Arhivă : Agenda de concert Înapoi

Festivalul de Operă, Operetă și Balet 2023: Opera Națională Română Timișoara, pentru prima dată, la Brașov!

Publicat: marți, 31 Octombrie 2023 , ora 13.56


Sâmbătă, 4 noiembrie 2023, de la ora 18.30, în Sala Operei Brașov, Opera Națională Română Timișoara vine, pentru prima dată, în cadrul celei de-a XX-a ediții a Festivalului de Operă, Operetă și Balet, și prezintă specatcolul cu opereta "Contesa Maritza" de Emmerich Kálmán.

Datoria unei operete este să fascineze, să genereze uimire și admirație și să aducă zâmbetul pe chipurile tuturor, iar "Contesa Maritza" și-o împlinește cu prisosință. Cântată în premieră la Theater an der Wien, la 28 Septembrie 1924, partitura însumează toate calitățile unei comedii romantice, însă în veselia și optimismul afișat dezvăluie emoții neașteptate, născute din umbrele istoriei din spatele ei. Când Emmerich Kálmán a scris "Contesa Maritza", elitismul și eleganța Imperiului austro-ungar au fost spulberate de Primul Război Mondial, Europa ducând dorul farmecului și al veseliei unui trecut, în care viețile și speranțele erau încă intacte.

În strânsă legătură cu evenimentele vremii, cu eroi ale căror destine se regăsesc în toate colțurile imperiului, în lumea reală a anilor de după război, "Contesa Maritza" este un spectacol de neratat: un festin vizual, o muzică în care abundă melodii molipsitoare, o poveste predictibilă, demnă de o operetă și, nu în ultimul rând, un divertisment, care păstrează exuberanța și efervescența anilor '20.

Tânăra și fermecătoarea Maritza este uluită și înspăimântată. Ca să se ferească de alaiul de pretendenți, a păcălit o lume întreagă, pretinzând că este logodită cu un oarecare Zsupán - un nume care i-a venit primul în minte, personaj fictiv din Voievodul țiganilor de Johann Strauss - care trăiește doar în fantezia ei. Însă în mod paradoxal, un Koloman Zsupán apare în carne și oase, iar Maritza este pusă în fața unei adevărate dileme: se ascunde în continuare sau renunță la mascaradă?

În distribuție: Contesa Maritza - Narcisa Brumar, Contele Tassilo - Bogdan Zahariea, Ioța (Prințul Populescu) - Dan Patacă, Baronul Kalman Zsupan - Mihail Dogotari, Lisa - Gabriella Varvari, Ilka - Loredana Borlovan, Bozena - Gabriela Toader, Karl Ștefan Liebenberg - Mihai Prelipcian, Cekko - Mugurel Chirilă, Berko - Cosmin Borlovan, Manja - Diana Zaharia. Își dau concursul Corul, Orchestra și Ansamblul de Balet ale Operei Naționale Române Timișoara. Conducerea muzicală îi aparține lui Hermann Szabolcs (invitat). Regia artistică este semnată de György Korcsmáros. Decoruri: Eva Horváth. Costume: Amalia Judea. Concert maeștri: Ovidiu Rusu, Corina Murgu. Maestru de cor: Laura Mare. Maeștri balet: Ovidiu Matei Iancu, Manuela Ardelean, Alin Radu. Coregrafia: Gabor Bako. Asistent regie artistică: Vilmos Meleg. Asistent coregrafie: Carmen Cojocaru. Pregătirea muzicală: Dragoș Zaharescu, Angela Balici, Rareș Păltineanu, Leonard Bonea, Irina Belea. Regia tehnică: Lucian Boru. Sufleor: Eugenia Gyuris.


Cu acordul Bühnen-und Musikalienverlag Josef Weinberger Wien Gesellshaft m.b.H.

Direcțiunea Operei Naționale Române Timișoara își rezervă dreptul de a modifica programul prezentat.

• Spectacolul durează trei ore și are o pauză.

Pentru acest eveniment, nu mai sunt bilete disponibile!


Tot sâmbătă, 4 noiembrie 2023 de la ora 19.00, dar pe scena Cercului Militar din Craiova
, în cadrul Festivalului Internațional "Elena Teodorini", ediția a XVIII-a, organizat de Opera Română Craiova, Opera Brașov vă invită să vizionați opera buffa "Così Fan Tutte" de W.A. Mozart sau "Școala amanților", compusă în anul 1789, pe un libret de Lorenzo da Ponte. Premiera a avut loc un an mai târziu, pe 26 ianuarie 1790, la Burgtheater din Viena, această capodoperă mozartiană fiind apreciată chiar de compozitorul Joseph Haydn și de împăratul Joseph al II-lea. Întreaga partitură muzicală a fost creată într-o singură lună!

Spectacolul a avut premiera, la Opera Brașov, în anul 2001.

Trăind într-o epocă în care moravurile ușoare se strecurau în toate mediile sociale, Mozart se oprește, în "Così fan tutte", asupra unui subiect prezent și în alte opere ale sale: infidelitatea partenerilor. Dacă în "Nunta lui Figaro" și "Don Giovanni", subiectul se axează pe nestatornicia bărbaților, în această lucrare rolurile se vor inversa.

Tema operei, datorită simetriei sale, pare a fi inspirată dintr-o comedie italiană cu măști. Acțiunea are loc în orașul Napoli, în secolul al XVIII-lea. Doi tineri ofițeri, Ferrando și Guglielmo, probează fidelitatea logodnicelor lor, Fiordiligi și Dorabella, la îndemnul sarcasticului Don Alfonso, ajutat de Despina, camerista tinerelor fete. Cele șase personaje încep jocul dragostei și al întâmplării, asemenea unei piese de teatru scrisă de Marivaux. Concluzia nu este cea mai fericită: tinerele uită repede logodnicii, preferând avansurile pline de pasiune ale unor prinți albanezi care nu sunt alții decât iubiții acestora deghizați. Lui Don Alfonso și celor doi logodnici nu le rămâne decât să exclame în final: "Così fan tutte!" (Așa fac toate!).

Așadar, Opera Brașov vă invită la o meditație dulce-amăruie despre (in)fidelitatea femeilor, pe un fundal cu deghizări, despărțiri false, dar și înșelătorii.

În distribuție: Fiordiligi - Cristina Radu, Dorabella - Asineta Răducan, Ferrando - Liviu Iftene, Guglielmo - Valentin Marele, Despina - Silvia Micu, Don Alfonso - Marian Rește. Participă Orchestra și Corul Operei Brașov. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare (invitat). Regia artistică este semnată de Cristian Mihăilescu. Scenografia: Rodica Garștea. Dirijor cor: Dragoș Cohal. Mișcare scenică: Nermina Damian. Asistent mișcare scenică/coordonator spectacol: Alexandru Fotescu. Regie scenă: Dan Antipa.

• Spectacolul durează două ore și 45 de minute și are o pauză.