Arhivă : Agenda de concert Înapoi

Uverturi și arii celebre în concertul de închidere a stagiunii 2022/2023 al Filarmonicii de Stat „Transilvania”

Publicat: luni, 26 Iunie 2023 , ora 16.15

Concertul de vineri, 30 iunie 2023, se va deschide cu uvertura operei Nunta lui Figaro, o uvertură plină de viață, având o temă strălucitoare și un presto final spumos. Prima lucrare a serii va fi urmată de aria cu recitativ Tutto è disposto… Aprite un po' quegli occhi tot din opera mai sus amintită a lui Mozart, dar și de aria Madamina, il catalogo è questo din opera Don Giovanni, tot din creația compozitorului austriac, poate una dintre cele mai faimoase și populare arii ale sale, interpretate de basul Adrian Sâmpetrean.

Seara va continua cu uvertura operei Cenușăreasa, dar și cu aria Là del ciel nell'arcano profondo din opera cu omonimă, compusă de Rossini, o operă comică în două acte, după un libret de Jacopo Ferreti.

Muzica lui Vincenzo Bellini va răsuna și ea pe scena Auditorium Maximum, Orchestra Filarmonicii clujene interpretând uvertura operei Norma, pentru ca mai apoi să se interpreteze aria Vi ravviso, o luoghi ameni din opera Somnambula. Cântată în primul act al operei, aria se remarcă prin suavitatea liniei vocale solistice.

Ultimul concert al stagiunii 2022/2023 se va încheia cu Verdi, uvertura operei Luisa Miller și aria Infelice! E tuo credevi din Ernani. Această arie este interpretată de personajul Silva la finalul primului act al operei Ernani de Giuseppe Verdi.

David Crescenzi - pianist, dirijor de orchestră și de cor, a început să studieze la Conservatorul din Pesaro, specializându-se ulterior în instrumente de orchestră, pian, muzică corală și dirijat coral. Timp de mai mulți ani a fost asistent și colaborator al lui Alessio Vlad și elevul lui Gustav Khunn, la care a frecventat, între anii 1993 și 1996, cursurile de perfecționare "După amieze muzicale" din Milano. Datorită activității sale pe parcursul a două decenii, s-a consacrat mai întâi ca pianist acompaniator și maestru locțiitor în diferite teatre si festivaluri lirice, atât în Italia, cât și în străinătate, iar actualmente ca dirijor de orchestră și maestru de cor.

Printre realizările sale cele mai semnificative, amintim colaborarea cu Teatrul Operei din Cairo, în calitate de dirijor invitat, între anii 1998 și 2003, unde a pregătit și dirijat Bărbierul din Sevilla, Contract de căsătorie, Domnul Bruschino de Rossini, Elixirul dragostei de Donizetti, Tosca de Puccini, Bal mascat, Aida și Rigoletto de Verdi. Începând cu anul 2014, este Director Artistic și Dirijor Principal al Operei din Cairo.

Între anii 1999 și 2001, a fost maestru de cor la Teatrul "Carlo Felice" din Genova, iar în stagiunea 2004/2005 a fost locțiitorul directorului muzical de la Teatrul "San Carlo" din Napoli. La Doha a dirijat Aida (2002), Ibn Sina de Michil Borstlap (2003) și Aspire de David Krane, cu ocazia deschiderii Jocurilor Olimpice Asiatice (2005).

Din anul 2002, colaborează cu Opera Națională Română Timișoara, unde a dirijat spectacolele de opera Nunta lui Figaro de Mozart, Bărbierul din Sevilla de Rossini, Aida, Rigoletto, Traviata, Nabucco, Trubadurul, Otello, Bal mascat, Attila de Verdi, Carmen de Bizet, Tosca, Turandot, Boema, Madama Butterfly, Gianni Schicchi de Puccini, Cavaleria rusticană de Mascagni, Paiațe de Leoncavallo, Adriana Lecouvreur de Cilea și Gioconda de Ponchielli. Sub bagheta lui au evoluat nume importante de talie internațională, dintre care îl amintim pe basul Roberto Scandiuzzi în premiera operei Faust de Gounod și în opera Attila de Verdi.

