Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu soprana Rodica Vică

Publicat: Marți, 24 Octombrie 2017 , ora 9.00

Rodica, îți propun să începem discuția nu din trecutul, ci din viitorul tău - în 4 noiembrie vei cânta în premieră în opera În trup a Dianei Rotaru. În ce stadiu se află producția? (Interviul a fost realizat în data de 19 octombrie 2017)

Noi am început repetițiile muzicale de două zile. Începe să sune bine. Diana pare mulțumită, iar noi continuăm să lucrăm deocamdată muzical, iar de sâmbătă începem și repetițiile de regie.
Cât de stresant e să ai în fața ta, în calitate de dirijor, chiar persoana persoana care a scris muzica?

Păi, ești poate un pic mai atent decât ai fi de obicei, pentru că ți-e teamă să nu ratezi vreun sfert de notă sau vreun sfert de ton…

Așa deci, e o partitură foarte dificilă, înțeleg.

Pentru mine a fost o provocare. Poate pentru cineva obișnuit cu această muzică nu, însă pentru mine este prima oară când abordez acest tip de muzică.

Și ce te-a făcut să spui da?

În primul rând promptitudinea Dianei, care mi-a propus de aproape un an, ceea ce este mare lucru pentru compozitorii contemporani; apoi partitura, pe care am citit-o din primul moment și am zis "Uau!".

Diana te-a avut, oare, pe tine-n minte când a scris rolul?

Nu cred. Opera a mai fost cântată și anul trecut, însă acum este pusă în scenă. Aceasta este noutatea. Iar Diana nu știa că eu aș cânta și acest gen. Nici eu nu știam că aș cânta acest gen de muzică, până am văzut partitura și am zis că e o provocare și aș vrea să fac și asta.

Până acum ai cântat mai mult baroc, clasic și belcanto.

Exact. Iar la belcanto m-am cam oprit. Când vedeam partiturile de Verdi spuneam nu, încă nu e momentul.

Deci alegerea repertoriului e și o chestiune ce ține de vârstă? Cum știi ce rol ți se potrivește? Adică știi că ești soprană din punct de vedere timbral, din punct de vedere al ambitusului, dar apoi sunt o mie și una de clasificări care depind, poate, și de vârsta interpretului?

Nu știu. În cazul meu țin și de vârstă, în cazul altora nu știu.

Câți ani ai Rodica?

31.

Mulți înainte!

Mulțumesc. Ce întrebare directă! N-am putut să o evit.

Contează. De exemplu, dacă vorbesc cu un bas și-mi spune că are 31 de ani, asta înseamnă că mai avem de așteptat vreo zece ani până să se coacă; vocile grave au tendința să se coacă mai târziu, nu-i așa?

Într-adevăr, la ei e nevoie de mai multă răbdare ca să abordeze roluri. În cazul meu, mă ghidez foarte mult pe ce-mi spune vocea. Dacă vocea peste doi ani o să-mi spună Ok! Poți cânta Verdi…

Și asta cum afli?

Probând. Am consilieri buni...

Cine te consiliază?

Momentan Krassimira Stoyanova și ea crede că în câțiva ani Verdi va fi piece of cake, așa că eu aș zice să merg și pe mâna ei. Bineînțeles, e și în funcție de cum mă simt. Pentru că dacă simt că e obositor, nu voi aborda acest rol. E întotdeauna în funcție de cum mă simt.

Când ai cunoscut-o pe Stoyanova?

Anul trecut.

Cu ce ocazie? Cum ați început să lucrați?

I-am scris un e-mail și am întrebat-o dacă ar avea plăcere să lucreze cu mine. Ea mi-a spus: trimite-mi înregistrări și după aia mai stăm de vorbă. Am trimis înregistrări și a spus: uite, eu perioada următoare, două luni, sunt la Zürich. Și-am zis: Ok. Când pot veni? Mi-a spus când să mă duc, m-a ascultat și a zis: De astăzi vom lucra împreună. Îmi face plăcere. Eu eram topită de această replică a ei, așa că… lucrăm împreună, ne trimitem înregistrări când nu suntem aproape fizic, pe Skype… suntem într-o relație foarte apropiată.

Cine a mai ajutat la dezvoltarea ta vocală și a personalității tale?

Indubitabil Eleonora Enăchescu, cu care am lucrat 12 ani și, practic, este cea care-a format această voce și care m-a încurajat în toate momentele grele de care cu siguranță și tu știi că apar în formarea unui cântăreț.

