus a fost primul contact cu exteriorul, cu felul în care se studiază, cu cerințele și cu marea concurență care există și pe care, cel puțin în primii doi ani pe care i-am făcut la București, nu am perceput-o mai deloc. Poate și din mentalitatea care ni se insufla sau se încerca să ni se insufle - ni se spunea că noi avem voci valoroase, noi, adică tot spațiul acesta estic, că nu există mezzosoprane adevărate în altă parte și nu avem decât să mergem în Vest și am cucerit pe toată lumea.

Și ai avut un moment de șoc când ai ajuns la Salzburg?

Da, a fost un moment revelator. Există foarte multe mezzosoprane, există și foarte multe voci bune. Într-adevăr, materialul vocal al cântăreților din Est este de foarte mare calitate și frumusețe, întotdeauna au culori aparte…

Da,e o bogăție în armonice, aș zice, aici, în Est, vocile sunt mai pline, mai bogate.

Exact. Asta am observat și acum, în toți anii ăștia. Tot ce vine din Rusia, Bulgaria, România, Ucraina, are o culoare foarte frumoasă. Însă asta nu e totul. Sunt o grămadă de voci care vin și din partea cealaltă, din America, nu vorbim de asiatici…

De ce să nu vorbim?

Pentru că sunt foarte mulți.

Putem generaliza într-un anume sens, al culorii timbrale, și atunci când vorbim despre vocile asiatice?

Cred că primul cuvânt care-mi vine-n minte este o putere foarte mare…

Care penetrează?

Da. Cel puțin la bărbați, ei cântă tare, sunt puternici.

Nu m-aș fi așteptat la răspunsul acesta, ca să fiu sinceră.

Cel puțin cei pe care i-am auzit.

Munca noastră constă în pregătirea instrumentului. Când toate componentele sunt puse în poziția corectă el funcționează de la sine

Se vorbește de multe ori despre școala italiană de cânt, școala germană de cânt, școala franceză, putem vorbi într-un anumit context și despre școala românească. S-au schimbat multe lucruri în felul în care ai abordat partiturile după perioada Salzburg?

Din punct de vedere tehnic?

Da.

Nu. Nu cred. Cum spuneam, anul din Salzburg a fost doar începutul și parcă nu m-am dezmeticit eu așa, foarte bine. Am continuat să caut și cred că de-abia când am ajuns în Germania la master, doi ani mai târziu, am avut o muncă mult mai sistematizată cu profesoara, ceea ce m-a pus și pe mine să mă confrunt ceva mai conștient cu anumite probleme. Există diferențe, dar pentru mine nu au constituit așa o mare importanță.

Sigur, depinde și de școala pe care a făcut-o profesorul însuși înainte, dacă a studiat în Italia, Franța, Germania sau cine știe unde altundeva. Sau e ceva demodat și nu se mai pune problema de așa ceva?

Cred că există. Pe de altă parte, la foarte mulți se și combină cumva, însă eu sunt de părere că există de fapt o tehnică vocală și orice profesor de canto poate exprimă altfel, dar la final toți doresc același rezultat. Și-atunci, felul în care ajungi la acel rezultat… poate asta diferă.

Care sunt câteva dintre cele mai importante lucruri pe care le urmăriți (și nu o să separ tehnica de expresivitate pentru că nu cred că are sens)? Egalitate între registre, de exemplu?

Asta oricum.

Ce altceva?

Bineînțeles, marea problemă a rezolvării pasajelor.

Pentru cei care nu știu, ce înseamnă pasaje?

Pasajul este zona în care din punct de vedere anatomic s-ar produce o schimbare care în cântul clasic n-ar trebui să se producă.

E ca și cum ai schimba pozițiile la vioară, nu? Și nu ar trebui să se simtă trecerea de la o poziție la alta.

Da. Așa e. Nu m-am gândit niciodată, da. Apoi ar mai fi menținerea aceleiași culori de voce pe toate registrele. De cele mai mule ori, când toate componentele sunt puse în poziția corectă instrumentul funcționează de la sine. Practic, munca noastră constă în pregătirea instrumentului.

Deja am o imagine a unei mașinării, a corpului uman în care toate se așază așa cum trebuie și atunci rezonează foarte frumos în momentul în care emiți un sunet.

