Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu pianistul Mihai Ritivoiu

Publicat: Marți, 9 Ianuarie 2018 , ora 9.00

Mihai, de cât timp ești în Anglia?

La Londra - de cinci ani și jumătate.

Cum ai ajuns acolo?

După ce am terminat (studiile universitare), mi-am dat licența în România, m-am gândit că mi-ar fi plăcut să am și experiența unor studii în străinătate, undeva. Și, din mai multe idei pe care le-am avut, Londra m-a atras cel mai mult pentru că e un centru așa de activ și tot timpul se întâmplă ceva interesant acolo. Asta m-a atras în mod deosebit. Am găsit și o profesoară cu care m-am înțeles foarte bine și-atunci, când am fost admis cu bursă la Guildhall, decizia a fost foarte ușoară.

Îmi vine să-ți spun "Bine ai venit acasă", dar de fapt noțiunea asta, de "acasă", se schimbă pe parcursul vieții, mai ales în cazul unui artist. Nu vorbesc numai de călătoriile astea scurte, dar, iată, și de relocare. Tu unde te simți acasă acum?

Da, e interesant. Mă simt într-o stare așa… puțin plutitoare, pentru că… sigur, locuiesc la Londra de cinci ani, dar mă simt acasă și în România și acolo…

Ține mai mult de locuri cunoscute sau de oamenii pe care-i cunoști sentimentul acesta de "acasă"?

Sunt atașat și de locuri, însă și oamenii contează foarte mult. Pentru mine, dacă pot să spun acum, cel mai acasă mă simt acolo unde am de lucru și duc o activitate care mă stimulează și care e susținută. Dar sigur că dorul de casa din România, de care simt un atașament mai profund, nu dispare. De asta spun că sunt într-o stare oarecum plutitoare, pentru că nu mai știu nici eu exact unde e casa mea și, într-un fel, e bine așa, deoarece ca muzician trebuie să ai dispoziția asta să fii tot timpul pe drum, să poți un pic să renunți la un sentiment foarte stabil de ancorare undeva pentru că asta e natura vieții… ceea ce pentru unii poate fi ceva foarte dificil, dar are și multe avantaje, multe lucruri care pot fi descoperite în felul acesta.

Mie mi-a rămas în minte un răspuns de-al maestrului György Kurtág, cu care am făcut un interviu acum mai mulți ani. L-am întrebat același lucru și a spus că se simte acasă oriunde este cu soția lui, și asta mi-a plăcut la nebunie. De-aia te întrebam de locuri, sau de oameni, sau o combinație între cele două. Te-ai mutat la Londra acum cinci ani și ceva și bănuiesc, nu știu, că asemenea tuturor celor care fac așa o schimbare importantă, ai avut și un șoc cultural. La tine cum s-a manifestat?

Nu l-am simțit chiar imediat ce m-am mutat. Însă, încetul cu încetul, au devenit evidente anumite diferențe în interacțiunile dintre oameni. A fost… cum să spun… cum se manifestă șocul cultural?

Nu știu. Poate nu s-a manifestat, poate a fost o tranziție lină. Mă gândesc că una e să fii turist la Londra, alta e să locuiești acolo. Atunci hai să o luăm altfel. Care au fost cele mai mari bucurii pe care ți le-a prilejuit mutarea într-un oraș ca acesta, vibrant?

Mi se pare că, muzician fiind, am un avantaj prin faptul că, chiar dacă mă mut într-o lume complet nouă sau diferită, totuși, în activitatea mea… noi toți cumva vorbim aceeași limbă și lucrul acesta pentru mine a atenuat foarte mult un posibil șoc cultural. Pentru că, într-un fel, comunicarea pe care pot s-o am cu alți muzicieni cu care împărtășesc idei sau cântăm împreună sau discutăm, depășește aceste bariere geografice sau culturale. Dar sunt anumite lucruri… sigur că un grad de organizare ceva mai ridicat, care la început mi se părea așa, puțin stupid. Adică de ce trebuie să respecți așa niște reguli puțin rigide? Dar după aceea observi că totuși pe lucrurile acestea extrem de simple se poate construi mai apoi… cum să spun… ca să obții ceva măreț, trebuie ca totul să fie pus la punct de la cele mai simple lucruri. Și am învățat să apreciez necesitatea asta.

Pentru că vorbești de organizare și pentru că tu aveai deja experiența unor studii universitare aici, la București, la Universitatea Națională de Muzică și după aceea te-ai mutat la Guildhall School of Music - din punct de vedere organizatoric care sunt principalele diferențe? Sigur, au fost și etape diferite universitare; aici ai făcut licența și acolo a fost… cum se cheamă la ei?

Master. Care la ei e mult mai flexibil.

Cum decurge?

Nu suntem obligați să avem un număr de credite. Mi se pare că în afară de pian, toate celelalte cursuri sunt facultative. Deci poți să-ți alegi să faci fie dirijat, fie muzică de cameră intensiv sau mai puțin, sau acompaniament de operă și lied… Într-un fel, nu știu care e structura masteratului de la București ca să fiu sincer, dar din ce am văzut acolo există această posibilitate. Când ești la vârsta masteratului începi să te gândești cam înspre ce fel de carieră te orientezi și ți se oferă această flexibilitate, să te perfecționezi în ceea ce te ajută.

Tu ce ai ales acolo, în afară de pian?

Eu am făcut muzică de cameră și improvizație, care a fost ceva nou pentru mine… și un profesor extrem de interesant care cred că mi-a deschis niște orizonturi nu numai în improvizație, dar și în interpretare pe calea aceasta a improvizației. David Dolan se numește, care are un curs foarte interesant acolo.

Ce fel de improvizație? Eu mă gândesc la jazz instant când îmi spui improvizație, dar probabil că implică și alte stiluri.

Improvizație clasică, el încercând pe această linie (și a lui Robert Levin, de exemplu) să reînvie arta improvizației clasice, care a fost o mare parte din cunoștințele necesare unui profesionist.
Mă gândesc în primul rând la Baroc...

Da, și în perioada Clasică și chiar și Chopin spunea că dacă un elev îi cânta o piesă cu aceleași ornamente de fiecare dată nu era mulțumit. De asta au și supraviețuit foarte multe variante diferite de la el. Însă, da, și în Baroc diferența dintre un amator și un profesionist era că profesionistul putea să improvizeze și amatorul nu, trebuia să îi scrii totul pe partitură.

Cu alte cuvinte, am ajuns niște amatori în ziua de azi! Glumesc! Și ai ajuns să-ți scrii propria cadență la un concert de Mozart, de exemplu?

Da. Am scris cadențe, introduceri. Am avut și un examen chiar. Am improvizat un preludiu Baroc și alte lucruri acolo. Dar, în mod practic, da. Și, în plus, sunt anumite concerte de Mozart unde se pretează să se facă anumite improvizații, pentru că depinde pentru cine le-a scris. Dacă le-a scris pentru el, de multe ori scriitura e mai schematică decât ceea ce s-ar fi așteptat în concert. Acum, desigur, e periculos să te apuci să adaugi note la Mozart, nu e o decizie ușoară, însă, cu încurajarea acestor specialiști precum Robert Levin cred că se poate avea curajul să mergi pe această linie.

E foarte interesant! Ai avut o senzație de frică la primele ore, de teamă? Sau ai fost foarte curajos și dezinvolt, deși vii din cultura asta în care avem partitura în față și trebuie să o respectăm?

Da, și probabil că nu oricine, dar foarte mulți muzicieni cu background clasic s-ar fi simțit la fel. E o senzație… un fel de blocaj complet și a fost aproaope terapeutic momentul pentru că eram într-un grup în care toți eram la fel de…

...Încorsetați?

Exact. Și felul în care ne-a invitat să ne pierdem aceste inhibiții clasice și, cu fiecare săptămână, să devenim mai liberi în improvizație și în dialogul acesta… Orele au început prin ceea ce el numea un joc de ping-pong, adică un fel de dialog între două instrumente care își răspundeau în improvizație, și până la urmă constați că ești capabil de niște lucruri pe care nu ți le imaginai, doar prin faptul că deschizi anumite porți care erau închise, interioare.

Asta, cu siguranță, îți oferă și o deschidere și îți dă și mai multă încredere în tine și te îmbogățește, mă gândesc.

Da.

Deci ai făcut pian, improvizație și, bineînțeles, muzică de cameră. Există un ansamblu stabil cu care cânți în mod constant? Sau mai multe ansambluri?