Care au fost momentele grele pentru tine?

Acum, dacă mă uit în urmă, nici nu le mai văd. Chiar vorbeam și cu o prietenă care mi-a luat un interviu și nici nu aș putea să mai spun că au fost grele, dar totuși au fost. Răbdarea poate fi o probă foarte grea în ceea ce privește formarea unei voci.

Adică satisfacțiile nu sunt atât de rapide pe cât le-ai vrea.

Nu sunt deloc rapide.

Dar tu ești foarte ambițioasă, foarte răbdătoare, foarte serioasă.

Din fericire, sunt răbdătoare și asta poate m-a salvat.

Probabil că de răbdare e nevoie și în lucrul cu colegii tăi de scenă, cu regizorii, dirijorii și așa mai departe. S-a întâmplat să-ți pună cineva la încercare răbdarea? Nu trebuie să dai nume.

Nici nu voi da. Sigur, sigur. Întotdeauna poate apărea cineva care vrea să-ți pună răbdarea la încercare.

Și ce e de făcut?

Poate n-ar trebui luați în serios în totalitate. Adică eu dacă primesc o critică care-mi poate fi de ajutor pe viitor o voi lua în serios, însă dacă sunt doar vorbe-n vânt sau păreri încerc să stau departe și să-mi intre pe-o ureche și să-mi iasă pe alta… dar, într-adevăr, au fost și regizori și dirijori care poate au avut alte păreri decât aș fi avut eu.

Dar v-ați întâlnit la mijloc?

Cu siguranță. Întotdeauna ne-am întâlnit, de multe ori chiar în timpul premierei ne-am întâlnit… sau chiar după… au venit și mi-au spus că totuși am învins împreună.

Una dintre colaborările tale importante - cel puțin de aici, din România - a fost cea cu regizorul Andrei Șerban. Cum ați lucrat împreună? Între altele ați colaborat la realizarea spectacolului cu Indiile galante

Exact. A fost o colaborare foarte productivă în ceea ce mă privește. Eram și foarte tânără, aveam 25-26 de ani.

Asta însemna că erai și foarte obedientă?

Poate că nu. Obedientă n-am fost, nu face parte din mine. Nu am fost obedientă, dar până la urmă, cum spuneam, am ajuns la un numitor comun. De la el am avut foarte multe de învățat fără doar și poate. E o personalitate culturală, e o enciclopedie și dacă ai atenția sporită ai foarte multe de învățat când lucrezi cu el. E foarte spontan și asta te poate dezechilibra un pic, mai ales când ești foarte tânăr și nu știi ce e bine, ce e rău, n-ai o imagine de ansamblu foarte bine formată.

Spontan însemnând că se întâmpla să spună o dată ceva și a doua oară să susțină exact opusul a ceea ce spusese… La asta te referi?

La asta mă refer. El lucra pe noi ca personalități și, automat, cunoscându-te mai bine de la zi la zi își schimba și el reperele și… eu zic că pentru mine a însemnat foarte mult colaborarea cu el.

Cu care alți regizori ai mai lucrat?

Am lucrat și cu Beatrice Rancea, am lucrat cu Anda Tăbăcaru-Hogea în România; am lucrat cu Csaba Némedi în Austria foarte mult, la două producții deja. Uite că acum mă pui în dificultate. Memoria numelor pentru mine este o provocare întotdeauna.

Nu e nici o problemă, nu e nici un test aici. Locuiești de ceva vreme în Austria. De câți ani?

De patru ani.

Doar de patru! Mie mi se părea că sunt mai mulți, nu știu de ce.

Mie deja mi se par foarte mulți.

Ce te-a făcut să te muți acolo?

Deja începusem să cânt foarte mult în afara țării și, pur administrativ, am ales să mă mut alături de Gabriel (Bebeșelea) la Viena. El studia la Viena și-atunci am zis că ar fi dificil ca unul să locuiască în România iar altul în Austria, așa că ne-am mutat împreună în Austria.

Mi se pare și așa foarte dificil să manageriezi o relație de cuplu în care, cel puțin în mintea mea, sunteți plecați fiecare într-un alt colț de lume…

Nu doar în mintea ta, ci și în realitate.

Cum funcționează, deci, o relație de cuplu între doi muzicieni foarte, foarte ocupați?

Se bazează pe foarte multă încredere. Și așa a fost de la începutul relației. El a primit o bursă la Concertgebouw din Amsterdam la câteva luni după ce ne-am cunoscut.

