Arhivă : Cronici din festival Înapoi

În zilele de 3-4 septembrie 2015, în Aula Palatului Cantacuzino, s-a desfășurat cea de a XVIII-a ediție a Simpozionului Internațional de Muzicologie 'George Enescu'

Publicat: luni, 7 Septembrie 2015 , ora 13.24
În deschiderea acestui eveniment intitulat "De la cunoaștere la recunoaștere" a luat cuvântul Adrian Iorgulescu, președintele Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România:

"Sunt convins că această ediție a simpozionului va degaja o sumă de idei interesante referitoare la opera inegalabilului nostru George Enescu. Cred că existența acestuia este cu atât mai necesară cu cât pe lângă omagiile, uneori mitizate, la adresa lui Enescu, cu diferite ocazii, am citit sau ascultat, păreri contondente referitoare la viața și la opera acestui maestru al muzicii mondiale. Sunt subiecte fierbinți care merită discutate și explicate. Sper ca simpozionul din acest an să fie un succes, care să aducă idei noi legate de creația enesciană dar mai ales o revalorificare a personalității sale în timp și în spațiu.

Mai subliniez că rostul nostru aici la Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor și bineînțeles în cadrul simpozionului este acela de a fi slujitorii acestei eminențe a culturii naționale".

Așadar, prima zi a simpozionului (joi, 3 septembrie) a fost dedicată "Sintezelor culturale". Personalități ale muzicii românești precum Cornel Țăranu, Viorel Cosma și Grigore Constantinescu au prezentat lucrări generale despre George Enescu din perspectiva interpretului ( violonist, violist, violoncelist, pianist) dar mai ales din cea de creator, subliind cât de speciale sunt opusurile sale, unele poate pe nedrept uitate iar altele redescoperite recent; Mihai Cosma, Alexandru Bădulescu și Cristina Lascu au expus alte valențe ale marelui nostru artist- acelea de pedagog, de promotor al muzicii românești și de simbol social-umanitar, așa cum a fost perceput în timpurile sale dar și în ultimele decenii. Alte expuneri au fost cele semnate de Marcel Spinei cu a sa temă legată de Mitul Greciei și Enescu (de fapt un alt episod dedicat acestui vast subiect, început în edițiile anterioare ale simpozionului), apoi Constantin Tufan Stan cu un eseu despre Enescu și Banatul, Olguța Lupu cu o idee aparte - legată de posibilele explicații, (din punct de vedere științific) despre extraordinara memorie a lui G.Enescu și nu în ultimul rând Lavinia Coman cu o paralelă între integrala creației de pian creată de Enescu și de Lipatti, interpretată în special de români începând cu regretata Aurora Ienei și continuată peste timp de Luiza Borac.

La sfârșitul primei zile a simpozionului dedicată lui George Enescu, a avut loc și o lansare de carte - "Documente din arhiva Muzeului Național George Enescu. Articole de presă despre George Enescu. Volumul VIII - anii 1934-1937". Ediție îngrijită de Florinela Popa și Camelia Anca Sârbu. Despre importanța acestei cărți Lavinia Coman a spus următoarele:

"Cartea prezintă două mari teme. Una se referă la prezența indirectă a maestrului George Enescu în presa anilor 1934-1935. De ce este perceput așa? Pentru că în acea vreme i s-a întâmplat ceva grav în viața personală. Maruca, prințesa lui iubită, traversa una dintre cele mai cumplite perioade din viața sa iar maestrul a întrerupt orice activitate publică pentru a-i fi alături. La rândul său, Yehudi Menuhim pentru a-l sprijini pe maestrul său drag, a luat hotârârea de a prezenta lumii întregi o capodoperă camerală enesciană- Sonata a III-a în caracter popular românesc. Cea de a doua, care ocupă mai mult de jumătate din volum, descrie percepția publicului și specialiștilor în legătură cu montarea operei " Oedip" pe scena lirică pariziană în 1936. Din textele parcurse, am descoperit că auditoriul pur și simplu a fost răpit, uluit, zguduit de această partitură lirică iar cronicile nu mai precupețesc cu cuvintele de laudă. Așadar, în totalitatea lor, textele publicate mărturisesc admirația publicului pentru marele artist și totodată am constatat, cu nostalgie, că acum opt decenii, se tipăreau foarte multe ziare iar în acestea cultura înaltă ocupa un loc privilegiat. Ce vremuri!"

În cea de a doua zi a simpozionului (vineri, 4 septembrie) au fost prezentate lucrări înscrise în cea de a doua secțiune a evenimentului intitulată: "Exegeze analitice". Astfel, Ștefan Angi, Nicolae Brânduș și Vasile Vasile au expus câteva direcții ale muzicii contemporane legate de retorica melogramelor , de fenomenologie sau de constelația enesciană. Apoi, Ana Szilagyi a reușit o interesantă paralelă între Oedip de Enescu și Orestia de Aurel Stroe iar Florinela Popa o incursiune în presa nord-americană și australiană privind Sonata a III-a pentru pian și vioară. Tot atunci, și-au susținut prelegerile și doi tineri muzicologi din străinătate: din America -Gary Barnett care s-a apropiat de opusurile pentru pian de Enescu și din Marea Britanie- Benedict Taylor cu un studiu aparte despre construcția peisajului în muzica enesciană.

Despre cele două zile ale simpozionului, Mihai Cosma, coordonatorul științific, a declarat:

"Ne-am bucurat de o participare de elită cu cercetători care au spus lucruri extrem de interesante, de binevenite și de bine puse în pagină. S-au găsit destule teme prin care George Enescu a fost adus în contemporaneitate. Astfel, se infirmă teza cum că simpozionul își desfășoară în continuare activitatea cu o forțare a notei, pentru că nu se mai poate spune nimic nou despre marele artist după atâtea ediții. Și iată că nu este așa. Cei care au prezentat aceste lucrări, au adus puncte de vedere noi, moderne. Astfel, se poate spune că Enescu este actual, atrăgător și încă nedescoperit".

Și în cea de a a doua zi a simpozionului a avut loc o lansare de carte- "Ștefan Niculescu: Portret în eterofonie". Ediție îngrijită de Olguța Lupu și Florinela Popa. Un volum care a fost editat și pentru a marca cei 25 de ani de la înființarea Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi. Despre importanța acestei cărți Valentina Sandu-Dediu a spus următoarele:

"Această carte își are un binemeritat loc în Festivalul Enescu, pentru că se știu foarte bine contribuțiile muzicologice ale maestrului Ștefan Niculescu la analizarea stilului creației enesciene, atât prin celebra monografie dar și prin multele studii dedicate și Enescu. Este un prim volum colectiv în limba română, mai este unul editat de Violeta Dinescu în germană. Dar, ce mi-a plăcut la această carte dedicată maestrului Ștefan Niculescu? Cu siguranță căldura și rigoarea sa, pentru că există câteva confesiuni, trei la număr, dar în același timp există și analize de partituri, de stil sau demersuri istoriografice. Eu cred că maestrul Ștefan Niculescu ar fi fost încântat!"

Și încă un amănunt: pentru cei interesați prelegerile susținute în acest an, deja se regăsesc traduse în diverse limbi de circulație internațională, în volumul "Proceedings of the George Enescu", publicat de Editura Muzicală.


Octavia Galescu