Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Lucrări simfonice (2)

Publicat: Duminică, 16 Mai 2010 , ora 15.00
Exemple de partituri simfonice românești scrise după 1950 au mers, săptămâna trecută, până în anii 70. Am ascultat fragmente de simfonii dar și din piese simfonice cu titluri abstracte (Studii, Jocuri, Etos). Continuăm astăzi să completăm imaginea simfonică propusă cu unul din principalii creatori de simfonii, Anatol Vieru. Ceea ce frapează în creația lui Vieru, dacă asculți genuri diferite – să zicem cameral și simfonic – este o combinație de experiment și nonconformism. Experimentele muzicii de avangardă se produc pe terenul cameral, depărtarea de avangardă, așadar nonconformismul față de propria poziție estetică, se observă în cele șase simfonii. Suflul marilor simfonii ale secolului 20, semnate de Mahler și Șostakovici, se simte la Vieru.

Simfonia a IV-a (1982) are o strânsă legătură cu opera lui Vieru, Iona, scrisă cu câțiva ani înainte după piesa lui Marin Sorescu. E vorba, concret, de preluarea unui material tematic. Dar Simfonia are și un alt subtext dramaturgic, celebrul tablou al lui Picasso, Guernica. Sonoritățile violente evocând războiul alternează cu momente lirice; nu lipsește marșul agresiv (partea a doua), nici transformarea spre duritate a caracterului de pastoral din final. Ciaccona din partea a treia înnoadă cel mai clar firul cu tradiția muzicii apusene. Structura tradițională a ciacconei, tema cu variațiuni polifonice, pornită de la caracterul unui dans baroc, are mereu noi înfățișări la Vieru, și nu numai în această simfonie.

Un discipol al lui Anatol Vieru, Sorin Lerescu începe să scrie simfonii în perioada din care datează această a IV-a Simfonie de Vieru. În paralel, s-a lăsat atras de zone variate ale contemporaneității: teatrul instrumental (pe filiera lui Maurizio Kagel), forma deschisă, scriitura modal-serială sau cea bazată pe efectul global. În urmă cu aproape doi ani, Sorin Lerescu și-a lansat un dublu CD, cu toate cele patru Simfonii pe care le-a scris, arătând felul în care a gândit acest gen de la începutul anilor 80 și până în 2001. Ceea ce le unește este o concepție coerentă asupra modalului, asupra unei dramaturgii simfonice bazate pe acumulări de tensiune și relaxări, pe contraste emoționale sau pe structuri repetitive.

În aceiași ani 90, când muzica românească se lupta cu greu să revină în programele de concert ale Filarmonicilor din țară (o luptă perpetuată fără mare succes până în ziua de azi), apar destule capodopere simfonice. Poate că producția în genul simfonic scade, cantitativ, dar ceea ce am putut asculta în acel deceniu a marcat istoria genului. Unul din compozitorii căruia i se datorează destule inovații în genul simfonic este Aurel Stroe. Cele nouă miniaturi care se încheagă într-o fermecătoare piesă orchestrală, Preludiile lirice din 1999, erau văzute de însuși compozitorul la granița ”dintre inefabil și muzicile formale”. Aurel Stroe este de altminteri permanent preocupat de a aduce împreună lumi aparent fără nicio legătură între ele. Găsim aceeași idee exprimată aici la un nivel fin, microstructural. Aluzii la Debussy și Pérotin sau la stilul păsărilor al lui Messiaen nu sunt singurele care leagă inventivitatea lui Aurel Stroe de marea tradiție europeană.

Colegul de generație al lui Aurel Stroe, Ștefan Niculescu semnează alte repere esențiale ale genului simfonic românesc din anii 90. Simfoniile IV și V, asemenea multor alte creații niculesciene, sunt străbătute de tema sacrului, a suplicației, a invocației. Dacă în Deisis (Simfonia a IV-a) răzbat accente dramatice, chiar vehemente pe alocuri în culminațiile succesive, Litanii la plinirea vremii (Simfonia a V-a) ne îndreaptă spre o sferă mai ascetică. Creator de stil în compoziția românească, Ștefan Niculescu se exprimă într-un discurs de o noblețe și substanță aparte, de o rafinată și complexă elevație a mijloacelor creatoare. Iată câteva din ideile prin care compozitorul își prezenta Deisis:

”În Deisis am adâncit câteva din preocupările mele recente, precum: asocierea de segmente diatonice cu segmente cromatice, împletirea formelor eterofone cu diferite forme polifone; integrarea transfigurată în propriul limbaj a unor arhetipuri prezente la unele muzici sacre europene și extraeuropene.”

Cu asemenea sonorități ne despărțim de genul simfonic românesc și ne îndreptăm spre dramaturgia operei. Două emisiuni vor fi dedicate versatilității dramaturgice a unui gen încă plin de viață în contemporaneitate, în ciuda unor sceptice profeții…
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu