ACUM:
13.30
Festivalul Internațional „George Enescu”
Urmează: 15.30 Despre muzică și viață cu ... dirijorul Cristian Mandeal (R)
Apoi: 16.30 Festivalul Internațional „George Enescu”

Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Concertul Orchestrei 'Britten Sinfonia' de la Barbican Hall în transmisiune directă la 'Scena europeană', marți, 22 mai, de la ora 21.30

Publicat: miercuri, 16 Mai 2018 , ora 13.21
Barbican Hall este una dintre cele mai moderne săli londoneze și poate să găzduiască în jur de 1900 de persoane. Auditoriul se delectează aici într-un cadru intim, cu o arhitectură modernă și o atmosferă deosebită, creată de diversele unghiuri oferite privirii prin dispunerea scaunelor într-o configurație ergonomică, originală.

Nu întâmplător concertul de marți, 22 mai, al Orchestrei "Britten Sinfonia" se desfășoară aici, pentru că dirijorul serii, Thomas Adès, este un cunoscut compozitor britanic născut la Londra în 1971. El își leagă numele de opera "Furtuna" pe care a prezentat-o în 2004 la Convent Garden, dar și de alte creații simfonice sau camerale. Începând cu anul 1999, devine director al Festivalului din Aldeburgh. Thomas Adès s-a ocupat cu atenție și de cariera sa dirijorală; a condus orchestre importante ca "London Sinfonietta", Orchestra Filarmonicii din New York și multe altele.

Thomas Adèsne propune ca primă lucrare a programului oferit publicului londonez de la Barbican Hall Concertul pentru pian și orchestră compus de Gerald Barry în 1952.

Solistul acestui concert va fi un alt compozitor dar și pianist britanic specializat în muzică contemporană, Nicolas Hodges, născut la Londra în 1970. El trăiește momentan în Germania, predă la Universitatea de Muzică din Stuttgart din anul 2005, iar din 2013 este membru al Trio-ului "Accanto" alături de Marcus Weiss la saxofon și Christian Dierstein la percuție.

Nicolas Hodges, un muzician cu o deschidere pentru diverse tipuri de muzică, a studiat și compozitia cu Michael Finnissy, Robin Holloway și Alexander Goehr la Universitatea din Cambridge, apoi cu Morton Feldman la Dartington. Cu toate că nu a scris foarte mult, studiile aprofundate în compoziție l-au ajutat să dezvăluie într-un mod atractiv pentru public mesajul, adesea ascuns, al partiturilor contemporane și mulți compozitori de seamă ai momentului i-au dedicat lucrări. Aș aminti doar apreciatele "Dialoguri" pentru pian și orchestră de Elliott Carter pe care Nicolas Hodges le-a oferit publicului în anul 2003. El a înregistrat de altfel, pe o serie de Compact Discuri, nenumărate compoziții recente aparținând mai multor compozitori europeni de seamă, ca de exemplu, operele complete pentru pian ale lui Bill Hopkins, creații de John Adams, Brian Ferneyhough, Elliott Carter și mulți alții.

După Concertul pentru pian și orchestră de Gerald Barry, o lucrare a secolului 20, ne vom reîntoarce în timp ca să ascultăm două simfonii de Ludwig van Beethoven, Simfonia nr.4 op.60 în Si bemol major și Simfonia nr.5 op.67 în do minor, în interpretarea Orchestrei "Britten Sinfonia" avându-l la pupitru pe Thomas Adès.

Toate acestea, în transmisiune directă marți, 22 mai 2018, începând cu ora 21.30, la "Scena europeană".

Laura Ana Mânzat