Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu pianista Daria Tudor

Publicat: Marți, 28 Noiembrie 2017 , ora 9.00

Daria, eu am o amintire foarte veche, dar foarte vie legată de tine - te văd și acum cântând, pe la vreo patru ani, pe pianul de la Muzeul "Paul Constantinescu" din Ploiești, orașul nostru natal. Erai foarte mică, dar foarte serioasă, determinată și profesoara ta de atunci era Anca Borcea. Cum ai ajuns la ea? Cum ai ajuns la pian?

Cred că este povestea oricărui copil care începe studiul unui instrument. N-a fost nimic atât de special. Pur și simplu ascultam foarte multă muzică, iar ai mei au zis că poate, cine știe, o să iasă ceva din toată treaba asta. Doamna profesoară Anca Borcea, o prietenă de-a mamei, era și atunci, este și acum profesoară la Liceul "Carmen Sylva" din Ploiești. Așa că mama s-a hotărât să mă ducă până acolo și să vadă ce se întâmplă cu nebunia asta cu ascultatul muzicii. Bineînțeles că nu le pot numi lecții pe cele de la 4 ani; erau câteva minute de distracție pe zi, dar s-a întâmplat un lucru și anume am primit întrebarea "Când mai vii?" și am zis "Mâine". Și mâine a rămas până în ziua de azi.


Ce anume ascultai?

Ascultam muzica pe care o puteam găsi la televizor, iar bineînțeles că ai mei, nefiind muzicieni, aveau diverse CD-uri în casă. Mi-aduc acum aminte pick-up-ul cu discurile. Ascultam tot ce puteam găsi; bineînțeles de la muzică clasică până la… Laura Pausini și Andrea Bocceli.


O altă mare influență în viața ta a fost apoi venită din partea prof. univ dr. Șerban Dimitrie Soreanu, cu care ai lucrat foarte multă vreme. Cum ai descrie relația voastră?

Relația noastră a fost una care mi-a schimbat într-adevăr drumul în viață, pot să spun. Ne-am cunoscut când eram foarte mică. Este un om extraordinar! L-am cunoscut prin doamna profesoară Anca Borcea și, într-adevăr, a fost o influență majoră în viața mea pentru că dumnealui, nelucrând cu copii, avea același stil de predat ca la Universitate, iar pentru mine a fost într-adevăr o încercare, pentru că după fiecare oră aveam întrebări de pus pentru ai mei. Eram o fire care nu voia să pară că nu înțelege și încercam să rețin exact sintagmele și îi întrebam pe ai mei ce înseamnă. M-a ajutat enorm pentru că am evoluat destul de mult la o vârstă destul de mică și țin să-i mulțumesc pe această cale. Am lucrat împreună până când eu am terminat liceul.


De ce ați încheiat colaborarea?

Pentru că în acel an m-am mutat la Berlin.


De ce n-ai continuat studiile aici, la București (la clasa dumnealui, de exemplu) și ai preferat să mergi la UDK în Berlin?

Nu pot să spun că a fost o decizie pe care am luat-o, ci am zis… până la urmă de ce să nu încerc? Și pe vremea când eram elevă a Liceului "Lipatti", vara plecam la masterclass-uri în străinătate. În vara dintre clasa a XI-a și clasa a XII-a l-am întâlnit pe profesorul meu, Pascal Devoyon. Nu am încercat la mai multe universități, n-a fost scopul meu acela de a pleca din țară, dar după ce am intrat, în luna februarie, am hotărât că intrată fiind n-am să ratez această șansă și am să vin la Berlin. Nu a fost ceva ce mi-am propus, ci, pur și simplu, așa s-a întâmplat.


Îl cunoșteai dinainte deci pe profesorul tău, pe cel cu care lucrezi acum la Berlin.

Da. Nu aș fi riscat altfel.


De cât timp ești, așadar, în Berlin? De câți ani?

Acesta este al treilea an. Abia ce a început.



Sigur, e un oraș extraordinar, cu o viață culturală, muzicală nemaipomenită. Cum simți tu atmosfera din Berlin?

Atmosfera este una extraordinară; e o atmosferă de lucru. I-aș spune poate uneori puțin stresantă, dar este mult mai bine așa. Sunt trei școli excepționale de muzică aici - UDK (Universität der Künste), Universitatea "Hans Eisler" și Academia Barenboim (Said). Oriunde în acest oraș sunt tineri muzicieni. Este, realmente, o pepinieră de talente și o rampă de lansare pentru tinerii muzicieni și sunt sute de oportunități săptămânale de a asculta muzică extrem de bună. E o atmosferă de lucru incredibilă și este un loc poate puțin închis în ceea ce privește culorile de pe stradă, dar este un oraș de lucru.


Ai amintit celelalte academii de muzică din Berlin și am văzut de curând că o să ai un recital, cânți din nou cu Mălina Ciobanu - ea este, din câte am înțeles, de curând intrată la Academia Barenboim-Said. Am văzut că o să cânți și cu Andrei Ioniță, de asemenea student la Berlin

La Berlin este și el, da, tot la UDK. Cu Mălina am început colaborarea acum un an, când ea încă era în România, și a avut două concerte la Berlin. Între timp a luat și ea aceeași decizie și iată că au început concertele în Germania. Iar cu Andrei a fost prima mea experiență de muzică de cameră, împreună cu violonista Georgeta Iordache, și ea acum studentă la Köln, și după câțiva ani în care lucrurile s-a schimbat, aș putea spune, am reușit, într-un final, să ne reîntâlnim. Vom avea un concert pe 9 decembrie la Berlin și pe 21 decembrie la Templul coral (sinagoga) din București.


Mult succes! Sper să ajung și eu să vă ascult.

Mulțumim.


Revenind la formarea ta - aici au contribuit și contribuie foarte multe persoane și ele nu sunt numai profesorii tăi. Cât de importantă este pentru tine susținerea părinților?

Mă consider un om foarte norocos, ai mei nefiind muzicieni, pentru că într-adevăr un muzician este ori foarte disciplinat, ori foarte împrăștiat. Asta nu înseamnă că este bun sau rău, dar mi-a plăcut dintotdeauna disciplina iar asta li se datorează în totalitate alor mei. Și mă susțin în continuare, m-au susținut întotdeauna așa cum au putut și încearcă și ei să înțeleagă cât mai mult din ce se întâmplă în această lume muzicală. Într-adevăr, ai mei sunt susținători încă de la vârsta de 4 ani și cred că vor fi în continuare. (susținători sunt)Profesorii mei, pe care țin să-i menționez: Anca Borcea, Adriana Bocăneanu, Șerban Dimitrie Soreanu, Pascal Devoyon și Rikako Murata acum la UDK și, bineînțeles, toți prietenii pe care îi cunoști așteptând săli - și care sunt de fapt colegi, dar care până la urmă devin prieteni; penru că 12 ore din cele 24 sunt în principiu împărțite între sălile de studiu din facultate - și tot cu ei se întâmplă și discuțiile mărunte, dar care ajută, de cele mai multe ori.


Spui că-ți petreci aproape toată ziua studiind. Sunt conștientă de faptul că nu există o zi tipică, normală, dar, să spunem, o zi a săptămânii lucrătoare în care nu ai un recital sau concert seara, deci o zi de lucru… Cum arată pentru tine?

O zi de lucru se desfășoară în principiu în cadrul facultății și începe în jurul orei 9 așteptând o sală, studiind atât cât permite timpul în ceea ce privește sălile pentru că se așteaptă apoi se studiază două ore, apoi se coboară la parter și se așteaptă în continuare următoarea sală… între timp, mai vine cineva care dorește o repetiție, apoi iar se așteaptă sală, apoi iar se studiază solo… între timp, între colegi, pe banca de jos de așteptare, se decide cine se duce la supermarket să aducă ceva de mâncare… și seara se încheie fie extraordinar de obosit mergând acasă aproape în următoarea zi, ori până la urmă cu o cină frumoasă undeva afară.

Ce faci în pauzele astea? Ai vreo carte cu tine pe care o citești?

Bineînțeles. Întotdeauna este o carte și întotdeauna este o carte în limba română.


Și ce-ți place să citești?

Citesc în momentul de față tot ce-mi pică în mână în limba română, recunosc că ultima dată când am trecut în România mi-am achiziționat toate cărțile pe care mi le-am dorit, iar în momentul de față sunt la Mircea Eliade și la O mică istorie a religiilor și la Buzura - Refugii.


Pot să te întreb cine te susține financiar acolo? Există o bursă de care beneficiezi?

Da. Anul acesta am două burse: una a Fundației Hindemith și una a Fundației DAA, care susține studenți străini în Germania. În plus predau la o școală normală, dar pentru copiii germani studiul unui instrument este obligatoriu, așa că întotdeauna au un profesor de muzică acolo; așa că predau pian. Și, de acum un an, sunt și acompaniatoare oficială la o clasă de lied din facultate, la clasa profesorului Axel Bauni, colaborând de altfel și cu profesorul Eric Schneider, ambii pianiști dar având clase de lied.


Ai amintit deja colaborarea cu Mălina Ciobanu și cu trioul cu Andrei Ioniță și cu Georgeta Iordache, dar știu că mai cântai și în alte formații camerale și că acompaniezi și cântăreți

Formațiile oficiale din cadrul facultății sunt împreună cu violonista Mao Konishi și într-o formație de trio cu Mao Konishi și Haruma Sato la violoncel, iar în cea ce privește liedul, cu soprana finlandeză Ida Antola.


Aceste formații sunt rezultatul cerințelor școlare sau al unei inițiative ce vă aparține?

Formațiile inițial au ținut de activitatea școlară - noi așa ne-am cunoscut în primul meu an la Berlin, prin intermediul profesorilor de aici de muzică de cameră, care se ocupă de adunarea studenților și formarea de ansambluri. Ideea a fost că după ce ne-am îndeplinit nevoile noastre școlare, am zis până la urmă de ce nu, de ce să nu continuăm? Și în momentul de față totul este extrașcolar, lucrând împreună cu profesorii din cadrul facultății, dar nemaiavând nevoie de semnături sau neducându-ne la ore cu acest scop.


Să zicem că pregătiți un recital cameral, tu și Mao Konishi. Citiți partitura, o parcurgeți, vă puneți de acord… Mergeți apoi să vă asculte cineva?

Întotdeauna. Există partea de studiu solo, apoi există repetițiile noastre, iar în momentul în care noi suntem într-un procent destul de mare mulțumite cu ceea ce am obținut avem cel puțin două ore înainte de a apărea pe scenă fie cu profesorul ei de vioară, fie cu profesorul nostru de muzică de cameră, fie, de ce nu, cu profesorul meu de pian.


Știu că tu ai participat la foarte multe concursuri și ești laureată a foarte multe dintre ele. Îți place viața competițională?

Îmi place foarte mult și aștept cu nerăbdare să intru mai profund în această parte a unei cariere. Îmi doresc foarte mult să reușesc să merg cel puțin la câteva competiții mai importante solo. Ăsta este scopul meu pentru următorii ani. Mă motivează, recunosc, îmi dă un imbold mai mare de a da ceea ce pot eu mai bine.


Care anume dintre etape îți place cel mai tare? Pregătirea pentru un concurs, concursul în sine, aplauzele de final, gala laureaților? Ce te stimulează cel mai tare?

Dacă există o gală, bineînțeles că acolo cred că se regăsește toată lumea, dar, într-adevăr, cea mai frumoasă parte este pregătirea. Pentru că vorbim totuși despre un concurs, nu știi niciodată ce se va întâmpla, dar știi foarte bine că pregătirea este cea care te va ajuta și în viitor, iar dacă știi să te folosești de acest moment atunci cu siguranță ai câștigat ceva. Iar dacă recompensele vin după, cu atât mai bine.



Ai un repertoriu foarte amplu, foarte divers. N-o să te întreb care este compozitorul sau care sunt compozitorii tăi preferați, dar te-aș întreba dacă ai un tip de repertoriu pe care-l iubești în mod special - că e baroc, clasic, romantic, modern, contemporan? Am văzut că abordezi și muzică nouă și muzică românească.

E o întrebare la care mi-e destul de greu să răspund pentru că sunt într-un punct de pregătire în care îmi doresc să acumulez cât mai mult, dar recunosc că, cu cea mai mare ușurință, mă apropii de muzica est-europeană și apoi de muzica nouă, asta neînsemnând că neglijez compzitori precum Beethoven și Mozart, dar cei mai apropiați sufletului meu sunt compozitorii est-europeni, muzică post-romantică, muzică rusească și muzică modernă, muzică experimentală, pentru că mi se pare extraordinar de important să promovez acest tip de muzică atâta timp cât este de calitate.


Cum arată viitorul ideal al Dariei Tudor?

Îmi doresc să progresez cât mai mult, astfel încât să mă pot numi, la un moment dat, un muzician complet, iar asta include lucruri solo și pentru mine și sufletul meu nu mi-aș dori să neglijez niciodată muzica de cameră, pentru că avem un repertoriu extraordinar de vast ca pianiști și totul este solo, toată munca înseamnă o muncă singur și tot ceea ce ține de competiții înseamnă tot un recital solo cel puțin… și în momentul în care reușesc să împart scena și aceeași muzică cu cineva pentru mine este o relaxare și cea mai mare plăcere. Bineînțeles că asta se întâmplă și în momentul în care există un concert cu orchestra, dar lucrurile astea sunt un pic mai greu de obținut, așa că muzica de cameră este într-adevăr o relaxare și o mare plăcere pentru mine. Dar viitorul sper, sper că se va baza pe o carieră solo.


Mult succes în continuare, Daria! Am văzut că ai concerte - apropo de concerte cu orchestra - și aici, în țară, anul viitor. În 2018 ai să cânți Ceaikovski.

Da, Ceaikovski nr. 1 pe data de 11 ianuarie cu Filarmonica din Pitești, iar la pupitru - maestrul Matei Pop.

Transcrierea interviului: Gina Macsențian

Irina Cristina Vasilescu