Arhivă : Agenda de concert Înapoi

"Scară lăuntrică": Round Table in memoriam Octavian Nemescu

Publicat: joi, 28 Octombrie 2021 , ora 16.33


Octavian Nemescu, "un compozitor temerar care credea că menirea muzicii este de a trezi spiritul uman" Julian Cowley, "The Wire"

Muzica lui Octavian Nemescu (n. 1940 - d. 2020), unul dintre compozitorii importanți ai avangardei muzicale românești, a fost interpretată în multe dintre centrele culturale importante ale Europei și ale Statelor Unite ale Americii. Acum, la împlinirea unui an de la moartea compozitorului (d. noiembrie 2020), în vremuri care au secătuit resursele din afară și dinlăuntrul nostru, muzica regretatului Octavian Nemescu este cu atât mai actuală, pentru că are capacitatea de a inspira și de a dezvălui fiecăruia drumul către propria scară lăuntrică.

Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România - UCIMR continuă luni, 7 noiembrie, ora 12:00, traseul simbolic audiovizual dedicat maestrului Octavian Nemescu, "Scară lăuntrică", un proiect care a debutat la Brașov pe 8 septembrie, cu o audiție de muzică electroacustică și ambientală sub cerul liber, la Bastionul Țesătorilor.

Pe 7 noiembrie, în avanpremiera celei de-a XVI-a ediții a Festivalului Internațional MERIDIAN, Planetarium, unul dintre cele mai importante festivaluri de muzică nouă din țară, vă invităm începând cu ora 12:00, în Studioul de Operă și Multimedia al Universității Naționale de Muzică din București - UNMB sau live pe www.enjoytv.ro pentru o ediție specială Round Table, in memoriam Octavian Nemescu, moderată de muzicologul Valentina Sandu-Dediu.

Invitați vor fi trei compozitori care l-au cunoscut îndeaproape pe Octavian Nemescu - Irinel Anghel, Adrian Iorgulescu, Doina Rotaru - iar intermezzo-ul muzical va fi asigurat de Andrei Marcovici (percuție) și Ion Palagniuc(trombon).

Festivalul Internațional MERIDIAN își propune să omagieze muzicieni-pol care au contribuit la afirmarea scenei muzicale românești de avangardă - precum regretatul compozitor arhetipal Octavian Nemescu.

Proiectul "Scară lăuntrică" va continua în 14 noiembrie cu un concert în cadrul Festivalului "Brave New Music" la Filarmonica de Stat Sibiu, dar și cu montajul unui documentar care va cuprinde selecții din concerte și din ultimul interviu înregistrat cu Octavian Nemescu, încă nedifuzat.

"Scară lăuntrică" este dat de numele ultimei simfonii scrise de Octavian Nemescu, acum patru ani, pentru "Gala Brașov 1987 - eveniment organizat de Muzeul Județean de Istorie Brașov în parteneriat cu UCIMR, ce amintea frământările premergătoare Revoluției din 1989.

În descrierea piesei, autorul nota: "ea simbolizează un monument sonorridicat și închinat celor care au avut curajul să se opună, în particular, dictaturii comuniste (a lui Ceaușescu) la Brașov și, în general, tuturor regimurilor, sistemelor totalitare, violente, intolerante, indiferent de ideologia sau sistemul de credință religioasă în numele căruia au cultivat sau cultivă opresiunea." Totodată, acest titlu descrie foarte bine propriul demers artistic și uman al compozitorului, care și-a modelat creația și viața personală în jurul năzuinței de autoperfecționare și transformare spirituală continuă spre ascendență, astfel că dincolo de valoarea muzicală și academică a lucrărilor lui Octavian Nemescu, se cuvine să prețuim și să promovăm mai departe valoarea mesajului metamuzical, spiritual pe care creațiile sale îl transmit, fără excepție: un îndemn de a privi asumat către sine și de a năzui către ascensiunea interioară.


Octavian Nemescu s-a născut la Pașcani în 1940 și a studiat compoziția cu Mihail Jora la Universitatea de Muzică din București, intre anii 1956-63, ulterior participând la cursurile internaționale de specializare Ferienkurse de la Darmstadt. În 1978 obține titlul de doctor în muzicologie, la Academia de Muzică din Cluj-Napoca, avându-l ca îndrumător științific pe Sigismund Toduță. Tema tezei sale de doctorata fost: "Capacitățile semantice ale muzicii", iar teza a fost tipărită (cartea purtând același titlu) de către Editura Muzicală - București, în 1983. A fost asistent și lector universitar la Universitatea din Brașov (Facultatea de Muzică) între 1970-1978. A fost apoi profesor la Liceul de Arte din București (1978-1990). A fost profesor asociat la Universitatea Națională de Muzică din București, unde a predat compoziția din 1990 și a fost conducător de doctorat. A susținut un Workshop de creație muzicală la Conservatorul de muzică din Lausanne (Elveția), în 2000 și la Academia de muzică și dans din Ierusalim, în 2006. A fost membru al S.A.C.E.M. (Franța) și UCMR-ADA (Societatea Română de Administrare a Drepturilor de Autor), iar între 1990-1992 și, apoi, din 1994 până în 2010, a avut funcția de coordonator al secției simfonice, de muzică de cameră, operă și balet, din cadrul UCMR (Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România). A avut o contribuție decisivă la emanciparea mișcării de avangardă din componistica românească. Octavian Nemescu a făcut parte din a doua generație, și ultima, pe această direcție care a avut drept ideal nu negarea tradiției, precum precedentele, ci recuperarea originilor, a primordialității existente la baza tuturor tradițiilor muzicale în spiritul unei recuperări înnoitoare și în dorința atingerii unei noi universalități artistice. Această generație poate fi considerată și prima care a avut o aspirație de factură postmodernă. A fost dezvoltator al curentului spectralist în muzică, alături de Corneliu Cezar, Horațiu Rădulescu, Iancu Dumitrescu și Ana Maria Avram, conectat la spirit și credință, la o lume siderală și mistică - o subcategorie a curentului spectralist, care s-a dezvoltat pentru prima oară în România în anul 1963, printr-o serie de conferințe susținute de Corneliu Cezar în perioada liberalizării culturale, la Conservatorul "Ciprian Porumbescu" (Octavian Nemescu, O muzică în așteptare). A compus piese simfonice, corale, camerale, electroacustice, muzică ambientală, metamuzici, muzică imaginară, ritualuri colective și individuale ce implică, pe lângă auz, și celelalte simțuri: vizualul, olfactivul, gustativul și tactilul. Timpul de desfășurare a acestor ritualuri este de ordinul secundelor, minutelor, orelor, zilelor, săptămânilor, lunilor, deceniilor și a secolelor. A obținut de mai multe ori premii ale UCMR (1980, 1982, 1987, 1990, 1993, 1997, 2010, 2013). Premiul Academiei Române (1980), Premiul internațional de compoziție Aaron Copland (S.U.A.) - 1970, două premii ale Grupului de muzică experimentală de la Bourges (Franța) -1980, 1982, Prix de la Confédération Internationale de Musique Electroacoustique (C.I.M.E.) - 1985, Medalia jubiliară "Tristan Tzara" (pentru contribuții deosebite la emanciparea mișcării de avangardă în artă) - 1996, iar în 2004 a fost decorat cu Ordinul și Medalia "Meritul Cultural" în grad de Ofițer clasa I.