În momentul de față, cel mai stabil ansamblu este un duo pe care-l am cu o violoncelistă, Yoanna Prodanova, și cântăm cvasi-regulat prin Anglia repertoriul minunat care există pentru violoncel și pian, de la Beethoven la Brahms, Chopin, Britten, Șostakovici ș.a.m.d.

Știu că părinții tăi nu sunt muzicieni, dar sunt mari melomani și bănuiesc că ai crescut ascultând și multă muzică clasică acasă. A fost dorința ta să faci pian și nu altceva? De exemplu, violoncel?

M-am întrebat și eu lucrul acesta pentru că deja amintirile de la 6 ani nu sunt chiar atât de clare, dar am încercat să mă repun în pielea copilului de 5 sau 6 ani (cât aveam când am început) și… cred că pe mine ce mă atrăgea cel mai mult să ascult la început erau piesele pentru orchestră. Deci… pianul nu-mi displăcea, dar era cumva un compromis, adică instrumentul singur care se poate apropia cel mai mult de orchestră.

Aveați pian acasă?

Nu. Dar când vizitam diverșii prieteni ai părinților care aveau pian era jucăria preferată din casă pentru mine.

A fost cumva un impuls interior, deci. O dorință a ta să faci muzică. Sigur, într-un context prielnic, favorabil.

Da. Și o dorință a părinților, și a tatei mai ales, dar… nu-mi aduc aminte de unde a pornit impulsul, dar în orice caz a fost comun.

Și-apoi ai început la 6 ani. Ai avut o relație bună, o colaborare frumoasă cu prima ta profesoară de pian?

Am rămas cu dumneaei 11 ani. Deci am trecut de la Melc, melc, codobelc până la Gaspar de la nuit. Am acoperit o etapă foarte importantă din dezvoltarea mea.

Putem să-i spunem și numele, dacă vrei

Sigur, doamna Alma Peter-Apostoleanu, care, pe lângă tot repertoriul pe care l-am învățat, m-a învățat multe și despre muzică în general și mi-a deschis acest interes pe care-l păstrez - de a găsi paralele cu alte arte sau cu literatura. În orice caz, de a găsi inspirația nu așa, doar în muzica pentru pian, ceea ce m-ar fi plictisit îngrozitor, probabil că aș fi renunțat până acum. Avea o sete de a cunoaște mereu și de a se informa mereu. Nu găsise o rețetă care funcționează și asta e de acum. Mereu citea despre noile tehnici. Când a fost în Franța și a avut acces la cărțile despre Historical performance și în domeniul acesta mereu se fac noi descoperiri despre cum ar trebui cântate…

Lucruri relativ noi, de prin anii '60, să zicem…

Da, relativ noi, dar la noi au ajuns mai greu. Și mereu le împărtășea cu noi, cu elevii, aceste noi informații… era o prospețime acolo.

Și asta vă ținea interesați!

Da. Pentru cine avea urechi de auzit.

Pentru că vorbești de interdisciplinaritatea asta, de confluența-influența unora asupra altora, tu ai și prieteni care sunt artiști dar nu muzicieni? Artiști plastici, scriitori, fotografi? Ai schimburi de idei și cu alți oameni decât cei din sfera muzicii clasice?

Nu foarte mulți, dar am. Sigur că, în primul rând în familie - tata este pictor. Și de-a lungul timpului am avut prietenii și chiar acum cunosc o absolventă de film și fotografă; ea e foarte interesată de muzica clasică și eu de ceea ce face ea și-atunci schimbăm idei. Dar nu fac parte încă dintr-un cerc din acesta social de artiști. Este și impresia mea că parcă ar fi mai greu acum decât îmi imaginez că a fost în alte timpuri. Nu știu ce factori contribuie la asta.

Mie mi se pare că e o lipsă în sensul ăsta! Tu cum vezi problema asta?

E o lipsă. Cred că e doar o etapă, sper să fie doar o etapă. E o tendință să fim foarte, ultra-specializați în domeniul nostru și să nu vorbim… chiar am constatat așa, o insularitate de-asta între pianiști - care sunt cei care fac numai muzică nouă și care nu prea vorbesc cu cei care cântă repertoriul standard. Dar se schimbă lucrurile acestea. Eu simt așa o tendință spre a sparge aceste granițe inutile.

Cu alte cuvinte, tu nu ești ultra-specializat?

Nu. Și nu simt c-aș putea fi, cel puțin acum.

E ceva ce-ți dorești?

Să fiu ultra-specializat? Nu. Prefer această libertate. De asta nici nu am considerat că este timpul potrivit să fac un doctorat, cum mulți dintre colegi s-au dus să facă direct asta după master, pentru că am vrut să am libertatea de a nu trebui să petrec câțiva ani studiind numai un subiect în extrem de mult detaliu. Am considerat că e important pentru mine acum încă să am această diversitate de interese muzicale și libertatea de a le da curs.

În momentul de față nu mai ești student. Ai terminat, provizoriu cel puțin, cu viața studențească. Cum arată viața ta acum? Ai un agent care te reprezintă, apropo? O agenție de impresariat?

Nu am în momentul de față. Am ceva ce e aproape ca un agent, este City Music Foundation de la Londra. O fundație care sprijină tineri artiști în situația mea, proaspăt absolvenți, pentru a nu fi complet aruncați în oceanul lumii muzicale. Ei oferă o serie de lucruri, niște workshopuri de diverse subiecte ce țin de dezvoltarea carierei, anumite concerte pe care le obțin pentru noi ca un agent și sfaturi de carieră, și susțin și financiar un proiect artistic.

Pentru tine ce ar însemna, de fapt, să-ți dezvolți cariera? Ai un țel? De exemplu să fii reprezentat de o mare casă de discuri sau să semnezi un contract cu o mare agenție de impresariat. Sunt astea țeluri de-ale tale sau vezi alfel lucrurile pentru tine?

Bună întrebare. Probabil că țelul meu n-ar fi chiar așa de precis, însă mi-aș dori să am concerte în mod constant. Să ajung la un nivel în care să am libertatea de a duce la bun sfârșit proiectele pe care îmi doresc să le fac, repertoriile pe care îmi doresc să le fac și asta înseamnă o anumită libertate financiară și de timp și de programare. Sigur că atunci când ajungi la un anumit nivel de faimă, poți să ai un cuvânt mai mare de spus în ceea ce vrei să cânți și când și așa mai departe.

Care ar fi sfaturile principale pe care le primiți ca să vă dezvoltați cariera? Și de la cine vin ele?

Eu acum, tehnic vorbind, nu am voie să divulg sfaturile care mi se dau acolo. Pentru că lumea muzicală s-a schimbat foarte mult, mai ales în ultimii 10-15 ani, cei care ne sfătuiesc nu sunt neapărat muzicieni; poate că un muzician extraordinar din generația mijlocie nu are sfaturile necesare pentru noi cei de acum, în situația actuală, noi care încercăm acum să ne lansăm. Însă sunt oameni care lucrează în media, la BBC, sau sunt organizatori de festivaluri, sau oameni din PR. Se discută despre tot felul de lucruri din astea care nu m-aș fi gândit niciodată că au o așa de mare importanță, însă sunt tot felul de stafuri despre prezența on-line, despre branding și alte lucruri care, în orice caz, nu m-ar fi pasionat.

Și sunt lucruri pe care le puteți face singuri? Social media probabil că într-o oarecare măsură da. Branding, însă? Sunt lucruri pe care le puteți face singuri sau e nevoie de o rețea de oameni, de cunoștințe?

Multe lucruri se pot face singur, dar necesită timp și atunci…

Și e un timp pe care, mai degrabă, ai vrea să-l aloci studiului.

Da.

Și iată cum imaginea primează. Bun. Dar predai și pian?

Da, predau puțin.

Și te vezi făcând asta în viitor, la nivel universitar, de exemplu?

Da, de ce nu? Cred că e un mare câștig în a preda, mai ales că… în română chiar, a învăța pe cineva și a învăța de la cineva e același cuvânt. În alte limbi e un cuvânt diferit. Însă sunt conectate cele două pentru că atunci când înveți pe cineva sigur că înveți și tu din experiența asta.

Ai vorbit deja despre prima ta profesoară cu care ai lucrat nu mai puțin de 11 ani. Iar apoi la Universitate ai fost la clasa profesorului Viniciu Moroianu și… pentru că în 2011 ai fost laureat al Concursului "Enescu" ai început atunci o colaborare (sau mai târziu) și cu maestrul Valentin Gheorghiu. Cum s-a întâmplat lucrul acesta? Pentru că dumnealui este o persoană foarte retrasă.

