Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu pianistul de jazz Sorin Zlat

Publicat: Marți, 21 Noiembrie 2017 , ora 9.00

Sorin, bine ai venit! Îți mulțumesc mult că ai acceptat invitația mea!

Mulțumesc și eu pentru invitație, Irina!


Constat de multe ori că există încă foarte mulți oameni care desconsideră jazzul; eu nu sunt una dintre ele. Și motivul pentru care eu văd în continuare jazzul ca o nișă foarte elitistă este pentru că majoritatea muzicienilor de jazz au o foarte solidă bază de muzică clasică. Tu nu ești o excepție în sensul acesta. Când ai virat înspre jazz?

E o poveste un pic cam lungă. O să încerc să o scurtez. Eu am început, de fapt, cu vioara. Clasa I am făcut-o la vioară, dar nu mi-a plăcut foarte mult acest instrument.


De ce?

Nu știu. Îmi place să ascult o vioară, dar într-un pachet de corzi, dar vioara singură... nu știu… nu m-a atras acest instrument. Probabil că și din cauza asta, eu având îndreptare către jazz… vioara nu prea este în jazz și din cauza asta cred că nu am simțit o atracție pentru acest instrument. Dar în clasa a V-a, tatăl meu, care este și el clarinetist, și-a dat seama că am înclinație spre acest instrument. Și m-am înscris, am dat examen la clarinet. Am făcut câteva lecții cu tata și am dat examen, în Bacău, la Liceul de muzică - de acolo sunt, din Bacău - și am început să studiez muzică clasică la clarinet. Pe perioada liceului, mi-aduc aminte că mai cochetam și cu jazzul; îmi plăcea foarte mult jazzul… de la tatăl meu, care este saxofonist și clarinetist de jazz. La un moment dat, tot studiam eu prin casă, încercam să scot solo-uri de la celebri artiști de jazz și tata îmi spunea "Sorin, faci o greșeală. Tu încerci să cânți jazz, dar nu știi armonie. În jazz trebuie să știi armonie ca să poți să improvizezi." Și am zis "Bine, și ce să fac în cazul ăsta?" "Păi, trebuie să înveți pian sau un instrument armonic." Și el, având și capacitatea de a cânta la pian, m-a învățat primele acorduri. Și, practic, de la primele acorduri, țin minte și acum, am învățat prima mea piesă, se numea The girl from Ipanema


O bossanova…

Exact. Mi-am dat seama că acesta e un instrument care îți deschide multe lucruri și practic m-am îndrăgostit de el. Mi-a plăcut foarte mult. Am continuat cu clarinetul - mi-a plăcut foarte mult și clarinetul și muzica clasică… Iar după ce am terminat Conservatorul eram în dubiu, nu știam ce să fac: să continui cu clarinetul? să dau la master? să mă îndrept spre jazz? Și aici a intervenit logodnica mea, Mihaela, și mi-a spus "Sorin, tu ești un om făcut pentru jazz! Tu ești un om spontan, îți place să improvizezi, nu te văd stând într-o filarmonică cu partitura în față și doar atât. Și cel mai bine e să continui cu jazzul." Și m-am hotărât, am venit aici la master, am dat examen la Secția de jazz și am făcut doi ani de master cu domnul profesor Tiberian. Și de aici, de la master, au început toate nebuniile, ca să spun așa - concursuri, festivaluri. Practic, de aici am pornit.


Una dintre piesele pe care mi le-ai trimis ca să ilustrăm rubrica se cheamă chiar Michaela și cred că-i este dedicată logodnicei tale, nu?

Da, este pentru ea. Este o dedicație specială.


Când ai scris-o?

A fost un moment special. Am compus-o chiar înainte să particip la Concursul de la Montreux. Cei de acolo tot timpul impun concurenților să vină și cu o compoziție și în momentul acela chiar am simțit că trebuie să-i fac o piesă și a avut și bucuria să fie și ea prezentă la Montreux și am cântat-o pe scena de la Montreux.


În premieră?

Da.


Ce romantic! Erați deja logodiți atunci?

Da.


Tu ai participat și ești laureat a numeroase competiții naționale și internaționale. Sunt convinsă că fiecare dintre distincțiile astea înseamnă foarte mult pentru tine. Dar, totuși, dacă ar fi să alegi un moment cu totul special, ce-ți vine în mine în primă instanță de pe scena de concurs?

