Arhivă : Cronici din festival Înapoi

Opinii despre concertele din 4 septembrie 2015, de la Ateneul Român și Sala Palatului

Publicat: sâmbătă, 5 Septembrie 2015 , ora 12.22


Sala mică a Palatului, vineri, 4 septembrie, ora 16.00 - Trio Contraste (Ion Bogdan Ștefănescu - flaut, Sorin Petrescu - pian, Doru Roman - percuție)


Pianista Lena Vieru:

A fost un concert excelent, cu Trio-ul Contraste care este una din cele mai bune formații de muzică contemporană astăzi în România. Programul a fost foarte frumos, foarte interesant, foarte divers - totul intercalat cu niște scurte momente de Octav Nemescu, numite "Spectacol pentru o clipă", momente de încremenire cumva între diversitatea celorlalte piese, momente arhetipale… de fapt, atât de tipice muzicii lui Octav Nemescu. Un program foarte divers, în care s-a putut vedea și virtuozitatea interpreților, și coeziunea lor ca ansamblu, și imaginația lor. A fost o plăcere!


Criticul muzical Dumitru Avakian:

Reperele muzicii noastre sunt firesc implementate în programul festivalului. Să nu uităm faptul că Enescu însuși a fost fondatorul unei uniuni de creație - Societatea Compozitorilor Români - care avea drept scop promovarea și susținerea muzicii românești. Pe de altă parte, trebuie menționat faptul că un grup de soliști - flautistul Ion Bogdan Ștefănescu, pianistul Sorin Petrescu, percuționistul Doru Roman - iată împreună, muzicieni de mare greutate în viața muzicală românească și europeană actuală, se întâlnesc cu marile nume ale componisticii românești. E vorba de Lucian Mețianu, este vorba de Octavian Nemescu, de Eugen Wendel, de Miriam Marbe, de Doina Rotaru și alții. Este, după părerea mea, o firească susținere a valorilor de bază ale creației românești actuale.


Ateneul Român, vineri, 4 septembrie, ora 16.30 - Recital Fazil Say


"A fost unul dintre concertele favorite ale publicului bucureștean, cu un interpret de mare clasă, de mare sensibilitate, cu o trăire fabuloasă și exprimată, nu introvertită. Este, tehnic, fără cusur! Probabil că răspândirea lui atât în muzica clasică - ethosul național, apropo de acea piesă din final - și incursiunea în jazz îl caracterizează. A fost foarte, foarte interesant."

"Mie mi s-a părut foarte frumos. Mi-a plăcut diversitatea și felul în care a abordat programul. Are o amprentă specială!"

"Și mie mi s-a părut foarte interesant și mi-a plăcut foarte mult!"

"Excelent! Excelent! Un pianist așa de dotat și așa de sensibil! El luptă pentru drepturile omului și este urmărit în Turcia, este un dușman al lu Erdogan, a stat și în pușcărie… Dar este ceva nemaipomenit! Stăpânește pianul extraordinar!"


Sala Palatului, vineri, 4 septembrie, ora 19.30 - Capela de Stat din Dresda.
Dirijor: Christian Thielemann. Solist, pianistul Yefim Bronfman


Criticul muzical Grigore Constantinescu:

Am fost interesat ce-or să facă cu Simfonia de cameră de Enescu. O cunosc de mai multă vreme, am audiat-o… Am cunoscut mai mulți dirijori care au făcut-o. Eram interesant ce o să facă Christian Thielemann. A apărut un dirijor mărunțel, cu părul după moda lui Simon Rattle, care a dirijat relativ feminin și edulcorat această simfonie, subliniind mai ales elementele de tematică modală, românească poate, ușor folclorică. Nu este chiar drumul adevărat al acestei simfonii. După ieșirea formației de cameră a marii orchestre din Dresda, a apărut întreg ansamblul, cu pianistul, însoțit de un dirijor impozant, înalt și cu totul alt comportament temperamental. Introducerea de la concertul de Beethoven, oarecum, m-a dezamăgit, deoarece violența discursului era mult peste ceea ce cere Beethoven la o muzică de la începutul secolului al XIX-lea, o muzică moștenitoare de Mozart. Acest pianist, care vine de undeva de pe tărâmurile școlilor muzicale sovietice, este un pianist care cântă în fortissimo, dar, între acest gen de a executa muzica și realitatea stilistică a acestei capodopere beethoveniene există o diferență. L-aș denumi un pianist de ocazie, un pianist care a venit și a cântat cu această formație. Putea să fie altcineva. În interviul din ziarul festivalului spune că vrea să facă să sune Beethoven mai modern. Eu aș spune că Beethoven, dacă vrem să ne convingă în zilele noastre, trebuie să-și păstreze în primul rând tinerețea, expresia și sufletul și nu o agresivitate practicată de el, agresivitate care după aceea sigur că s-a dezmințit într-un mic solo pe care l-a dat în finalul acestei demonstrații concertistice.


