Music box Înapoi la: Emisiuni

Bach cu mezzosoprana Anne Sofie von Otter

Publicat: Luni, 26 Octombrie 2009 , ora 20.00
Revenim astăzi la formatul obișnuit al emisiunii Music box – adică vă prezint unul dintre ultimele discuri apărute la nivel internațional. În aprilie 2009, casa Archiv lansa un disc cu lucrări de Bach înregistrate de mezzosoprana suedeză Anne Sofie von Otter, alături de formația Concerto Copenhagen, condusă de Lars Ulrik Mortensen.

Istoria relației dintre Bach și Anne Sofie von Otter este una foarte lungă. Începuturile carierei cântăreței suedeze sunt legate de experiența sa în Corul Bach din Stockholm, iar prima arie interpretată în calitate de solistă a fost tot una de Bach, desprinsă din oratoriul Patimile după Ioan. Mai trebuie precizat și faptul că în perioada când Anne Sofie von Otter cânta în Corul Bach din Stockholm, formația a interpretat motete bachiene sub conducerea lui Nikolaus Harnoncourt, iar viziunea celebrului dirijor și-a pus o amprentă inconfundabilă asupra în felul în care Anne Sofie von Otter a văzut ea însăși muzica lui Bach.

Anne Sofie von Otter și-a propus să înregistreze un album Bach încă din anul 2007. A ascultat toate cantatele lui Bach și și-a ales ariile favorite, dorind încă de la început ca discul să nu includă doar momente vocale, ci și momente orchestrale. La un moment dat, a auzit la radio formația Concerto Copenhagen, i-a plăcut foarte mult și așa a hotărât că ar trebui să colaboreze la realizarea albumului.

Dirijorul Lars Ulrik Mortensen era un un vechi prieten al Annei Sofie von Otter; el a adăugat piese noi la lista inițială de lucrări propusă de mezzosoprană și în cele din urmă a fost – așa cum mărturisește chiar protagonista „exact ceea ce așteptam de la un dirijor, mai ales la un dirijor de repertoriu baroc: idei foarte clare și foarte multă energie. A condus înregistrările de la orgă, ceea ce i-a dat șansa de a se implica foarte activ în actul interpretării. A fost o colaborare foarte creativă.

Calitatea deosebită a acestui album era expresia măiestriei la care a ajuns mezzosoprana suedeză, ce se apropie acum, la 54 de ani de zenitul carierei sale. Vocea este perfect adaptată repertoriului baroc – fără vibrato în exces, cu lungi arcuri de legato, atât de dificil de susținut de altfel. Mă simt privilegiată că am ascultat acest disc, a cărui căldură interioară se potrivește atât de bine cu melancolicul final de octombrie pe care-l trăim.
Cristina Comandașu