Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Anton Bruckner - 125

Publicat: vineri, 8 Octombrie 2021 , ora 14.03

"Ȋntreaga creație a lui Bruckner este cea a unui mistic gotic pierdut ȋn romantismul veacului al XIX-lea" (Wilhelm Furtwangler, 1938).

Ȋn 11 octombrie se ȋmplinesc 125 de ani de la trecerea ȋn neființă a marelui romantic ce a brăzdat cerul muzicii cu simfoniile sale gigantice adunând crâmpeie din bucuria unor dansuri populare sau din exaltarea trăită ȋn natura Austriei, dar ȋn primul rând, portretizând eroi a căror devenire angrenează mistere, contraste, dramatism și tensiuni pe spații ample. Timpul larg desfășurat ȋn muzica lui Anton Bruckner nu are nimic în comun cu precipitarea, cu accidentalul. Catolic ȋnfocat, compozitorul născut ȋn 4 septembrie 1824, a invocat forțele divinității prin corale ce brăzdează arhitectura simfonică.

Copilul unui învățător sărac, refugiat și instruit în mânăstirea Sf. Florian din regiunea Linz, ajunge organist. În această ipostază, cunoaște satisfacții imense. Virtuozul improvizator dobândește celebritatea, mai întâi la Nancy, apoi la Paris, la începutul verii anului 1869. Cântul lui la marea orgă din Catedrala Notre-Dame este apreciat de Charles Gounod, Camille Saint-Saens și Cesar Franck. Un succes și mai mare avea să-i aducă concertele date la Royal Albert Hall din Londra. Din 1868 devine profesor la Conservatorul din Viena, printre discipoli numărându-se Gustav Mahler, Hugo Wolf si Franz Schmidt.

Există o măreție senină și totuși tragică, ce răzbate din muzica acestui suflet, greu de surprins în câteva cuvinte, un suflet naiv, dar sigur în crezul său, un artist rațional, solitar, cu frământări chinuitoare și neajutorat în viață. Bruckner a fost un om chibzuit și prudent, un creator perfecționist, de o meticulozitate supraomenească, ceea ce i-a atras și multe deznădejdi, chiar căderi nervoase; drept dovadă stau numeroasele versiuni pe care le-a dat simfoniilor sale, la sugestiile unor așa-zis binevoitori. Și cu toată nebuloasa spirală a refacerilor prin care a trecut Bruckner, muzica sa este asemenea unei coloane ce se înalță din registru în registru, cu o măiestrie suverană.

Luni 11 octombrie, vă invităm să ascultați la Radio România Muzical, două capodopere bruckneriene, ȋn versiuni de referință: Simfonia a VII-a ȋn Mi major, cu Sergiu Celibidache la pupitrul Orchestrei Filarmonicii din Munchen (Arpeggio, ora 10.00) și Simfonia a IV-a ȋn Mi bemol major "Romantica", interpretată de Orchestra Concertgebouw din Amsterdam și dirijorul Bernard Haitink (Polifonii, ora 13.05).


Monica Cengher