A dirijat, în cadrul Operei Naționale din București, Rigoletto în (2006), iar succesiv a pregătit și dirijat premiera operei Nunta lui Figaro de Mozart.

În septembrie 2007, a participat, cu Opera Națională Română din Timișoara, la Festivalul Internațional "George Enescu" din București, dirijând Tosca de Puccini, cu o distribuție internațională care i-a avut ca protagoniști pe soprana Nadja Michael, baritonul Franz Grundheber și celebrul tenor dominican Francisco Casanova. În vara anului 2008, pe Arena "Sferisterio" din Macerata, a dirijat în primă audiție absolută în Italia Neues vom Tages de Paul Hindemith.

Din anul 2008, este dirijor invitat al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, iar din 2017 directorul artistic al instituției.

În cadrul stagiunilor 2011/2013, a fost invitat de către Opera Națională Română din Iași pentru a dirija Boema de Puccini, Lucia di Lammermoor de Donizetti, Rigoletto, Nunta lui Figaro, premierele operelor Bărbierul din Sevilla și Aida. În ianuarie 2012, a întreprins un turneu în Germania și Franța, cu Bergisch Symphoniker Orchestra din Köln, unde a dirijat Aida, Otello și Recviemul de Verdi.

Colaborează frecvent cu Orchestra Radio, Filarmonica "George Enescu", Opera Națională din București și cu Filarmonica "Transilvania". De asemenea, între 2018/2021, a fost dirijor invitat principal la opera din Düsseldorf, unde a dirijat Romeo și Julieta, Traviata, Cenușăreasa, Tosca, Cavaleria rusticană, Paiațe, Don Giovanni, Nunta lui Figaro, Madama Butterfly. A dirijat spectacole la Opera de Stat din Hanovra, la Teatrul "Pergolesi" din Jesi, la Teatrele de operă din Treviso și Ferrara, la Opera din Modena. Începând cu luna mai 2021, David Crescenzi este și dirijor permanent al Operei Naționale din Iași.

Adrian Sâmpetrean - absolvent al Academiei de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, basul Adrian Sâmpetrean a debutat pe scena lirică a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca în 2003 cu roluri precum Zuniga în Carmen, Masetto în Don Giovanni, Colline în Boema și Raimondo în Lucia I dLammermoor.

Câștigător a numeroase premii în competiții internaționale de canto clasic precum "Hariclea Darclée" sau "Eugenia Moldoveanu", între anii 2008-2009, vocea lui Adrian Sâmpetrean a putut fi auzită și pe scene precum Teatro Comunale Bologna, Opera din Monte Carlo și Deutsche Oper am Rhein din Düsseldorf.

Între anii 2009-2010, Adrian Sâmpetrean a fost colaborator al Deutsche Opera am Rhein Düsseldof unde a interpretat o serie de roluri importante în opere precum Rigoletto, Norma, Tosca, Boema și Lucia di Lammermoor. În anul 2011 a debutat cu rolul Leporello în Don Giovanni în cadrul Festivalului de la Salzburg, pentru ca un an mai târziu să interpreteze același rol pe scena Teatrului Bolshoi din Moscova, în cadrul unui turneu al Teatrului Scala din Milano. În 2013, basul clujean a interpretat Leporello și pe scena Operei de Stat din Berlin sub bagheta dirijorală a lui Daniel Barenboim.

Având o bogată activitate lirică, ce se întinde pe parcursul a 20 de ani și cuprinde roluri interpretate pe marile scene ale lumii - Opera din Paris, Opera de Stat Viena, Scala din Milano, Opera Lirică din Chicago, Teatrul de Operă din Roma, Opera din Bordeaux și multe altele, Adrian Sâmpetrean a realizat și o serie de înregistrări, audio și video importante, unde a colaborat cu nume importante ale muzicii clasice și de operă internaționale, precum Elina Garanҫa, Daniel Barenboim și Placido Domingo.