Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Pelléas și Mélisande de Debussy - în direct de la Opera de Stat din Viena

Publicat: duminică, 18 Iunie 2017 , ora 10.09

Duminica aceasta, 18 iunie 2017, ascultăm în transmisiune directă de la Opera de Stat din Viena"Pelléas și Mélisande" de Claude Debussy, una dintre cele mai semnificative creații din istoria genului. Este vorba despre o premieră, în regia elvețianului Marco Arturo Marelli, care a colaborat și de această dată la realizarea costumelor cu soția sa, Dagmar Niefind. Distribuția anunțată inițial îl avea pe tenorul Benjamin Bruns în rolul lui Pelléas, însă din motive de sănătate el a fost înlocuit cu baritonul Adrian Eröd, și el solist al Operei vieneze. Poate părea straniu că același rol poate fi cântat de voci atât de diferite timbral, însă, așa cum explică Eröd într-un interviu, partitura protagonistului este scrisă, de fapt, pentru un bariton, dar este la fel de adevărat că există izbucniri în registrul foarte înalt, sunete pe care interpretul trebuie să le poată cânta la fel de bine ca pe cele grave. De altfel cel care a cântat prima data rolul lui Pelléas a fost baritonul Jean Périer, care avea în repertoriul său, între altele, rolurile Don Giovanni și Scarpia (era, deci, o voce gravă veritabilă).

În pauză veți avea ocazia să aflați mai multe informații cu privire la aceste chestiuni ce țin de timbralitate și tehnică vocală, pentru că invitatul meu în studio va fi, de la ora 20.00, baritonul Ionuț Pascu.

Pe scenă se vor mai afla soprana Olga Bezsmertna - în rolul Mélisandei, Simon Keenlyside - în Golaud, Bernarda Fink în Geneviève și Franz-Josef Selig în Arkel. Micul Yniold va fi interpretat de Maria Nazarova, iar Doctorul de Marcus Pelz. La pupitrul dirijoral se va afla Alain Altinoglu.

Povestea îi are protagoniști pe Prințul Golaud - căsătorit cu prințesa orfană Mélisande, pe care a adus-o în întunecatul castel al bunicului său, Regele Arkel. Aici Mélisandeîl cunoaște și apoi se îndrăgostește de fratele vitreg al lui Golaud, Prințul Pelléas. Suspiciunea și gelozia extremă ale lui Golaud sunt forțele ce împing înainte derularea acțiunii ce culminează cu o scenă de dragoste, povestea încheindu-se tragic, cu uciderea lui Pelléas și moartea lentă a Mélisandei. Au existat dintotdeauna comparații cu Tristan și Isolda datorită firului narativ, de aceea uneori capodopera impresionistă a lui Debussy este cunoscută și ca "Tristan francez". Noi urmărimde la ora 20.00 cea mai nouă producție a acestei capodopere, pusă în scenă la Opera de Stat din Viena. O montare în care apa joacă un rol semnificativ - în centrul scenei există un bazin imens cu apă, câțiva dintre interpreți cântând și jucând aici, așa că vor fi multe momente în care vom auzi mișcarea fluidă a apei. În plus, în actul al doilea va și ploua - un efect pe care îl vom percepe, din nou, și noi. Se anunță o seară minunată, așa că vă invit să fiți alături de noi!

Irina Cristina Vasilescu