Este. A fost un mare noroc în viața mea pentru că, chiar și după Concursul Enescu, mă jenam să discut cu dumnealui, însă cumva ne-am întâlnit și dânsul a spus "Mi-a plăcut cum ai cântat foarte mult, mai ales Sonata de Enescu și César Franck" și de-atunci a pornit această legătură care rămâne până în ziua de astăzi și pentru care mă consider foarte norocos și m-am bucurat de generozitatea dumnealui de a-mi da sfaturi și de a mă asculta din când în când.

Cum decurge o întâlnire cu dumnealui, așa, în linii mari?

În linii mari, stăm puțin de vorbă. Cred că nu e surprinzător faptul că are de povestit lucruri extrem de interesante și captivante. După care îmi fac curaj să îi cânt ceva și îmi dă niște sfaturi extrem de… la esența lucrurilor. Deci este… așa… o întâlnire care îmi rămâne în minte… după aceea mă întorc în Anglia și decantez ceea ce am discutat.

Mai colaborezi și cu domnul profesor Moroianu?

Da. Și cu maestrul Moroianu am avut o colaborare foarte bună. A fost bine că am continuat, într-un fel, el fiind discipol al maestrului Amiraș, ca și doamna Alma Peter; deci am continuat pe aceeași linie. Și cu dumnealui păstrez legătura în continuare și mă sfătuiesc și a venit chiar când am avut concertul în Festivalul Enescu, a venit la repetiția generală. Nu am crezut că e posibil să ai atât de mari emoții la o repetiție generală.

Din cauza prezenței dumnealui acolo sau nu neapărat?

Nu numai. Dar fiind cu Orchestra de Cameră din Laussane… Culmea! La concert m-am simțit foarte bine, însă la acea repetiție a fost greu. Am simțit presiunea faptului că trebuie să fie totul foarte bine. Erau în sală trei sau patru persoane - directorul orchestrei, domnul Moroianu și încă două persoane foarte importante. Și dânsul m-a luat deoparte după aceea și mi-a spus "e foarte bine, dar ai grijă la asta, ai grijă la asta…" și i-am fost deosebit de recunoscător pentru asta, mai ales că avea un concert în aceeași zi, noaptea, în seria Concertelor de la miezul nopții. Deci, și-a găsit timpul totuși să vină la repetiția mea.

Ce gest frumos și emoționant, presupun, din perspectiva ta.

Da.

Acest concert despre care ai vorbit acum, cu Orchestra din Laussane, e doar unul dintre cele ce au avut loc în urma participării tale la Concursul Internațional "George Enescu". Ce s-a oferit în afară de premiul în sine? Ce alte colaborări s-ai mai ivit?

Aș spune că Concursul Enescu, în modul în care m-a susținut ca fost laureat, a fost ceva absolut excepțional, pentru că iată că și acum, trecând deja 6 ani după ce am luat premiul, m-am bucurat de acest concert în Festivalul Enescu, de o sponsorizare Samsung - ei fiind sponsori ai festivalului - pentru a realiza CD-ul meu de debut la o casă de discuri germană și de un concert anul trecut în deschiderea Concursului Enescu, când am cântat Triplul concert de Beethoven cu Anna Țifu și cu Valentin Răduțiu.

Alți foști laureați…

Ați laureați și muzicieni foarte buni. Cu această ocazie i-am și cunoscut și am rămas prieteni în continuare. Deci toate aceste lucruri au fost extrem de importante, pentru că așa sunt multe concursuri și multe premii. E ușor să iei un premiu astăzi și mâine să nu mai știe nimeni.

Ai amintit CD-ul tău de debut. Când a apărut, ce conține, cu cine ai lucrat, cum ai stabilit repertoriul?

Da… a fost o situație iarăși puțin neobișnuită pentru că având sponsorizarea aceasta am avut libertate deplină în a alege totul - de la pianul pe care am cântat...

Pe ce pian ai cântat?