Și dacă lucrezi numai la o anumită rotiță, poți să o faci până intră în reflex și știi că au rezolvat, rotița aia funcționează, însă dacă te concentrezi numai pe o anumită rotiță, la un moment dat n-o să meargă tot instrumentul…

Vocalizele sunt obligatorii?

Daaa, asta este o parte importantă din lecția de canto. Profesorul cu care lucrez are și câteva exerciții, așa-numita tehnică funcțională.

Unde ai făcut masteratul, la ce universitate germană?

Masterul l-am făcut la Mainz. Acolo am plecat tot așa, cu o bursă dată de statul german. Acolo am făcut masterul și încă un studiu ulterior, Konzertexam, încă o specializare din punctul lor de vedere.

Doi ani am fost singura mezzo-soprană din ansamblul Operei din Dortmund

Și cum ai ajuns angajată la Opera din Dortmund? Ai participat la o audiție?

Da. Am aflat de audiția asta în 2010, în decembrie. Am aflat că în Opera din Dortmund se schimbă conducerea. Este ceva destul de uzual ca atunci când se schimbă conducerea să se schimbe și ansamblul sau cel puțin o parte din ansamblu, pentru că fiecare director vrea să-și aducă colaboratorii și cântăreții lui. Și știu că am aflat că încă se căuta o mezzosoprană lirică și am aplicat, am fost la audiție. Asta a fost undeva la mijloc de decembrie, după care au urmat sărbătorile de iarnă, vacanța…Am avut de așteptat și, sinceră să fiu, îmi cam luasem gândul. Și de-abia în ianuarie am primit telefonul în care mi se oferea un contract. Mi se pare că primul contract a fost pe trei ani, care a fost ulterior prelungit de două ori. Așa am început din toamna lui 2011. La început pe post de începător, în primii doi ani. Și au fost vreo doi ani în care am fost singură, singura mezzosoprană în ansamblu.

În primii doi ani ai făcut roluri mai mici?

Nu chiar. Primul rol a fost într-o operă barocă, dar al doilea a fost deja Dorabella. Și-n a doua stagiune… Cherubino, Fiodor. Iar în a treia stagiune, deja cu Cenerentola și Carmen

Au fost ambele în aceeași stagiune?

Da. Și spectacolele s-au desfășurat aproape în paralel.

În afară de examenul de aici, de la facultate, care știu că presupune un spectacol, mai aveai experiență de scenă de operă?

Mai fusesem în ansamblul de tineret în Mainz, în timpul studiului. Facultatea de acolo avea o colaborare foarte bună cu Teatrul din Mainz și acest ansamblu de tineret era alcătuit din studenții de la canto din facultate și avea posibilitatea o dată pe an să aibă propria producție pe scena mică a teatrului, dar în condiții absolut profesioniste - cu orchestra din teatru, cu tot staff-ul din teatru, cu un regizor și dirijor…

Ca și cum ar fi fost în stagiune.

Era în stagiune. Făceau niște vânzări destul de bune pentru teatru, numai că era sala mică, de 200-300 de persoane. Și acolo am făcut trei producții, iar ultima a fost Amadigi de Haendel, în care am avut rolul principal. Acela a fost primul rol principal din carieră.

Deci aveai totuși ceva experiență de scenă când ai ajuns la Dortmund. Când ai făcut Cenușăreasa lucrai cu cineva? Te întreb pentru că rolul e foarte solicitant (mă gândesc numai la aria din final).

Trebuie să spun despre aria din final că întotdeauna mi s-a părut mult mai simplu de cântat în spectacol, chiar dacă vine la final, după toată povestea, decât în concert, sau în concurs, sau la audiție.

E o energie specială atunci când ești pe scenă într-un spectacol?

Da și cred că uiți pur și simplu de greutatea ariei. Pur și simplu o cânți, cum ai cântat tot rolul până în momentul respectiv. Mi s-a părut foarte interesant și pentru mine fenomenul acesta.

