Music box Înapoi la: Emisiuni

Richard Strauss cu Capela de stat din Dresda, dirijată de Fabio Luisi

Publicat: Luni, 8 Februarie 2010 , ora 20.00
Vă prezint un disc lansat în 14 iulie 2009, cuprinzând lucrări de Richard Strauss interpretate de Capela de stat din Dresda, dirijată de Fabio Luisi

. Este prima dată când ne întâlnim la Music box cu una dintre înregistrările dirijorului italian în vârstă de 51 de ani, Fabio Luisi, cel care conduce din 2007 Opera de stat și orchestra ei, Capela de stat din Dresda. Discul pe care vi-l propun astăzi face parte dintr-o colecție realizată de Fabio Luisi și Capela de stat din Dresda ce-și propune să imortalizeze integrala lucrărilor simfonice de Richard Strauss.

Este de altfel o tradiție ca dirijorii Capelei de stat din Dresda să înregistreze lucrările lui Richard Strauss, a cărui carieră a fost strâns legată de această formație. Au făcut-o Fritz Busch, Karl Bohm, Rudolf Kempe, Giuseppe Sinopoli, cei care au adus Capelei de stat din Dresda renumele de Orchestra lui Strauss. Ascultăm Simfonia Alpilor și Ultimele patru lieduri pentru soprană și orchestră; înainte de acest disc, Fabio Luisi și Capela de stat din Dresda au lansat alte albume cuprinzând poemul Don Quijote, Metamorfoze și O viață de erou.

Însă dintre acestea, Simfonia Alpilor arată cel mai bine legătura strânsă care a existat între Richard Strauss și Capela de stat din Dresda. Lucrarea a fost interpretată în premieră de această orchestră, în 1915, chiar sub bagheta compozitorului și se pare că Strauss a scris Simfonia Alpilor având în minte posibilitățile tehnice și expresive ale Capelei de stat din Dresda.

Versiunea înregistrată de Fabio Luisi în 2007 este extrem de expresivă, iar tehnica modernă și tipul de captare îl ajută pe Luisi să construiască un tablou plin de culoare, care într-adevăr descrie foarte sugestiv momentele călătoriei prin Alpi imaginate de Richard Strauss.

Este cu siguranță o versiune de top a acestei simfonii, pe care v-o recomand cu căldură, versiune impresionantă și foarte calitativă din punct de vedere al audiției, însoțită pe același album de lucrarea care încheie șirul de compoziții al lui Richard Strauss – Ultimele patru lieduri pentru soprană și orchestră, create între 1947-1948 și interpretate în primă audiție în 1950, după moartea lui Strauss.

Ultimele patru lieduri sunt expresia unei lumi dispărute, nostalgia romantismului într-o vreme care nu avea să se mai întoarcă niciodată, după experiența celui de al doilea război mondial. Iar vocea sopranei Anja Harteros cred că exprimă foarte bine această idee.
Cristina Comandașu