Bucureștiul muzical de altădată Înapoi la: Emisiuni

Daruri de sărbători - Adelina Patti și trupa românească de operă

Publicat: Sâmbătă, 1 Februarie 2014 , ora 10.30

După ce a evoluat în seara zilei de Crăciun a anului 1885 în compania trupei române de operă, sub bagheta lui George Ștephănescu, soprana Adelina Patti le-a oferit bucureștenilor încă trei momente de neuitat (evident, în roluri principale): pe 28 decembrie în "Lucia di Lammermoor" de Getano Donizetti, în ultima zi a anului 1885 se pare că a jucat în "Bărbierul din Sevilia" de Gioachino Rossini, iar pe 3 ianuarie 1886 din nou în "Traviata" de Giuseppe Verdi.

Aceste opere italiene, ce ne fascinează și astăzi, cu siguranță în secolul al XIX-lea erau percepute la o altă intensitate emoțională; erau după cum spune N. Petrașcu în cartea sa "Icoane de lumină", volumul II, "...niște splendori fără seamăn, din care ieșeam cu freamătul unei emoții ce ne străbătea până în adâncul sufletului... Ce erau interpreții de odinioară, nu se poate nici măcăr închipui". Și totuși, pe Adelina Patti o putem asculta și astăzi grație înregistrărilor făcute pe la începutul secolului XX pe fonograf; cei drept soprana avea în jur de 60 de ani și, deși unii spuneau că își pierduse ceva din acel cristalin sonor, totuși încă mai impresiona...

Soprana Adelina Patti în Aria "Voi che sapete" din opera "Nunta lui Figaro" de Wolfgang Amadeus Mozart (anul 1905)

...sau "Casta Diva" din opera "Norma" de Vincenzo Bellini (înregistrare din 1906)

Toate cele patru reprezentații de la București ale sopranei Adelina Patti au avut loc în sala Teatrului Național, iar din cartea lui Ioan Masoff "Istoria teatrului românesc" putem reconstitui cu ușurință atmosfera de atunci. "Turneul a pus în mișcare întregul oraș; cei care n-au ajuns să cumpere bilete sau cei care n-au avut bani - au fost numeroși din ambele categorii - au invadat Piața Teatrului, dornici s-o zărească măcar pe divă, dar să și vadă cortegiul fericiților ce-și putuseră plăti loji și staluri; se opreau sub peristilul Teatrului trăsuri și cupeuri din care coborau doamne în mare toaletă, împodobite cu bijuterii și domni în fracuri. Diva, împreună cu soțul, tenorul Nicolini, a venit la Teatru în cupeu, escortată de jandarmi călări, care aveau paza celebrelor sale bijuterii".

La prima reprezentație cu "Traviata" se spune că Adelina Patti avea în jurul gâtului bijuterii în valoare de 2.000.000 de franci, iar în ultima zi a anului 1886 în "Bărbierul din Sevilia" purta un colier cu 43 de briliante montate pe argint. Mai jos avem mai multe fotografii cu Teatrul Național - prima fiind o vedere de ansamblu a Bucureștiului realizată pe la mijlocul secolului al XIX-lea de pe acoperișul instituției, iar în următoarele puteți vedea și Piața Teatrului.

În emisiune vă citam câteva rânduri dintr-o publicație românească despre plăcerile culinare ale Adelinei Patti, dar și despre timpul său liber - iată întregul articol din publicația "Moda parisiană. Teatru și Musica" nr.9 din 15 mai 1898.

Lelia Zamani - muzeograf, ne vorbește în emisiune despre Hotelul "Boulevard". "A fost unul dintre marile, vechile și vestitele hoteluri ale Bucureștilor, care se poate vedea și astăzi situat pe Bulevardul Regina Elisabeta, colț cu Calea Victoriei..." - mai multe amănunte aflați din emisiune.