Înainte de Cenerentola a fost premiera de Carmen. Iarăși o poveste interesantă: eu eram distribuită pentru Mercedes ca distribuția I, de premieră, și Carmen în distribuția a II-a. Numai că în timpul repetițiilor colega a fost și bolnavă și, în plus, repetițiile de final nu erau ce trebuie. Eu am repetat tot timpul ambele roluri și aveam dreptul ca distribuție a II-a la două repetiții cu orchestra și o repetiție generală, în costum. Și țin minte că după prima repetiție de orchestră - asta însemnând ultima săptămână - a venit intendantul la mine și m-a întrebat dacă m-aș simți în stare să cânt premiera. Oricum ar fi trebuit să cânt premiera ca Mercedes, dar acum se punea problema de premiera în Carmen. Și am acceptat.

Ce curaj!

Da. Și așa am ajuns să cânt premiera și toate spectacolele care au urmat, plus reluarea spectacolului în stagiunea următoare. Pentru Carmen am lucrat, într-adevăr, cu doamna Sylvia Greenberg la Viena; am zburat de vreo două ori. Au fost doar câteva lecții. Numai că pentru Cenușăreasa nu am mai avut timp, pentru că repetițiile au început la o zi după premiera de Carmen. Bineînțeles că mă uitasem pe rol înainte, dar nu intensiv.

Întotdeauna mă bucur când am de dansat în vreo producție și chiar am luat câteva lecții de flamenco pentru Carmen

Se preferă la Dortmund montări așa-zis moderne sau se merge mai mult pe tradițional? În orice caz, nu sunt montări clasice. Asta cred că nu am avut în toți anii ăștia. Se merge pe modern. Cel puțin producțiile în care am fost eu nu au fost la modul acela de șocant în care mai aud, să iasă publicul din sală… Dar, într-adevăr, se merge pe o variantă modernă. Se încearcă în anumite cazuri și o răsturnare de concept sau o răsturnare de situație altfel decât este scris în libret.

Hai să luăm niște exemple concrete. Uite, Carmen și Cenerentola! Cum a arătat Carmen la Dortmund?

Astea nu-s niște exemple bune pentru că, într-adevăr, au fost niște producții cuminți. Modernitate la Carmen a venit mai mult din costume.

Erau din epoca noastră, din secolul XXI?

Exact. În actul III, cu traficanții, eram în blugi, de exemplu. Din păcate nu s-a dansat. Întotdeauna mă bucur când am de dansat în vreo producție și chiar luasem câteva lecții de flamenco.

Cui i-a aparținut regia? A fost un regizor german?

Da. Katharina Thoma. Ea a fost câțiva ani regizorul casei și avea în fiecare an vreo două-trei producții pe care le făcea în Dortmund și asta a fost una din ele. Iar Cenerentola a fost o producție foarte frumoasă. A fost prima producție a unui regizor tânăr - Erik Petersen, cu care mă bucur de fiecare dată când lucrez. El a făcut și Hänsel și Gretel, două stagiuni mai târziu. A fost într-o manieră frumoasă, de poveste; nu neapărat pentru copii, ci pur și simplu frumos, cu decoruri frumoase, cu costume simpatice mai ales pentru rolurile buffe.

La ce roluri visezi? Dintre cele pe care n-ai avut ocazia să le faci până acum.

Nicklausse este pe listă, din Povestirile lui Hoffmann. Sextus din Clemența lui Titus și multe roluri din Haendel rămase încă neexplorate. Însă apropo de acest curent, de a găsi și de a reda repertoriul baroc așa cum se presupune că a fost el cântat la momentul respectiv - cu asta vine, din păcate pentru mine, și preferința pentru contratenori și atunci șansele sunt puțin mai reduse de a cânta.

Eu văd în profesorat o responsabilitate enormă, pe care nu mă simt încă pregătită să mi-o asum, mai bine o mai las.

Îți imaginezi că la un moment dat canto vei și preda canto?

Nu știu. Trebuie să spun că nu am avut până acum ocazia să încerc.

Probabil că nici programul nu-ți permite acum

Da. Iar eu văd în profesorat și o responsabilitate enormă pe care nu mă simt pregătită încă să mi-o asum. Și de aceea mai bine o mai las. Nu știu dacă va veni vreodată momentul, ce va aduce viitorul, dar în momentul acesta nu prea mă văd în postura asta. Încă mai învăț pentru mine. Pentru mine, ca să pot să profesez, să fiu profesor, trebuie să știu absolut tot și să pot absolut tot. Probabil nu voi deveni niciodată profesor în condițiile astea.

