ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Arhivă : Recomandări Înapoi

Aida, cu Netrebko și Muti (Salzburg, 12 august)

Publicat: sâmbătă, 7 Octombrie 2017 , ora 0.00

Am ascultat înregistrarea Aidei de la Salzburg, cu nerăbdare și emoție: ca întotdeauna când știu că un anume rol înseamnă o provocare /salt în cariera cuiva. Și, recunosc, fără nici un pic de circumspecție de data aceasta, știindu-l la pupitrul dirijoral pe Riccardo Muti: dirijorul - perfecționist și solitar, care așteaptă ani la rând distribuția ideală înainte de a-și oferi versiunea unei partituri de operă; Muti - care nu mai reluase Aida din anul 1979, de la spectacolele cu Anna Tomowa Sintow (Aida), Placido Domingo (Radames) și Brigitte Fassbaender (Amneris) dirijate la Opera de Stat Bavareză - cel mai mare dirijor de operă verdiană, în opinia mea...

Iar dacă m-am repezit - cu aceeași nerăbdare și emoție! - să programez această înregistrare la Seara de operă, înseamnă că am avut, cel puțin 10 motive. Cinci dintre aceste motive vă sunt dezvăluite mai jos; iar celelalte cinci, vă vor fi dezvăluite numai în emisiune: Seara de operă din 7 octombrie (ora 19.00) - o ediție pe care, iată de ce nu ar trebui s-o ratați:

1. Pentru că este, prima "Aida" din cariera Annei Netrebko. Din cariera... fabuloasei Anna Netrebko! Singura pentru care Riccardo Muti a acceptat să reia această partitură și pentru care, s-au aflat la Grosses Festspielhaus din Salzburg în seara primului spectacol, 32 de cronicari muzicali și 5 directori de teatre, printre care și Peter Gelb - General Manager al Teatrului "Metropolitan" din New York, cel care i-a și propus lui Netrebko o serie de spectacole cu Aida - într-o nouă producție și sub conducerea lui Yannick Nezet Seguin (Directorul Artistic al METului) - pentru deschiderea Stagiunii 2020 - 2021. Propunere acceptată pe loc!

2. O "Aida" - impresionantă, prin acuratețea, sensibilitatea și maniera clasică în care a fost interpretată de Anna Netrebko. Fără acea tensionare excesivă a vocii la care a recurs cu alte ocazii marea soprană rusă (Lady Macbeth sau Tatiana)! O "Aida" cu acute sigure și pianissime sublime, cântată cu o voce "soft" - nelipsită însă de dramatism. O voce capabilă să răzbată prin orice sonoritate verdiană și să plutească suverană, perfect audibilă, deasupra monumentalelor sonorități orchestră-cor, până și în scena triumfală din actul al II-lea în care puține soprane au reușit.

3. Pentru că, nu ați mai auzit până acum, LIVE, "aria Nilului" atât de frumos/nuanțat interpretată! O interpretare comparabilă cu cea a legendarei Leontyn Price - în varianta acesteia de studio, firește! - deoarece, live, nu știu câți pot depune mărturie că au văzut-o sau ascultat-o pe marea soprană afro americană... Splendid tonul cu care Netrebko rostește: "O patria! O patria... quanto mi costi!" - expresie, nici a revoltei, dar nici a resemnării... Netrebko fiind probabil, singura soprană a zilelor noastre capabilă să interpreteze Aida cu atâta simplitate și totuși, atât de memorabil...

4. Pentru că... trebuie să știți cum sună la ora aceasta vocea Annei Netrebko! Înaintea debutului ei într-un alt rol de referință pentru repertoriul de soprană: Maddalena de Coigny din noua producție a operei lui Umberto Giordano, Andrea Chenier, cu care se va deschide Stagiunea 2017-2018 la Teatro alla Scala din Milano și, înaintea primei ei Tosca, la Metropolitan Opera House din New York. Anna Netrebko: ce voce, ce artistă! De două decenii, pur și simplu de neegalat în privința repertoriului...O artistă care și-a câștigat reputația cu roluri ca: Mimi (Boema), Violetta (La Traviata) sau Susanna (Nunta lui Figaro), care a trecut apoi prin toate rolurile importante ale Belcantoului, și care, de 3 ani, forțează cu succes ușa repertoriului dramatic, cu Lady Macbeth, Aida, Tosca... (urma să cânte și Elsa din Lohengrinul wagnerian, anul viitor la Bayreuth, dar... s-a răzgândit).

5. Pentru că veți descoperi o nouă partitură în Aida lui Riccardo Muti! Cu detalii, nicicând auzite până acum. Pagini orchestrale de o virtuozitate excepțională, un adevărat "poem simfonic" în spatele celebrelor momente solistice pe care le așteptăm toți...

Luminița Arvunescu