Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Discul 'Suferințele sufletului - Antoine și Jean-Baptiste Forqueray' - CD Review, 8 februarie

Publicat: miercuri, 31 Ianuarie 2018 , ora 14.58

Luna trecută, casa de discuri Harmonia Mundi a lansat un set de patru discuri intitulat "Suferințele sufletului" și dedicat compozitorului Antoine Forqueray și fiului său Jean-Baptiste, doi muzicieni francezi din perioada barocă, interpreți redutabili la viola da gamba. Este vorba despre integrala lucrărilor care mai sunt cunoscute astăzi din creația celor doi compozitori, imprimate în premieră. Muzica lor nu este foarte populară în zilele noastre, cu toate acestea mulți claveciniști interpretează lucrări compuse de Antoine pentru viola da gamba și transcrise de Jean-Baptiste pentru clavecin, din setul publicat de ultimul muzician amintit în anul 1747. Deși Antoine Forqueray a scris, se pare, peste trei sute de piese, cele 32 incluse în volumul fiul său sunt singurele care au supraviețuit timpului. Muzica acestor compozitori se aseamănă într-o oarecare măsură cu cea a contemporanilor lor Jean-Philippe Rameau sau Jacques Duphly, având aceleași forme tipic franceze, armonii tonale și structuri riguroase, însă ceea ce deosebește lucrările compozitorilor Antoine și Jean-Baptiste Forqueray este stilul dramatic. Acesta este pus în evidență de clavecinista Michele Deverite și Robert Kohnen, violonistul Ryo Terakado, Kaori Uemura și Ricardo Rodriguez la viola da gamba, care ne oferă o versiune interpretativă excelentă, adaptată cu acuratețe și profunzime tehnicilor specifice stilului baroc francez.

În această coleție este inclus și un CD bonus care cuprinde documente de epocă despre familia Forqueray, texte de arhivă de la Biblioteca Națională din Franța, dar și un disc cu piese dedicate celor doi compozitori amintitiți. Este vorba despre câteva lucrări scrise de unii creatori celebri ca Jean-Philippe Rameau sau Francois Couperin, dar și de unii mai puțin cunoscuți, cum ar fi Charles-Francois Clement. Printre acestea găsim și o lucrare contemporană semnată de Ana Giurgiu-Bondue, compozitoare, pianistă, clavecinistă și profesoară care a studiat la Universitatea Națională de Muzică din București și la Universitatea Sorbona din Paris. Stabilită în Franța din anul 2005, ea a compus până acum muzică de cameră, lucrări corale, vocale și orchestrale, operă de cameră și muzică de film. În ultimii ani a studiat clavecinul și interpretarea muzicii vechi la Conservatorul din Orsay, compunând piese pentru instrumente de epocă. Într-un interviu acordat colegei mele Ana Diaconu pentru Radio România Muzical, Ana Giurgiu-Bondue a vorbit despre lucrarea sa inclusă pe albumul Forqueray: "Piesa mea se numește Carillon pour Forqueray și este pentru clavecin solo. Carillonul este, la bază, un instrument format din multe clopote care sunt acordate, în general, pe minim două octave și sunt acționate de o claviatură. În general, carillonul este integrat unei biserici, unui castel sau unei clădiri monumentale. În piesa mea am vrut să redau această atmosferă aproape hipnotică, proprie unui carillon. Piesa este construită pe baza unui tetracord pe care se suprapun diverse variațiuni și limbajul este oarecum neobaroc."

Albumul "Suferințele sufletului - Antoine și Jean-Baptiste Forqueray" este inclus în proiectul "Discurile anului 2018". Îl puteți asculta în premieră la Radio România Muzical în 8 februarie 2018, la CD Review, în cadrul emisiunii "Arpeggio", de la ora 11.30.

Larisa Clempuș