Pentru că ești mult prea exigentă cu tine însăți, văd.

Da. Și gândesc prea mult, în general.

Tehnica este numai mijlocul prin care trebuie să transmiți sau să interpretezi ceva

Dintre numeroasele masterclass-uri la care ai fost - e unul anume care te-a marcat?

De cele mai multe ori timpul este foarte redus și nu ajungi să lucrezi în adevăratul sens al cuvântului cu cineva. Am observat că stilul de lucru diferă totuși și pentru profesor de la un masterclass la altul. Într-adevăr, dacă ești în clasa profesorului respectiv - asta am văzut la profesoara mea cu care am făcut masterul, pe care am cunoscut-o tot la un masterclass. La masterclass-uri se merge mai mult pe soluțiile cu efect imediat, care să schimbe ceva, chiar dacă minor, sau să trateze efectul, dar nu cauza. Din cauza asta nu m-am lăsat neapărat impresionată de anumite artificii pe care le-am învățat, dar care știu că pe durată lungă n-ar fi soluția problemelor mele. Însă țin minte că am avut niște masterclass-uri, tot la facultatea din Mainz, cu Andreas Scholl și, într-adevăr, nu neapărat din punct de vedere vocal, dar ca expresie mi-a plăcut la momentul respectiv ce spunea. Țin minte că el amintea bucuria de a cânta sau o anumită bucurie pe care ar trebui s-o avem pe scenă și pe care de multe ori, cu atât mai mult ca student, când te concentrezi oricum foarte mult pe tehnică și mergi la ore de canto și nu scoți două sunete că te oprește, că nu e bine… există, într-adevăr, riscul de a pierde acea bucurie și de a uita de ce ești pe scenă sau ce contează de fapt. Pentru că tehnica este, până la urmă, numai mijlocul prin care trebuie să transmiți ceva sau să interpretezi ceva. Probabil la momentul respectiv, în faza în care mă aflam, mi-a făcut foarte bine ce mi s-a spus și de aceea poate mi-a și rămas în amintire.

Ce înseamnă stagiunea curentă, 2017-2018, pentru tine la Opera din Dortmund? Aduce roluri noi sau doar roluri pe care le reiei?

Sunt din amândouă. Tocmai am cântat ultimul spectacol de Oneghin în care am făcut rolul Olgăi. A fost a treia oară când am făcut opera și pot să spun că am bifat toate rolurile de mezzosoprană din această creație.

Presupun că ai senzația că pătrunzi mai bine în operă când ai cel puțin două perspective diferite.

Da. Și îmi place oricum că pur și simplu și din punct de vedere al mișcării scenice este atât de diferit. Te gândești, cânți în aceeași operă, dar sunt perspective diferite. Acum mai cânt într-o operetă, Frau Luna, rolul Stelei; e prima operetă pe care o fac.

Și-ți place?

Și-mi place. Dansez, într-un final. Și cei din teatru au fost puțin surprinși că pot să dansez. Da, pot să dansez dacă mi se oferă ocazia. E altceva. Este puțin mai relaxat, vesel, plec și eu cu o dispoziție bună după spectacol.

De obicei, după spectacol, ți-e greu să adormi? Ai insomnii, ai stări mai rele?

Nu insomnii, numai că într-adevăr încă lucrează adrenalina, mintea e trează. Într-adevăr, nu pot să merg acasă să mă culc în următoarea oră, dar depinde și de rol, de cât de soliciant e. Mai cânt Dama II în Flautul fermecat și urmează încă o premieră pentru o operă de copii, Crăiasa zăpezii, care va fi chiar de Paște, pe 8 aprilie. Chiar acum, în week-end, am două spectacole - într-o zi Flautul și în cealaltă zi opereta.

E un ritm alert acolo.

Este, dar am avut stagiuni și mai încărcate, în care erau trei zile consecutive de spectacole și, între timp, și repetiții pentru altă producție.