Păi... tocmai l-am spus. Acesta ar fi primul, iar al doilea ar fi cel din America, când am câștigat concursul American Jazz Piano Competition din Jacksonville. Practic a fost ca un vis. Nu realizam. Cred că două săptămâni o întrebam pe Mihaela: "Măi, e adevărat? Chiar s-a întâmplat chestia asta?"


Și ea te ciupea ca să te asigure că e real ce ți se întâmplă!

Da. Și acela a fost pentru mine un lucru foarte important.


Pe mine mă fascinează foarte multe lucruri la muzicienii de jazz și unul dintre ele este faptul că sunteți nu numai interpreți, ci și compozitori. La tine de când datează prima piesă?

Prima piesă închegată… știu că a fost demult. Era chiar de pe vremea când eram la Bacău, la liceu, prin clasa a X-a cred sau a XI-a, și atunci, în perioada aia, cochetam mai mult cu jazzul funk; îmi plăcea foarte mult. Și aia a fost prima mea compoziție. N-a fost publicată, dar mi-am propus anul acesta să adun toate compozițiile mele vechi și chiar să fac un album cu ele. Sunt foarte multe pe care le-am băgat la sertar și am uitat de ele.


Și acum ai să revii probabil asupra lor sau le lași așa, în forma în care au fost gândite atunci?

Aș vrea să revin, da. Și știu că acele compoziții vor avea un succes pentru că mulți muzicieni, compozitorii, în mod special, fac o greșeală - și eu am făcut greșeala asta: uităm de primele compoziții, care sunt, de fapt, cele mai sincere. Tot avansăm, vrem mai mult, vrem mai mult, dar de fapt alea sunt cele mai bune compoziții. Și de asta vrea să pun accent pe asta anul acesta.


Cum decurge la tine procesul componistic? Ai o rutină anume? Mă rog, dacă se poate vorbi de rutină în jazz, nu știu…

Nu. Totul e foarte spontan și imprevizibil, dar… ceva ce-ar putea fi pentru mine când încep să compun ar fi povestea. Mă gândesc la o poveste și mă inspir din viața mea. Cum m-am gândit la Mihaela. La fel, am mai făcut o compoziție pentru cățelul meu, care se numește Little Maximus și, la fel, încerc să-l descriu prin muzică - cum e el, jucăuș. Tatălui meu, la fel, i-am dedicat Song for my lion - eu așa îl alint, leul meu. Deci încerc să mă inspir cumva din viața reală.

Astea toate sunt, de fapt, niște mici portrete, din câte înțeleg. Te inspiră și întâmplări mai puțin fericite din existența cotidiană?

Da. Spre exemplu, am o compoziție care este dedicată surorii mele, Roxana, și la vremea aceea, când am compus-o, ea a trecut printr-un moment în viață mai puțin plăcut și piesa la început are o notă de tristețe; spre mijloc simți că lucrurile parcă se deschid înspre bine, parcă simți o speranță și finalul piesei are o notă pozitivă. Exact asta s-a și întâmplat cu ea; lucrurile au fost mai puțin plăcute la început și, într-un final, a fost bine.


Mă bucur foarte tare că ai descris piesa asta în termeni de structură pentru că probabil că multă lume încă are senzația că jazzul e așa, o nebuloasă, ține numai de improvizație… Dar există acolo întotdeauna, chiar și atunci când vorbim de free jazz, o structură. Spune-ne puțin despre asta, în linii mari, te rog!

Da, chiar dacă muzica asta e improvizată și spontană, tot trebuie respectate niște reguli; trebuie să ai o formă bine stabilită. Dau exemplu, AABA. Și cu improvizația trebuie să fii atent. Mai întâi cânți tema, apoi improvizezi și, la sfârșit, expui din nou tema. Așa ar fi normal și corect, dar în zilele noastre văd că s-au cam schimbat lucrurile. Se poate începe cu o improvizație, nu se mai poate cânta tema, dar tot trebuie, chiar dacă e o libertate foare mare, tot trebuie respectate ceva legi.


Și-apoi intervin și ceilalți muzicieni cu care cânți, cu reprizele lor solo, de exemplu. Tu nu cânți întotdeauna solo, ai și un trio. Când l-ai fondat?

Trio-ul este format în 2011, în primul an de master. A fost cu Adi Flautistu la contrabas și cu Attila la tobe. Atunci am format pentru prima oară un trio.


Era în scop didactic, să spunem, sau a fost o inițiativă a voastră, separată de cursurile de la Universitate?

Domnul profesor Mircea Tiberian m-a îndemnat să îmi fac un trio pentru că eu voiam să mă înscriu la un concurs, tot la îndemnul lui. Mi-a propus să merg la Târgu Mureș. Acela a fost practic primul concurs la care am participat și mi-a spus "Sorin, caută-ți doi băieți ca să poți să te înscrii la concurs!" Adrian era la clasic, nu era la jazz, dar eu știam că el cochetează cu jazzul și eu un basist foarte bun și foarte talentat. Am luat legătura cu el, el s-a bucurat… el mi-a făcut cunoștință cu Attila, toboșarul, și am început să repetăm împreună. Am fost la concurs și surpriza noastră a fost că am câștigat Marele Premiu.


Care este acum, în 2017, formula Trioului Sorin Zlat?

Răzvan Cojanu la contrabas și Laurențiu Ștefan la tobe.


Și când s-a închegat așa, în forma asta?

În forma asta cred că de vreo trei ani cântăm împreună. Bine, au mai fost schimbări, pentru că muzicienii de jazz - cei care sunt în România - suntem "mercenari". Suntem nevoiți să mai cântăm și cu alții și diferite alte genuri de muzică să supraviețuim. Și din cauza asta este foarte greu să menții un grup stabil, cu aceiași oameni. Bineînțeles că am fost nevoit să mai aduc și alți colaboratori - Claudiu Purcarin la tobe, zis "Nașu", Sabin Tarabeca, Laurențiu Zmău… la contrabas la fel… Michael Acker, Flautistu, domnul Cătălin Răzvan, care este profesor la Conservator, și mulți alții. Dar formula de bază în momentul acesta este cu Răzvan Cojanu și cu Laurențiu Ștefan.


Îmi place că ai folosit cuvântul muzicieni, pentru că eu tot aud în lumea asta a voastră, a jazzmenilor, cuvântul muzicant, care pentru mine are o conotație depreciativă. Tu ai trecut în CV-ul tău, la profesie: muzician. Se mai folosește termenul de muzicant? Și de ce? Mie mi-e neclar.

Se folosește și o să-ți explic de ce și ce semnificație are. Bineînțeles că la televizor, la radio n-aș putea să mă exprim cu acest cuvânt; e cumva, un jargon al nostru, al muzicanților - acum l-am spus…(râde)


Iată!

E un cuvânt destul de puternic pentru un muzician. Când ești declarat muzicant înseamnă că ești capabil să cânți în orice situație, sub orice condiții. Adică un muzicant înseamnă că poate să cânte un gen de muzică foarte bine. El e muzician de jazz sau de clasic dar, în același timp, poate să cocheteze foarte bine și cu alte stiluri de muzică - pop, rock, poate muzică populară, folclor ș.a.m.d.


Deci e vorba de o versatilitate, de capacitatea de a te adapta la orice gen muzical...

Eu călătoresc foarte mult, cânt foarte mult prin străinătate și, la un moment dat, chiar am avut discuții cu muzicieni din străinătate pe tema asta și chiar și ei folosesc chestia asta


Americanii cum se auto-numesc? Cats?

Da, cats, exact. Există chestia asta și în străinătate.


Tu te vezi mai aproape de scena muzicală a jazzului american sau de cea europeană? Are muzica ta și influențe folclorice românești?

Mă văd mai aproape de jazzul american, dar folosesc și elemente din muzica europeană, din muzica clasică, și de ceva timp, de vreo doi ani, am început să iau și elemente din muzica folclorică românească, să le îmbin cu jazzul, pentru că am văzut că se gustă foarte mult în afară. Am avut un mare succes și în chestia asta am implicat-o și pe Mihaela (Alexa, logodnica lui Sorin). Ea este soprană și cântă, bineînțeles, și muzică ușoară. Interpretează cu vocea aceste piese și eu vin cu aranjamentul de jazz și am avut succes în străinătate cu acest proiect.


Eu am găsit un singur material discografic, oficial cel puțin, al tău. Sigur, tu ai o mulțime de imprimări, mi-ai și trimis foarte multe. Se cheamă Endurance și este titlul uneia dintre piesele de pe album. În ultimii ani există un trend - muzicianul de jazz nu mai apelează la case de discuri, pentru că e greu să intri în vizorul lor, și-atunci își creează propriile case de discuri unde-și lansează imprimările cu compozițiile, interpretările proprii. La tine cum stau lucrurile? Endurance e un album din 2015, dacă nu mă înșel. Unde a apărut?

Da, din 2015. La mine nu a fost cazul. Eu am semnat acest CD cu Casa de producție A&A Records; Andi Enache, el m-a ajutat, el e acolo producător. Știu, am auzit și eu de lucrurile astea, că se pot face CD-urile și pe cont propriu, dar am găsit această casă de discuri care mi se pare foarte ok și au o distribuție foarte bună.

Asta-i altă problemă. Distribuția!

Da. Distribuția este foarte bună la ei. Apare pe toate platformele on-line și în țară apare la librăriile Cărturești, Humanitas. Auzisem că se poate face și pe cont propriu, dar mi se pare destul de greu cu distribuția pe cont propriu. Așa, poți să-l faci, dar după aia dacă nu-l distribui… e o muncă foarte mare și nu mai ai timp de nimic… să mai compui, să mai cânți… Trebuie să te ocupi de asta.


Tu n-ai un agent, presupun. Voi vă ocupați în general singuri, vă aranjați singuri participările în festivaluri, la concursuri, cântări, nu-i așa?

În mare parte, da. Mai sunt contactat de tot felul de organizatori, dar în mare parte eu mă ocup. Și logodnica mă mai ajută și mai am o soră în America - Ioana Marcu; ea se implică foarte mult pe partea americană, ea mă manageriază foarte mult.


Am citit că, de ceva vreme, cochetezi și cu muzica de film. Cum a început povestea asta cu muzica de film? Te-a solicitat cineva?

Nu. Pur și simplu stăteam pe Facebook și la un moment dat am văzut un anunț că e un concurs în Polonia pentru compozitori de muzică de film. Eu n-am mai făcut chestia asta, dar eram atras de coloanele sonore. Când auzeam coloane sonore celebre îmi plăceau foarte mult.


Pe cine admiri?

John Williams și Ennio Morricone.


Clasicii, deci.

Da. Și mi-am zis să încerc. Eu am un homerecording studio și tot mai făceam prin casă chestii de-astea, mai puneam imagine, încercam să fac compoziții pe imagine. Și am zis că acum, dacă s-a ivit concursul acesta, să încerc acest lucru. Am făcut ce au cerut ei acolo; au trimis un film de animație și un scurt metraj artistic. Am compus coloanele sonore și le-am trimis să văd dacă se întâmplă ceva. Am trimis de două ori, n-am intrat mai departe. A fost o încercare pentru mine. Dar mi-au fost de folos aceste demo-uri pentru că le-am dat mai departe, la diferite case de producție de film și s-ar părea că pe viitor s-ar putea să încep să lucrez…


Deci e ceva recent?

Da.


Industria filmului a crescut foarte mult în ultimii ani aici, în România, atât calitativ, cât și cantitativ. Ți-ar plăcea să faci ceva anume - animație, lung metraj, scurt metraj?

Nu. Orice.


Orice te stimulează intelectual și artistic.

Exact.


Cum arată viitorul ideal pentru Sorin Zlat?

Viitorul ideal… e greu de spus. Nu știu dacă ajungi vreodată să spui că acesta e ideal, dar tind să fac mai multe în țară pe parte de jazz pentru că eu cânt foarte mult și sunt foarte solicitat în afara țării. Dar stând aici, locuind în țară, în București, e dureros cumva să știi că poți să faci și să exprimi ceva și vezi că sunt multe porți închise și nu poți să te exprimi. Și asta mi-aș dori. Să cânt mai mult în țară și să fac mai multe proiecte de jazz aici, în țară, nu în străinătate.

Transcrierea interviului: Gina Macsențian

Irina Cristina Vasilescu