Arhivă : Cronici din festival Înapoi

Cu Richard Strauss în Alpi și pe drumul spre... nemurire

Publicat: duminică, 6 Septembrie 2015 , ora 11.00

O concluzie e sigură după concertul din 5 septembrie de la Sala Mare a Palatului: nici soprana Anja Harteros nu este Renee Fleming sau Anna Netrebko, nici Capela de stat din Dresda nu este Filarmonica din Berlin.

Cred că e un handicap faptul că am ascultat Capela de stat din Dresda după Filarmonica din Berlin; nici faptul că am stat în seara zilei de 5 septembrie într-una dintre extremitățile Sălii Palatului despre a cărei acustică s-a vorbit deja destul, nu a fost de ajutor. Așa că mă aflu în postura unui comentator subiectiv; și sunt subiectivă și pentru că am ascultat versiunile realizate pentru Vier letzte lieder, prima lucrare din programul Capelei de stat din Dresda, cu două dintre cele mai importante soprane ale timpurilor noastre: Renee Fleming și Anna Netrebko. Iar discul lui Renee Fleming a fost realizat sub conducerea aceluiași Christian Thielemann, cel care a dirijat și concertul de sâmbătă seară.

Și totuși... Anja Harteros, solista din 5 septembrie, nu are calitățile vocale native ale unei Renee Fleming sau Anna Netrebko. Și nici partitura lui Richard Strauss, una dintre cele mai dificile, nu neapărat tehnic, ci mai ales expresiv, nu poate ascunde această realitate. Poate că din locul unde am stat eu, vocea nu s-a auzit prea bine, orchestra acoperind mai tot timpul discursul vocii soliste; poate doar a fost o părere a mea că vocea Anjei Harteros a fost prea vibrată în anumite momente. Sigur, Anja Harteros este o cântăreață inteligentă, cu o dicție foarte bună, care își speculează la maximum posibilitățile. Însă, cel puțin pentru mine, nu a fost suficient. Vier letzte lieder este una dintre cele mai emoționante partituri pentru soprană și orchestră scrise vreodată, prin mesajul ei: este ultimul opus finalizat de Richard Strauss, salutul său de adio spus vieții și tocmai această emoție sfâșietoare, această presimțire a adio-ului final a lipsit din interpretarea sopranei Anja Harteros. E drept, nici orchestra condusă de Christian Thielemann nu a ajutat-o prea mult: de la micile decalaje, la modul de a cânta corect, dar neimplicat. Mi-a plăcut însă coda orchestrală din liedul September.

Între primul și al doilea lied din Vier letzte lieder a fost intercalat și Malven, un lied neterminat de Richard Strauss, pentru care compozitorul contemporan Wolfgang Rihm a realizat orchestrația, la comanda Capelei de stat din Dresda; o lucrare frumoasă, însă, mi s-a părut, nu tocmai în ton cu aceste minunate și sfâșietoare Vier letzte lieder.

Am așteptat cu nerăbdare partea a doua, cu Simfonia Alpilor de Richard Strauss, știind că premiera lucrării a fost realizată în 1915 de această Capelă de stat din Dresda, dirijată chiar de compozitor. Iar partea a doua a concertului din 5 septembrie, a fost, într-adevăr, mai convingătoare decât prima; am putut să-mi imaginez tablourile descrise muzical de Strauss în această tipică lucrare programatică, m-am bucurat de momentul de climax al călătorului ajuns în vârf, de sunetul talăngii (publicul a gustat cel mai mult acest moment), de sosirea nopții și încheierea drumeției. Ar fi fost totul perfect dacă nu ar fi existat desincronizări între partidele suflătorilor și restul orchestrei, dacă s-ar fi exploatat mai mult nuanțele de piano, dacă...s-ar fi cântat cu mai multă emoție.

Da, cred că tocmai mai multă emoție a lipsit în general de la acest al doilea concert susținut la București de Capela de stat din Dresda, condusă de Christian Thielemann. O orchestră bună, cu o istorie venerabilă de peste 500 ani, dar totuși... doar o orchestră, nu un organism muzical, așa cum am perceput că este, în 3 septembrie, Orchestra Filarmonicii din Berlin.

Publicul a aplaudat frenetic la finalul Simfoniei Alpilor, sperând la un bis care însă nu a mai venit; l-am văzut zâmbind pe Christian Thielemann, acest dirijor care pare rece și sever; Thielemann, acest enigmatic dirijor cu excepționale interpretări pentru lucrări de Brahms și Wagner, nu degeaba numit director al festivalului Richard Wagner de la Bayreuth.

(Și) pentru asta este bun Festivalul Enescu: să ne expună valori ale contemporaneității, din care noi, melomani mai mult sau mai puțin avizați, să ne putem alege preferații...


Cristina Comandașu