Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Surse folclorice și transfigurarea lor (2)

Publicat: Duminică, 24 Ianuarie 2010 , ora 15.00
Am urmărit în emisiunile trecute câteva opțiuni ale compozitorilor în prelucrarea tradițiilor muzicale orale, religioase sau laice, provenite din muzica bizantină sau gregoriană, din folclorul românesc sau extra-european. Azi le vom urmări într-un gen anume, cel coral. Nu este ușor a găsi un numitor comun creațiilor corale românești din ultimele decenii. Am mai spus-o: genul coral a fost promovat, susținut cu insistență și uneori agresivitate de autoritățile comuniste, fie în varianta a cappella, fie vocal-simfonică (oratorii, cantate). Publicațiile muzicale românești vor abunda în studii descriind producția bogată de cântece de masă, cadrul instituționalizat al festivalurilor și concursurilor pentru coruri de amatori și profesioniști, așadar fenomenul de masă posibil datorită cântării corale.

Alături de uriașa cantitate de coruri scrise conform cerințelor ideologice, cu mai multă sau mai puțină inspirație, compozitorii se preocupă de genul coral, de asemenea în prelungirea direcției veacului al 19-lea (Porumbescu, Musicescu, Vidu, Dima) și a primei jumătăți din următorul (Kiriac, Jora, Negrea, Drăgoi). Formele simple, strofice, melosul popular sau bizantin armonizat în diverse mixturi de tonalitate cu moduri – toate acestea se vor diversifica într-un context ce include, alături de marș, madrigalul, poemul coral, suita corală, miniatura corală (în stil popular, lirică sau dramatică), a cappella sau cu acompaniament. Apoi, o direcție paralelă (inițiată din anii ‘60 și grație colaborării compozitorilor cu extraordinarul cor de cameră Madrigal) va aplica tehnici de avangardă în genul coral. Iar după 1990, odată cu dispariția cântecelor comuniste, revine în prim-plan tematica religioasă. Să privim spre câteva exemple de prelucrare a filonului folcloric.

Radu Paladi este un foarte talentat continuator al tradiției corale clasice românești. În Dar de nuntă (1956) apar idei componistice ce dau prospețime și o vervă ritmică specifică muzicii lui Paladi : linii melodice de proveniență populară, diversificate melismatic; ritmuri asimetrice, poliritmii, formule ostinate; armonizarea în general diatonică modală; sugerarea prin vocalitate a anumitor efecte instrumentale populare.

Un alt tip de instrumentalizare a scriiturii corale îl găsim la Alexandru Pașcanu. Dintre piesele lui Pașcanu care au creat un stil în muzica românească pentru cor a cappella, Chindia (1971) rămâne probabil cea mai cunoscută și mai des cântată. Una din inovațiile lui Pașcanu din prelucrarea folclorului sau crearea în stil folcloric constă în renunțarea la textul poetic, la cuvântul cântat, în favoarea silabelor onomatopeice, cu rol de a marca sunetul și de a-i spori expresivitatea.

Tot Pașcanu propune o nouă soluție pentru genul mai amplu și adeseori dramatizat al poemului coral. În Festum hibernum (1979), colajul de citate populare este îmbrăcat cu haina inconfundabilă a compozitorului.

Mă refeream ceva mai devreme la tehnici de avangardă aplicate creației corale românești. În suite corale sau scene dramatice, unii compozitori mânuiesc procedee ale serialismului, aleatorismului, sonorității electronice, teatrului instrumental, sunetelor nedeterminate sau microtoniilor, diferitelor efecte vocale (vorbe, șoapte, strigături, fluierături, recitări, gemete, strigăte, oftate, suspine etc.). Toate acestea nu exclud sugestia provenită din muzica bizantină sau din folclor

În Remember Hiroshima (1972), Dan Buciu pornește de la vehemența textului lui Eugen Jebeleanu, când arzătoare, când rece. Subtitlul de „scene dramatice cu muzică“ (pentru recitator, cor antic, cor cântat, soliști și bandă magnetică) se justifică, în acest caz, prin teatralitatea ce subordonează toate elementele lucrării. Însuși începutul poemului declară manifest tematica, prin citatul din finalul Simfoniei a IX-a de Beethoven (Oda bucuriei), deformat prin filtre electronice.

Cu câțiva ani mai tânăr decât Dan Buciu, Adrian Pop scrie prin anii ‘70 o piesă corală – adevărat șlagăr până în ziua de azi, când a fost „redescoperit” de diferite formații pop și reînveșmântat în tot felul de sonorități. Căutați pe youtube și veți descoperi și piesa a cappella a lui Adrian Pop din 1974, precum și alte prelucrări care speculează farmecul ritmic aksak, balcanismul și farmecul „antonpannesc” al lucrării originale.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu