Portret de compozitor - Ludwig van Beethoven Înapoi la: Emisiuni

Beethoven XXV

Publicat: Vineri, 6 Noiembrie 2009 , ora 9.30
Nu era pentru prima dată când Ludwig lucra simultan la mai multe lucrări. Așa se întâmplase și cu Missa în Do major, op. 86, comandată lui de prințul Nikolaus Esterhazy al II-lea. Pe când Papá Haydn era angajatul lui, în fiecare an scria pentru onomastica soției acestuia, o asemenea amplă lucrare vocal-simfonică. Pentru a păstra tradiția, fusese rugat Beethoven să facă acest lucru. Efectul nu a fost cel scontat, prințul nefiind mulțumit de rezultat, iar Beethoven plecând de la Eisenstadt unde se afla biserica, într-o furtună de nervi. Mai mult, a suprimat dedicația pe care i-o scrisese pe pagina de titlu. Patru ani mai târziu, în 1812, Beethoven i-a dedicat lucrarea patronului său de atunci: Prințul Kinsky.

Nici azi opusul nu se regăsește printre preferințele interpreților, chiar dacă mulți poate nici nu cunosc povestea celui mai umilitor eșec public al compozitorului, cum apare în scripte. Există critici care o apreciază, însă, după cum au existat și atunci, precum E.T.A. Hoffmann care publica în 1813 o recenzie după apariția în tipar a Missei. Vechi și nou în muzica bisericească se intitula articolul din Allgemeine musikalische Zeitung în care teoriei sale privind caracterul polifonic al muzicii după tradiția palestriniană, i se adăuga acum stilul vocal-instrumental determinat de acumulările istorice în compoziție, prin aceasta muzica nemaifiind atât de legată de cuvânt și conferind publicului acces mai ușor la sfera metafizică, la lumea spiritului...
Veronica Zbarcea