Practic, vă petreceți viața în teatru. Te simți bine acolo? Trebuie să fie o atmosferă plăcută ca să poți să petreci atâta timp cu aceiași oameni sau aproximativ aceiași.

Trebuie să spun că am avut noroc în privința asta. Echipa pe care a adus-o directorul în 2011 a fost foarte reușită, ne-am înțeles foarte bine, majoritatea suntem tineri - ăsta este oricum trendul. Însă s-a menținut această atmosferă toți anii ăștia - e a șaptea stagiune. Între timp, au mai plecat unii, au venit alții, dar cei care au venit noi s-au integrat frumos și… prietenii poate e prea mult spus, dar în orice caz avem relații foarte bune și ne vedem și în afara teatrului, întâlnirile noastre nu se rezumă la repetiții.

De multe ori vreau doar să fiu sub o pătură cu o ciocolată caldă și o carte. Alteori sunt ca un Duracell. Asta este oricum una din poreclele mele.

Zici că vă vedeți și în afara teatrului. Ce înseamnă relaxare pentru tine?

Simt nevoia de pauze de teatru, fie și de clădirea în sine. Fac sport, depinde de anotimp, depinde de cum e afară, ceea ce în Germania este destul de trist…

Mai ales în nord.

De multe ori vreau doar să fiu sub o pătură cu o ciocolată caldă și o carte. Alteori sunt ca un Duracell. Asta este oricum una din poreclele mele.

Nu mă mir, la câte faci și într-un timp scurt!

Și eu mulțumesc pentru invitație, știu că încercăm demult…

Da, dar e bine că am reușit să te prind pe viu, în studio!

Anul trecut cred că am avut recordul negativ… am fost doar trei săptămâni în România în tot anul.

În general vii mai des aici?

Încerc să vin mai des, numai că din cauza programului nu am ocazia să stau prea mult.

Ești deja plecată de mult timp în Germania.

Se fac anul acesta zece ani.

Ți-ai luat cetățenie germană?

Da. Tocmai am obținut-o la sfârșitul anului trecut.

Iată, felicitări! Ai păstrat-o și pe cea românească să înțeleg.

Da.

E amuzant: când vin în România spun "merg acasă", când mă întorc în Germania zic "merg acasă". Deci, cumva, s-a relativizat foarte mult noțiunea asta.

Practic, acum, acasă pentru tine este Dortmund.

Nu știu, sincer. Cred că încă nu mi-am găsit acel acasă, în sensul tradițional. Sau, noțiunea de acasă nu mai este legată de un oraș anume sau de un apartament. Da, într-adevăr, acolo este centrul vieții mele momentan. Nu știu dacă voi rămâne până la bătrânețe în Dortmund. E, cumva, amuzant! Când vin în România spun "merg acasă", când mă întorc în Germania zic "merg acasă". Deci, cumva, s-a relativizat foarte mult noțiunea asta. Cred că fiecare din cei care au plecat sau sunt de mai mult timp în străinătate au avut mai devreme sau mai târziu acest… nu vreau să-i spun criză… dar, un moment în care s-au întrebat "unde mai e acasă, într-adevăr, pentru mine?". Eu mă simt foarte bine în Germania. Pot să spun că m-am adaptat, m-am integrat complet, însă nu voi fi niciodată nemțoaică. Pe de altă parte, ceea ce mi se pare puțin trist, dar asta e, este că nu mă mai simt integrată în România. Sunt anumite valori sau anumite lucruri pe care aș vrea să le trăiesc și aici și-mi dau seamă că suntem puțin departe și ne îndepărtăm, din păcate, din ce în ce mai mult… și parcă nici aici nu mai sunt chiar acasă. Așa că, nu vreau să închei acum într-o notă tristă, dar se dezvoltă din cauza situației o ambivalență și lucrurile nu mai sunt alb și negru și cred că fiecare-și găsește un echilibru personal. Și de cele mai ulte ori este, cred eu, sau cel puțin pentru mine, în viața personală. Nu știu cine, cred că un coleg îmi spunea că se vede ca locuitor al Pământului. Și dacă privești lucrurile în felul acesta, într-adevăr, oriunde ești acasă pe acest pământ.

Transcrierea interviului: Gina Macsențian 

Irina Cristina Vasilescu