Music box Înapoi la: Emisiuni

Festivalul Beethoven de la Bonn - ediția 2009 (II)

Publicat: Luni, 19 Octombrie 2009 , ora 20.00
Vă invit să ascultați o nouă emisiune dedicată ultimului concert din Festivalul Beethoven de la Bonn – festival ce s-a încheiat în 3 octombrie 2009 cu un eveniment susținut de Orchestra de Cameră Mahler, dirijată de Kent Nagano.

Săptămâna trecută am ascultat primele două lucrări din programul acelei seri: Marea fugă op.133 de Ludwig van Beethoven și lucrarea Metamorfoze de Richard Strauss. Astăzi vă propun opusul care a încheiat festivalul Beethoven de la Bonn – ediția 2009: Simfonia I în do minor de Johannes Brahms.

„Lucrările au legătură unele cu celelalte, din punct de vedere istoric mă refer în primul rând. De exemplu este binecunoscut faptul că Brahms simțea că are o mare responsabilitate pe umerii săi că purtător al tradiției instaurate de Beethoven în cele 9 simfonii ale sale. Și responsabilitatea aceasta era așa de mare că Brahms scria în scrisorile sale că era așa de impresionat de Beethoven că de aceea i-a luat atât de mult timp până să scrie prima sa simfonie. În sfârșit, când aceasta a venit, a fost o adevărată capodoperă. Nu foarte mulți compozitori sunt capabili să scrie o primă simfonie perfectă așa cum a scris-o Brahms; această simfonie privește înapoi înspre Beethoven, și de aceea critica de astăzi, dar și cea din vremea lui Brahms – mă refer la Hans von Bullow – consideru că prima simfonie a lui Brahms ar fi o a zecea simfonie a lui Beethoven.”

Dirijorul Kent Nagano - gânduri despre ultima lucrare pe care a inclus-o în programul serii de 3 octombrie 2009 propus publicului aflat în sala Beethoven din Bonn.

Și un ultim gând al dirijorului Kent Nagano despre ceea ce consideră că este cel mai important în viață:

„Cel mai important pentru mine este să am timp, să am timp pentru a lăsa muzica să se întâmple. Trăim niște vremuri când lucrurile par să se întâmple din ce în ce mai repede. Dar nu este prima dată în istorie: și în timpul Revoluției industriale din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea toată lumea se plângea de cât de repede se întâmplă lucrurile, că nu mai este timp pentru nimic. Totul în istorie se întâmplă în cicluri, acum însă avem tehnologia care se dezvoltă atât de repede: emailurile, ipodurile, downloadarea de pe internet, reality show-urile de pe televiziuni, știri instantanee pe CNN, toate creează impresia că timpul trece mai repede. Dar nu poți face muzică de calitate și nu o poți aprecia în calitate de public fără a avea timp pentru studiu, pentru a lăsa pur și simplu frumusețea să se întâmple. Deci, pentru mine timpul este foarte important.”

Pentru orice iubitor al muzicii care ajunge la Bonn, o destinație obligatorie este casa în care s-a născut Beethoven. Însă Bonn-ul nu este doar orașul în care a văzut lumina zilei Beethoven, ci și orașul în care s-a stins un alt mare compozitor german: Robert Schumann.

La Endenich – acum unul dintre cartierele Bonn-ului poate fi vizitată casa Schumann (foto). De fapt, aici nu s-a aflat niciodată o reședință a familiei, ci ospiciul în care și-a petrecut ultimii ani din viață Robert Schumann. Ridicată în secolul al XVIII-lea, era de fapt o casă de vacanță a unei familii înstărite. Clădirea - o locuință de mici dimensiuni cu parter și etaj – a fost cumpărată în anul 1844 de medicul care l-a îngrijit și pe Schumann, tocmai pentru a organiza aici un spital pentru boli nervoase, instituție care a funcționat apoi până în anul 1944, când clădirea a fost grav afectată de bombardament.

După război s-a pus problema dărâmării ei, însă a fost salvată de societatea civilă – în 1965 s-a deschis aici o bibliotecă muzicală, iar în 1982, muzeul Schumann. Astăzi, casa memorială Schumann din Bonn găzduiește la parter o bibliotecă muzicală căreia îi calcă pragul 1000 de abonați zilnic, iar la etaj, muzeul Schumann, organizat chiar în cele două camere în care și-a trăit ultimele zile de viață Robert Schumann.

Compozitorul a fost internat în 4 martie 1854 și a rămas aici până la moarte, survenită în 29 iulie 1856. Cauza exactă a morții a fost pneumonia, pe fondul slăbirii organismului în urma refuzului lui Schumann de a mânca – se temea să nu fie otrăvit. Schumann a avut la dispoziție o cameră micuță, cu un pian la care însă nu mai putea cânta. De ce însă a ajuns să se stingă într-un ospiciu, ce i-a declanșat boala nervoasă, nu se poate preciza exact. Unii vorbesc de urmările unui sifilis, alții, și tind să le dau acestora crezare, de o reacție a organismului pe fondul unei stări foarte puternice de stress – și este cunoscut faptul că întreaga tinerețe Schumann și-a petrecut-o în războiul purtat cu tatăl soției sale – Clara Wieck.

În ospiciul de la Bonn, Schumann nu a mai compus nimic notabil: câteva măsuri dintr-un coral și un acompaniament pianistic pentru un capriciu de Paganini. Așa că ultimele sale creații importante rămân cele din anul 1853: între 9 și 11 octombrie Schumann compunea suita pentru clarinet, violă și pian „Basme” op.132 din ascultați și dvs. un fragment. Să-l privim ca pe un testament muzical lăsat de Schumann, compozitorul cu un destin atât de trist, compozitorul pe care îl vom aniversa însă în 2010 la 200 de ani de la nașterea sa.
Cristina Comandașu