Orizonturi
Înapoi la: Emisiuni
Teodora Constantinescu

Pătrundem astăzi în lumea tinerilor muzicologi și critici muzicali, într-un nou episod ce o are în prim-plan pe Teodora Constantinescu.
În prezent doctorandă în cadrul Universității Naționale de Muzică din București, Teodora a absolvit programele de licență și masterat la secția Canto. Mai apoi, a făcut un al doilea master, în muzicologie, în cadrul aceleiași universități.
Teodora ne povestește cum a ales să studieze muzicologia:
„Atunci când eram studentă la masterat la canto, am făcut un curs cu doamna profesoară Valentina Sandu-Dediu, care se numea Interpretarea - de la teorie la practică. Acolo am avut de scris o cronică pentru examen, iar după ce am finalizat materialul respectiv am primit un mail de la doamna profesoară care mi-a spus că-i place foarte tare cum am scris și mi-a cerut acordul pentru a publica materialul respectiv în revista universității. Evident că am fost foarte entuziasmată, mi-am dat acordul și m-am gândit apoi să urmez și un masterat la Sinteză Muzicologică. I-am cerut și dumneaei părerea și m-a susținut în continuare. Astfel am ajuns la masterul acesta, la Sinteză Muzicologică, la clasa domnului profesor Mihai Cosma."
Despre textele pe care le-a realizat la master, Teodora Constantinescu:
„Prima dată, am făcut ca temă o cronică la un concert. Era foarte complicat atunci deoarece era încă pandemie și nu erau toate sălile de concert deschise, dar am găsit un concert chiar aici, la Conservator. Domnului profesor Cosma i-a plăcut foarte mult cronica mea, a corectat-o puțin și mi-a spus să o publicăm în Actualitatea muzicală.
Cumva, mie-mi place foarte tare să fac cronică muzicală. Sunt o persoană sociabilă, mă simt bine în sala de concert, mă simt bine printre muzicieni și îmi place foarte mult procesul acesta de a finaliza până la urmă o cronică, cu tot ceea ce presupune... dela pregătirea pentru concert, mersul propriu-zis la eveniment și apoi munca de acasă pentru a finaliza cronica."
Critica muzicală este în prezent una dintre preocupările Teodorei, care își desfășoară activitatea la redacția revistei Actualitatea muzicală. Realizarea unei cronici presupune cunoștințe despre muzica prezentată, dar și despre modul în care aceasta poate fi interpretată. Aflăm acum în ce mod o ajută experiența sa de cântăreață în aprecierea diferitelor interpretări. Teodora Constantinescu:
„Pentru că am studiat inițial canto, înțeleg cumva și perspectiva interpretului. Și fiind acum și în postura de critic muzical, dar știind și cum e să fii pe scenă, uneori am circumstanțe atenuante pentru cei care interpretează, alteori nu... dar reușesc să mă pun și în pielea celui care este pe scenă."
Aflată în ultimul an de cercetare doctorală la Universitatea Națională de Muzică din București, Teodora Constantinescu ne povestește ce a presupus lucrul la teza sa de doctorat:
„În 2022, am intrat la doctorat avându-l ca îndrumător științific pe domnul Adrian Iorgulescu și mi-am ales ca temă Eros și ethos în creația de operă a lui Giacomo Puccini. Am ales această temă pentru că m-am gândit că dacă urmează să studiez atât de mulți ani un compozitor, trebuie să fie cel care-mi place cel mai mult, iar compozitorul meu preferat de operă este Giacomo Puccini. Am ales cinci dintre operele sale - Manon Lescaut, Boema, Madama Butterfly, Turandot și Tosca.
Pe lângă analiza muzicală, compar și relațiile dintre personaje, mai ales că erosul este foarte pregnant la Puccini și, de asemenea, realizez și o comparație între opera dramaturgică ce a stat la baza libretului și forma muzicală pe care a dat-o Puccini acestor opere."
De asemenea, Teodora este o tânără profesoară de educație muzicală la două școli din București. Ne povestește acum ce activități întreprinde cu elevii pentru a le inspira acestora dragostea pentru muzică:
„Consider că principalul rol al profesorului de muzică este să-l facă pe elev să-i placă muzica, să se îndrăgostească de muzică. De aceea, eu pun mare accent pe audiții. La fiecare oră ascultăm 5 minute de muzică clasică, proiectul implementat de Radio România Muzical. Îi pun să cânte, facem și corul școlii și încerc cumva să mai reduc din noțiunile acestea teoretice care sunt foarte stufoase în programa pentru gimnaziu pentru că, deși copiii sunt foarte curioși și le place să descopere lucruri noi, totuși, dacă informația pe care o primesc nu are finalitate le este foarte greu să și-o însușească.
Organizez și corul școlii, unde copiii chiar și-au descoperit calități vocale. Am ca elevă o fetiță pe care am trimis-o la preselecție la Corul de Copii Radio și în prezent face treabă foarte bună acolo, ba chiar își dorește ca pe viitor să urmeze o carieră în lumea muzicii. În general, avem recitaluri tematice atunci când sunt zile importante - ziua școlii, diferite sărbători, Crăciunul, Paștele, prima zi de școală, ultima zi de școală, etc.
De asemenea, încercăm să mergem cât de des se poate la operă, la concerte pentru că este foarte importantă experiența din sala de concert. Dacă le spui copiilor la oră că nu se aplaudă între părțile unui concert, este foarte important să le și arăți concret ce reprezintă acest lucru și de ce e important ca firul muzical să nu se întrerupă.
Unora dintre ei le place foarte tare la Operă și au considerat că este o experiență interesantă, frumoasă, dar au fost și elevi care mi-au spus <<Înțeleg că aici mergeți dumneavoastră aproape în fiecare săptămână, dar mie nu-mi place!>>
Pun foarte mare accent și pe vizionarea de opere și chiar de musicaluri. Chiar de curând am vizionat cu clasa a VIII-a musicalurile Mama mia! și Hamilton și au avut de scris un comentariu la fiecare dintre acestea.
Totodată, încerc să le deschid copiilor apetitul pentru muzica bună indiferent de ce gen ar fi, cu toate că pun accentul în general la orelede de educație muzicală pe muzica clasică. Dar, evident, îi susțin atunci când îmi spun că ascultă rock sau jazz sau country... este minunat că se pot bucura de muzică în plenitudinea ei.
Mi se par foarte importante pentru copii audițiile ghidate, acele audiții în care copiii să-și dea seama ce simt, ce le transmite muzica respectivă, ce sentimente ne dă, ce emoții le creează ș.a.m.d. Pentru că, până la urmă, acesta este rolul muzicii și mai ales la gimnaziu mi se pare imperios necesar să ne concentrăm asupra a ceea ce te face muzica să simți mai mult decât pe teoretizarea ei."