Și l-ai lăsat să plece!

Și l-am lăsat să plece. (râde) Eu călătoream lunar la Amsterdam, poate și la trei săptămâni. Așa facem, deci. Unul trebuie să călătorească mai mult. Când avem puțin timp liber, unul dintre noi ia avionul și vine alături de celălalt și, uite așa, stăm câteva ore împreună, câteva zile împreună. Vara aceasta am stat chiar două luni împreună, ceea ce e un record.

Asta e o altă probă. Sunt cupluri care nu petrec foarte mult vreme împreună și tocmai asta e foarte benefic pentru ei. Și apoi și statul împreună foarte multă vreme, legat, poate deveni dificil. V-ați înțeles?

Da, ne-am înțeles foarte bine. Fiind muzicieni amândoi, știm ce înseamnă spațiul personal și știm ce înseamnă timpul de studiu, o lucrare nouă care necesită foarte multă atenție. Atunci noi ne dăm foarte multă libertate în ceea ce privește spațiul acesta de care avem nevoie. Și funcționează.

Spuneai că o ai consilieră pe Krassimira Stoyanova, dar sunt absolut sigură că unul dintre consilierii tăi în materie de muzică este chiar Gabriel Bebeșelea.

Cu siguranță, da.

Ce ai învățat așa, în mare, lucruri importante, de la el?

Păi, fiind alături de un dirijor, am învățat ce-și doresc ei.

Ce-și doresc ei? Spune-ne și nouă, împărtășește-ne!

Trebuie să luăm o partitură să vă arăt punctual ce-și doresc ei. Foarte multă atenție față de partitură. Nu zic că înainte nu aș fi acordat această atenție, dar acum o privesc mult mai consistent, adică încerc să nu îmi mai scape nimic.

Te-a învățat cumva și tipul de analiză pe care o folosește el pentru partituri noi?

Ei, asta nu.

Principii, atunci?

Poate… primele principii, dacă le putem spune așa, însă în așa detaliu nu am intrat pentru că s-ar putea să mă debusoleze atâta informație.

Eu nu cred. Cunoscându-te, nu cred asta. Ăsta e un clișeu, legat de capacitățile intelectuale ale cântăreților, nu?

Știu, dar ne amuzăm pe seama lui. Și… să ne păstrăm umorul.

Cum vă comportați când sunteți împreună pe scenă?

Nu știu dacă ne-ai văzut împreună. Ne-ai văzut împreună?

Cred că da. Aici, la Sala Radio, la un moment dat, într-un concert cu muzică barocă.

Lully, probabil.

Da. Te simți în siguranță când cânți cu el?

Eu mă simt, într-adevăr, în siguranță. Sper că și el se simte în siguranță. Eu chiar mă simt în siguranță alături de el. Nu verbalizăm în timpul actului artistic, însă pot depista în privirea lui că e în regulă.

Se întâmplă să depistezi că ceva nu e în regulă?

Da. Dar s-a întâmplat destul de rar. Poate de două, trei ori. Însă noi nici nu am colaborat foarte mult. Ni s-a întâmplat relativ rar, poate o dată, de două ori pe an. Și ceea ce ne amuză cel mai tare e că prima oară s-a întâmplat fără ca organizatorul să știe că noi formăm un cuplu.

V-ați distrat?

Da, bineînțeles. Am fost invitați total separat. Bineînțeles, știam că vom fi împreună, dar a fost amuzant cum s-a întâmplat, chiar pe scena Sălii Radio.

Aici, la noi!

Pe noi ne leagă foarte multe de Sala Radio.

Bune, sper!

Da. Debutul meu cu o orchestră profesională a fost cu Orchestra de Cameră Radio.

Era în cadrul stagiunii "Muzicieni de azi, muzicieni de mâine", cred?

Da, aveam 19 ani.

Ce ai cântat atunci?

Exsultate, jubilate de Mozart. Doamna Rodica Sava mă plăcea foarte mult și mă aprecia foarte mult și, practic, prin dânsa am reușit să lansez soprana Rodica Vică.

Să revenim, te rog, la colaborarea ta cu Gabriel. Acum, în decembrie, o să realizați o imprimare cu Orchestra Radiodifuziunii din Berlin. E vorba despre o partitură cu totul inedită de George Enescu. Ne dai niște detalii, te rog?

