ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.25 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Agenda de concert Înapoi

Gabriel Croitoru și Vioara lui Enescu cântă în trei orașe din Moldova în turneul aniversar Beethoven 250

Publicat: joi, 17 Septembrie 2020 , ora 11.08


În trei concerte consecutive programate la acest sfârșit de săptămână, violonistul Gabriel Croitoru alături de pianistul Horia Mihail și Vioara lui Enescu revin cu o avanpremieră a turneului național din această toamnă, joi, 17 septembrie la Focșani, Ateneul popular "Maior Ghe. Pastia", vineri, 18 septembrie la Tecuci, Ateneu și sâmbătă, 19 septembrie la Bârlad, Pavilionul "Marcel Guguianu".

Gabriel Croitoru, violonistul care are privilegiul de a cânta pe vioara Guarneri del Gesu supranumită "Catedrala", pe care a cântat George Enescu (instrument pus la dispoziție și aflându-se în patrimoniul Muzeului Național "George Enescu") și pianistul Horia Mihail vor cânta în întreaga țară celebrele sonate pentru vioară și pian de Ludwig van Beethoven, a căror integrală o vor finaliza în această toamnă la Sala Radio, sub semnul aniversării Beethoven 250. În cele trei concerte, vor putea fi ascultate live sonatele pentru vioară și pian nr. 1 în Re major si nr. 5 în Fa major "Sonata primăverii" și cele două romanțe pentru vioară și pian.

Inclasificabil în interiorul propriei sale creații, Beethoven este în aceași situație dacă ne raportăm la categoriile istorice. Clasic sau romantic? Beethoven pare să depășească fără greutate aceste alternative în care încercăm să-l închidem. La hotarele a două universuri spirituale, creația lui se sustrage, prin natura ei, istoriei: singulară, permanent aflată în prezent, această creație este modernă, definește, clarifică, concretizează noțiunea însăși de modernitate - noțiune pe care, la rândul său, omul modern o explică, o recrează, o modelează în limbajul lui propriu. În dialogul pe care fiecare generație, fiecare individ îl are cu opera beethoveniană, aceasta se arată mai actuală și mai inovatoare ca niciodată.

A trecut peste un secol de când George Enescu străbătea țara în timpul Primului Război Mondial alături de vioara sa, pentru a-și duce muzica către cei bolnavi, răniți în război, oameni aflați în necazuri și nevoi. Același instrument - grație altruismului lui Gabriel Croitoru, violonistul care a câștigat prin concurs dreptul de a cânta la "Catedrala", cum este denumită celebra vioară construită de marele Guarneri del Gesu - participă la aceeași nobilă misiune: aceea de a duce muzica în întreaga țară, acolo unde este mai mare nevoie de ea.

Gabriel Croitoru: "Am marea bucurie de a fi câștigat în urmă cu mai mulți ani dreptul de utilizare a viorii "Catedrala", construită de Giuseppe Guarneri, supranumit "del Gesu" care i-a aparținut Maestrului, aflată astăzi în custodia Muzeului Național "George Enescu". Nu cred că există bucurie mai mare decât aceea de a fi parte din viața unui instrument de o asemenea valoare, care a trecut în cele trei secole de existență prin mâinile foarte multor violoniști de excepție. Spun de excepție, prin prisma felului în care s-a păstrat acest instrument, știut fiind faptul că orice instrument cu corzi trebuie cântat pentru a-și păstra și chiar îmbunătăți calitățile sonore. Lemnul - de proveniență românească, se pare - din care au fost construite aceste viori, s-a uscat în timp, dar, în același timp, vibrând odată cu sufletele celor care l-au mânuit de-a lungul anilor, a evoluat. Această vibrație încă se transmite către cei care vin să ne asculte în sala de concert sau în turneele pe care le-am întreprins în ultimii ani alături de pianistul Horia Mihail. Turneul "Vioara lui George Enescu", devenit deja un brand, a bucurat sufletele multor oameni veniți să ne asculte poveștile despre instrument, despre lucrările interpretate și, nu în ultimul rând, despre continuarea tradiției pe care George Enescu a deschis-o acum mai bine de un secol, aceea de a aduce alinare, un strop de muzică bună, acolo unde nu ar fi avut acces, adică la sate, prin parcuri și prin licee."

Dacă la primele ediții sondam teritoriul virgin al căminelor culturale din sate aflate în cele mai îndepărtate colțuri ale României, unde sunetul muzicii clasice nu ajunsese niciodată, au fost mai apoi turnee în care vioara lui Enescu a mers în căutarea pianelor călătoare lăsate în diferite orașe ale țării de Horia Mihail și, evident, la Sala Radio. Și ani în care a ajuns să cânte la Beijing, la Londra, în Spania, Portugalia. Iar în 2021 se pregătește să ajungă la Tokyo. Turneul național Vioara lui Enescu va continua în octombrie - noiembrie 2020.




Duminică, 6 septembrie - Piatra Neamț, Curtea domnească

Joi, 17 septembrie - Focșani, Ateneul popular "Maior Ghe. Pastia"

Vineri, 18 septembrie - Tecuci, Ateneu

Sâmbătă, 19 septembrie - Bârlad, Pavilionul "Marcel Guguianu"