ACUM:
16.00
În universul muzicii
Personalități ale culturii românești despre muzică
Urmează: 17.25 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.
Apoi: 17.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Recomandări Înapoi

Dirijorul Lawrence Foster - Interpretul zilei de 23 octombrie la Arpeggio

Publicat: vineri, 20 Octombrie 2017 , ora 12.37

Valoarea dirijorului Lawrence Foster este de mult o certitudine. Chiar și pentru cei care nu sunt la curent cu derularea evenimentelor muzicale internaționale, simpla lecturare a biografiei sale artistice le poate arăta nivelul înalt de măiestrie al acestui muzician. A debutat în California, în 1960, cu o orchestră de tineret al cărei director a devenit, în paralel fiind și dirijor al Baletului din San Francisco, ansamblu cu care a realizat multe turnee. Asta până în 1965, când Foster a lucrat ca asistent al lui Zubin Mehta la Filarmonica din Los Angeles, orchestră cu care a legat o prietenie frumoasă și la care s-a întors de câte ori s-a ivit ocazia. A câștigat Premiul pentru dirijat Koussevitzky oferit de Centrul Muzical Berkshire din Tanglewood, în 1966 (unde a studiat, printre alții, cu Erich Leinsdorf și Sir Adrian Boult), o distincție pe care o primise anterior și Seiji Ozawa, și care ulterior a fost obținută și de Michael Tilson Thomas.

Au urmat colaborări de durată cu Orchestrele Simfonice din Houston, Ierusalim și Barcelona, cu Filarmonica din Monte Carlo, Orchestra de Cameră din Lausanne, Festivalul din Aspen, Colorado, Gulbenkian, iar în momentul de față ocupă poziția de director muzical al Orchestrei Operei Naționale din Montpellier și al Orchestrei Filarmonicii din Marsilia. De asemenea, Lawrence Foster a fost director artistic al Festivalului Internațional "George Enescu", ediția din 1998.

Folosindu-se de prestigiul obținut pe bună dreptate la pupitrul unor mari orchestre, maestrul Foster a devenit un avocat extrem de pertinent al unor lucrări pe nedrept neglijate; nu doar că l-a interpretat pe Enescu în lume, după cum știm cu toții, dar a atras atenția asupra lui și a trezit și interesul altor muzicieni, care au devenit la rândul lor interpreți ai lucrărilor enesciene. Felul în care Foster vorbește despre Enescu este cât se poate de obiectiv și cu atât mai interesant și mai atrăgător. Nu este un avocat părtinitor, ci un artist care a avut intuiția și răbdarea de a descoperi comori pe care nu mulți le-au receptat ca atare înaintea lui.

Vă invit să ascultați luni, 23 octombrie, de la ora 10.00 două opusuri enesciene - Poema română și Suita "Săteasca", în înregistrări pe care maestrul Foster le-a realizat la pupitrul Orchestrei Filarmonicii din Monte Carlo.


Monica Isăcescu