Pianistul Dan Grigore:

Întâi și întâi, îmi pare rău că am asistat la o cascadorie. Simfonia de cameră de Enescu n-a fost dirijată de Christian Thielemann, ci a fost dirijată de un dirijor cascador pe care eu nu-l cunosc și nu a fost pe afiș și… nu mi-e rușine să spun, am 72 de ani și nu mai am nimic de pierdut, orice-ar crede lumea despre mine… eu nu cred că așa ceva se poate permite la un festival care se respectă. Apoi, prestația lui Yefim Bronfman, care este un pianist de categorie grea, era ca prestația unui om care știe că după concertul al treilea de Beethoven s-au mai scris și concerte mult mai grele și care se joacă cu el așa, ca un leu cu un pui de găină. Beethoven nu e așa! Oratoria lui Beethoven n-a fost deloc astă seară. A fost o rutină, o meserie - foarte bune amândouă -, dar n-a fost acea expresivitate beethoveniană, acea tensiune a lui Beethoven care merge până în ultimul sunet, chiar dacă sunetul acela este în doi de piano sau trei de piano, acea tensiune care la actori se cheamă dicție. N-a existat! A fost ceva prudent, palid, șters și… frumos în același timp…


Compozitorul Fred Popovici:

Mi s-a părut foarte interesant să urmăresc, la interval de 24 de ore, Berliner Philharmoniker, celebra și legendara orchestră a lui Karajan și, imediat după aceea, cea mai bună orchestră din fosta Republică Democrată Germană, Staatskapelle Dresden; să ascult un dirijor englez - sir Simon Rattle, care conduce Berliner Philharmoniker - și un dirijor crescut, educat în cealaltă Germanie. Ce să spun? Sigur, Berliner Philharmoniker rămâne în continuare o orchestră de vis, o orchestră senzațională, care ne va fascina întotdeauna. Orchestra din Dresda este, în primul rând, o orchestră superprofesionistă, o orchestră care cântă impecabil. Cred că ar putea cânta ca-n maraton, ore și ore în șir. La concertul din această seară am avut o primă nedumerire și nu știu de ce a trebuit un asistent al lui Thielemann să facă Simfonia de cameră de Enescu, care nu a fost cântată, a fost doar citită cât de cât civilizat să zicem, de niște instrumentiști foarte buni, în fața publicului. Ce se întâmplă? A fi făcut același lucru cu Schonberg, ar fi făcut același lucru cu Bela Bartok? Mă îndoiesc. Nu sunt naționalist, foarte departe de asta, dar totuși Enescu este o mare personalitate. Nu cred că merita să fie tratat în felul acesta. Cât privește restul programului… e sigur un program de rutină. Ce mai poate să spună astăzi deosebit do minorul lui Beethoven? Că Yefim Bronfman e un pianist de mare clasă… sigur că da! Concertul acesta este cântat de la 10 ani până la 80 de ani. Cât privește Bruckner-ul, mi se pare puțin cam mult în acest festival - o altă observație a mea. Din câte știu eu biografia lui Enescu, Enescu nu a fost cel mai mare fan a lui Anton Bruckner. Deși Bruckner se voia un discipol al lui Wagner, iar Enescu îl iubea foarte tare pe Wagner, nu cred că filiația asta este grozavă. Revelația pentru public, pentru toată lumea, este Christian Thielemann - un dirijor de mare clasă, din acea familie din care făceau parte și Furtwangler ș.a.m.d., acei meseriași care slujesc realmente ca niște preoți partiturile. Acesta este, după mine, mesajul concertului din această seară.


Vincent Gruger, dirijor german stabilit în România:

Mi-a plăcut foarte mult timbrul orchestrei; este un timbru cum există cred doar în Leipzig, în Dresda și Berlin - mari orchestre din Germania care au păstrat acest sunet un pic mai acoperit, un timbru mai ascuns. Mie personal îmi place foarte mult sunetul și cum a gestionat sau cum a creat această simfonie. A fost fenomenal pentru mine! Greu e comparat cu concertul de ieri, cu Berliner Philharmoniker; dirijori extraordinari, total diferiți, dar orchestrele - amândouă foarte, foarte bune!


Constantin Erbiceanu, președinte al Fundației Culturale Erbiceanu:

Totul mi-a plăcut! Iar Simfonia a VI-a a lui Bruckner m-a dat gata! Cerd că nu se poate interpreta mai bine. Consider că Christian Thielemann e cel mai mare dirijor german în viață; e foarte supărat că nu a fost ales director dirijor la Berlin, în schimb a fost numit recent director la Festivalul din Bayreuth, fiind un mare specialist și în Wagner.


Ateneul Român, vineri, 4 septembrie, ora 22.30 - The King's Consort (orchestră și cor). Dirijor: Robert King


"Interpretarea este extraordinară! De fiecare dată concertele de la miezul nopții nu ne-au dezamăgit. Este o atmosferă mult mai intimă decât la Sala Palatului și se creează o legătură între public și interpreți extraordinară." (Alexandra)

"Fantastic! Excelent!"

"A fost totul atât de rotund, de complet și de bine legat - corul, orchestra, soliștii - încât nu poți să spui că a început și că s-a sfârșit. Totul a fost un complet foarte frumos. Am fost impresionați!" (Rodica Vasile)

"Este atipic și spectaculos! Nu cunosc oratoriul Paulus, în schimb cunosc repertoriile din Seria Concertele de la miezul nopții de la Festivalul Enescu de ceva ani buni. Registrul tinde mai degrabă către muzica veche, clasică dinainte de Mozart. Oratoriul de față este unul din plină perioadă romantică, este splendid, dar cel mai important este faptul că Robert King și ansamblul său se încadrează atât în nota barocă - predilectă în această serie -, păstrând în același timp specificul unui oratoriu creștin romantic." (Paul Vârvea)