Oratoriul "Strigoii". Enescu a compus acest oratoriu doar în formă de schițe, pe care le-a terminat Cornel Țăranu. Practic, le-a pus cap la cap deoarece erau foarte multe schițe, iar el s-a bazat pe textul lui Eminescu "Strigoii", iar în incursiunea acestui text a reușit să le pună cap la cap și să formeze acest oratoriu.

Cum arată partitura ta?

Destul de dificilă. Dar, iarăși, este o provocare, ceea ce pe mine mă bucură. Pot să-mi extind, practic, câmpurile acestea Baroce, Clasice și Belcantiste și în această direcție.

Cât timp aveți la dispoziție pentru imprimări?

Vom înregistra aproximativ cinci zile. Nu e mult. Mie, practic, mi s-a alocat o singură zi. Sper să ne descurcăm în această zi. Sunt patru personaje - soprană, tenor, bariton și bas. Este în trei părți. Durează aproximativ 45 de minute.

Așteptăm să auzim.

Da, și noi.

Nu știi când o să fie lansat discul, nu?

Bănuiesc că la anul. Nu știm foarte multe detalii.

E o imprimare pe care o faceți pentru Radiodifuziunea din Berlin?

Da. Pentru casa lor de discuri. Iar ei vor prelua aceste drepturi și vor decide cine va produce. Se va face un CD și va apărea și Pastorale-Fantaisie a lui Enescu. Va fi un CD Enescu.

Dar cum s-a ajuns la această colaborare? Totuși, nu e vorba despre o orchestră românească, ci de una germană.

Tu știi că în afara țării există această dorință pentru repertorii nemaicântate, proaspăt descoperite, iar ei au primit această propunere cu brațele deschise.

Din partea cui a venit propunerea?

Din partea agenției lui Gabriel.

Sunteți afiliați aceleiași agenții?

Nu. Agenția lui se ocupă de dirijori și orchestre, însă voi colabora în câteva proiecte ale lor și eu.

Tu nu ai un agent în momentul acesta?

Deocamdată nu. Nu mai am. Am avut un agent, deocamdată sunt în căutări și discuții.

Ai renunțat tu?

Da. Am renunțat eu.

De ce?

Din lipsa de seriozitate a acestei agenții care m-a reprezentat până acum câțiva ani.

Cred că ți se spune des că semeni cu Cecilia Bartoli

O, da! Poate chiar prea des! Mai ales în ultima perioadă (râde)

Asta voiam să te întreb - care e reacția ta?

Inițial mă bucur. Însă când se face o comparație între actul ei artistic și actul meu artistic, nu mă mai bucur, recunosc! Mi-ar plăcea ca lumea să vadă mai mult decât o imagine și poate câteva grimase comune (pentru că aici e problema); ar trebui să audă și diferențele vocale și de interpretare. Suntem diferite! Adică pentru mine ea nu a fost niciodată un model. Într-adevăr am admirat-o, am și cunoscut-o, la Salzburg, dar nu am tratat-o ca pe un model.

Dar ai un model?

Da. Primul meu model a fost Eleonora Enăchescu, iar faptul că aveam acces la ce ne învăța ea și la ce cânta cu noi în timpul cursurilor a însemnat foarte mult pentru mine. Eu, practic, mi-am dezvoltat registrul înalt datorită ei. Cânta cu noi, de fiecare dată, supraacute, iar noi, sau cel puțin eu, eram foarte ambițioasă de a ajunge la acea performanță. Deci pentru mine ea a fost un model în ceea ce privește direcția asta, de ambitus cât mai larg și de egalitate vocală.

Apropo de pedagogie - te vezi predând canto, mai devreme sau mai târziu?

Da, cu siguranță!

Crezi că ai răbdarea necesară? (văd că răbdare e cuvântul pe care l-ai folosit cel mai des în timpul discuției noastre)

Atâta timp cât vor fi ore active, da!

Ce ar însemna o oră inactivă pentru tine? Ce anume te-ar plictisi îngrozitor?

Lipsa de reacție a studentului din fața mea. Sau lipsa lui de implicare mentală. Asta nu știu dacă m-ar plictisi, mai degrabă m-ar enerva cumplit să știu că eu sunt dispusă să-i dau nișe informații iar el nu vrea să le folosească. Dar lipsa de reacție mă enervează în general. Cred că nu avem foarte mult timp și bine ar fi ca timpul pe care-l avem să-l valorificăm, nu?

Transcrierea interviului: Gina Macsențian

Irina Cristina Vasilescu