Am cântat pe un pian Steinway din anii '80, care am găsit că avea un sunet într-un fel mai strălucitor, dar nu așa de agresiv ca unele piane foarte noi; un sunet care mie mi-a plăcut foarte mult și am spus că acesta aș vrea să fie pe înregistrare. Am ales și biserica - cu o acustică foarte bună - unde am înregistrat, pe lângă Oxford. Am intrat în legătură cu Alfredo Lasheras Hakobian de la casa de discuri Genuin, care este unul dintre membrii fondatori și este și producător. Și atunci ei au spus da, suntem interesați de proiectul tău, au fost de acord cu repertoriul meu - Preludiu coral și Fugă de Franck, Sonata de Enescu și Sonata de Liszt. Astfel că, până m-am dezmeticit, deja se puseseră în mișcare niște lucruri extrem de complexe. Și a venit până la urmă ziua în care m-am întâlnit cu Alfredo în acel sătuc unde era biserica, unde a fost adus și pianul și am încercat să tragem prima dublă cu un fragment din Sonata de Liszt, după care am auzit un zumzet care era extrem de puternic și se auzea pe înregistrare. Mi-am dat seama că în biserica aceea, vestită pentru liniște, era un roi de albine. Iată, genul de lucruri la care nu m-aș fi gândit niciodată că ar putea fi o problemă când plănuiam de la calculator toate aceste lucruri.

Și cum ați rezolvat asta?

Cum am rezolvat… ne-am dus să ne odihnim și am înregistrat în fiecare seară de la 8 până pe la 12, 1 noaptea și așa am reușit în trei seri să facem cd-ul, fără albine.

Erau ocupate numai pe timp de zi? Se odihneau noaptea?

Da. Se pare că odată ce apune soarele ele se duc la culcare.

Am înțeles. Și ți-a priit atmosfera asta nocturnă?

Da. Mi-a priit pentru că a fost chiar atmosferă specială. Eu nu sunt prieten cu microfonul când vine vorba de cântat, însă fiind așa, în acea biserică foarte veche, într-un câmp unde era liniște deplină, și noaptea, și acea atmosferă aproape magică… și-n același timp mă simțeam puțin ca la un concert, pentru că seara este un timp când se dau concerte, iar Alfredo a fost extraordinar ca producător, iar din punct de vedere artistic am comunicat foarte bine, așa că am supraviețuit.

Cum arată 2018 pentru tine, ca agendă concertistică?

2018 are deja câteva puncte interesante conturate, confirmate. E vorba de un concert cu English Chamber Orchestra la Cadogan Hall, unde voi cânta Șostakovici 2 de data aceasta, nu 1, în luna mai. Un concert la Cluj cu Filarmonica Transilvania; va fi un debut al meu acolo cu Rahmaninov 1.

Muzică de cameră?

Muzică de cameră, recitaluri în mai multe locuri în Anglia, cu duoul, cu violoncelista cu care cânt.

Are un nume duoul acesta?

Nu, nu are un nume deocamdată, dar poate o să găsim.

Întrebam doar, apropo de branding.

Da, ar fi important.

Tu ești cel care se ocupă de site-ul tău, nu? N-ai pe cineva.

Da.

Am înțeles. Iată, altă corvoadă.

Sunt om bun la toate. Am râs odată cu cineva, am zis… "îmi cer scuze că nu v-am anunțat la timp, dar am un agent foarte prost pe care va trebui să-l concediez - sunt eu". Aaaa, și mai este posibilitatea, acum discutăm, a unui nou turneu în Japonia, cum am făcut și în 2016, însă trebuie să ne punem de acord cu datele.

Ca să ne distrăm - sunt curioasă să știu pe cine ai alege dacă ai putea petrece o zi în compania unei personalități prezente sau trecute? Și ce ați face în ziua respectivă?

Grea întrebare.

Uite, atunci - un concert pe care ai vrea să-l asculți

Cred că aș vrea să-l ascult pe Liszt cântând live, dacă aș putea. Pentru că mă gândesc că nu degeaba l-a numit Clara Schumann geniul interpretării. Există toată această tradiție care s-a transmis prin profesori de la el și această școală și aș vrea să văd începutul felului nou, să zic, de a cânta la pian.

Dacă ai putea, tot așa, printr-un truc din acesta magic, l-ai asculta din perspectiva muzicianului de secol XXI sau cu percepția celui de atunci?

Ar fi interesant să-l ascult cu percepția muzicianului de secol XXI și sunt convins că aș fi mișcat chiar și cu această diferență de epocă în care trăim.

Transcrierea interviului: Gina Macsențian

Irina Cristina Vasilescu