ACUM:
15.30
Concerte de 5 stele
primite prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 17.00 Perpetuum mobile Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Apoi: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Musica Sacra - 7 aprilie 2018, ora 19.00

Publicat: luni, 2 Aprilie 2018 , ora 14.33

Versiunea integrală a oratoriului "Matthaeus Passion" de Johann Sebastian Bach a fost readusă în atenția publicului, după mai multe decenii, în 4 martie la Sala Mare a Ateneului Român. Sub bagheta dirijorului Cristian Măcelaru au evoluat: tenorul Nicholas Phan, soprana Rodica Vică, mezzosoprana Antonela Bârnat, bașii Cristian Hodrea și Iustitian Zetea, soliști alături de Corul de Copii Radio, Corul de Cameră Preludiu și Orchestra Română de Tineret.

Compus în anul 1729, în perioada cantoratului de la Leipzig, oratoriul "Patimile după Matei" este, alături de precedenta lucrare "Patimile după Ioan", una dintre cele mai importante creații religioase, în care Bach s-a arătat a fi un extraordinar om de teatru. 78 de numere grupate într-o arhitectură fără fisură, într-un discurs dramatic cu intervenții alături de evanghelist ale anumitor personaje biblice și corului ce reprezintă mulțimea de apostoli. În oratoriul "Patimile după Matei", Bach atinge una dintre cele mai înalte culmi ale muzicii religioase a tuturor timpurilor, reușind o sinteză unică de fericire și tristețe, tandrețe și dragoste. Prezentat în 1729, în Vinerea Mare, oratoriul "Patimile după Matei", pe un libret de Picander, apelează la cel mai mare număr de interpreți pe care i-a utilizat Bach vreodată: două coruri, cor de copii, două orchestre, două orgi care își răspund dintr-o parte în cealaltă a bisericii, soliști vocali și instrumentali.

În seara de 4 martie, dirijorul Cristian Măcelaru a încercat să reproducă aranjamentul vocal-instrumental original, împărțind corul și orchestra în două partide. A rezultat o versiune extrem de personală cu sonorități calde, baroce, unanim apreciate de cei aflați în sală. "O realizare unică" - după părerea criticului Dumitru Avachian care a mai adăugat, citez: " o realizare cu totul impresionantă atât sub aspect stilistic, cât și în ceea ce privește echilibrul păstrat între caracterul narativ al desfășurării și elementul dramatic, de susținere. După părerea mea a fost și este o realizare pe care nu o vom uita prea curând."

Această versiune realizată de Cristian Măcelaru o puteți asculta sub genericul Musica Sacra, sâmbătă 7 aprilie, de la ora 19.00.

Jeanine Costache