ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Arhivă : Recomandări Înapoi

VIDEO Calendarul muzical îi omagiază în 4 martie pe clavecinistul George Malcolm și pe compozitorii Borodin si Villa Lobos

Publicat: joi, 2 Martie 2017 , ora 21.43

Portretele sonore ale acestei ediții prilejuiesc incursiunea în lumi stilistice foarte variate.

Compozitorul Aleksandr Borodin

Romantismul scolii naționale ruse, cu sugestii adesea exotice este reprezentat de creația lui Aleksandr Borodin, de la a cărui stingere din viață s-au împlinit în 27 februarie 130 de ani. Acest fiu ilegitim al unui nobil gruzin a fost bine educat cu profesori particulari, inclusiv în domeniul artistic, dar cariera sa de bază a fost cea științifică, Aleksandr Borodin având un doctorat în chimie și specializări în vestul european, cu stagii la Heidelberg și la Pisa. Făcând parte din așa numitul" Grup al celor 5" reprezentanți din a doua generație de compozitori ai școlii naționale ruse, Borodin a primit o instruire muzicală riguroasă abia pe la... 30 de ani când a fost îndrumat de Mili Balakirev, cel care i-a insuflat și pasiunea pentru elemente ale folclorului rus. Dintre creațiile sale , alături de opera "Prințul Igor" ce include și spectaculoasele Dansuri polovțiene, au rămas în marele repertoiu 2 simfonii, 2 cvartete de coarde și - mai ales - poemul simfonic "In stepele Asiei centrale", pe care îl puteți asculta în versiunea lui Evgheni Svetlanov aflat la conducerea Orchestrei Simfonice a Rusiei.

Borodin și-a împărțit viața între preocupările științifice și pedagogice și pasiunea pentru muzică. A avut o sănătate destul de șubredă în ultima perioadă a vieții sale, biografiile menționând că a supraviețuit holerei și a trecut prin câteva probleme cardiace. Avea doar 53 de ani când s-a stins brusc, pe când se afla la un bal la Sankt Petersburg. Nu a lăsat foarte multe partituri în urma sa iar o parte dintre acestea - ca și unele dintre cele neterminate (cum a fost și cazul Simfoniei a III-a) au fost definitivate sau modelate orchestral de colegi ai săi.

Clavecinistul George Malcolm

Un remarcabil muzician britanic, născut acum un veac, în 28 februarie: a început cu pianul - instrument care a rămas mereu preferatul său prin bogatia de posibilități expresive oferite . Călugărița care i-a dat primele îndrumări la grădiniță a intuit aptitudinile deosebite ale copilului și l-a îndrumat spre Royal College of Music, unde a fost admis la vârsta de 7 ani, fiind singurul copil între toți discipolii vremii. A continuat să studieze apoi la Oxford și cariera sa ca pianist era în plină afirmare atunci când cel de al doilea război mondial a izbucnit. Mobilizat în armată, George Malcolm a condus un ansamblu de muzică militară, organizînd și dirijând diferite concerte pe teritoriul britanic. Când, după război, a avut ocazia să își cumpere un clavecin, a constatat raritatea instrumentului și mulțimea de solicitări pentru asemenea sonorități. Foarte apreciat ca interpret în acest repertoriu, George Malcolm a determinat realizarea unor instrumente mult îmbunătățite ca posibilități dinamice, oferind bucuria nuanțărilor, a unei mai largi diversități expresive. Clavecinist, pianist, dirijor și profesor, George Malcolm a fost "și director musical la Catedrala Westminster din Londra, timp de 12 ani. Numele său a fost mult asociat readucerii în atenție a universului sonor al Barocului, cu preocupari pentru autenticitate - chiar dacă el a preferat - ca și celeba Wanda Landowska de exemplu - clavecinele mai mari, versiuni îmbunătățite, de …concert pentru interpretările sale (și nu instrumentele mai mici, ale epocilor istorice respective).

Strălucirea, rigoarea stilistică, o eleganță a rostirii solistice a caracterizat interpretările sale, prețuite de mulți mari contemporani - printre care și Yehudi Menuhin, în compania căruia a cântat mult. Documente discografice realizate cu aproape o jumătate de secol în urmă îl aduc în prim plan în pagini de Domenico Scarlatti și Joseph Haydn.

Compozitorul Heitor Villa Lobos

In 5 martie se împlinesc 130 de ani de la nașterea creatorului brazilian considerat o figură emblematică a culturii musicale braziliene în secolul XX: compozitor, interpret, animator de viață artistică a fost și un militant pentru educația muzicală a tinerilor din țara lui, căci Heitor Villa Lobos a elaborat un plan pentru școlile din Sao Paolo iar din 1932 i s-a încredințat chiar organizarea educației muzicale pe întreg teritoriul Braziliei. A fost - în bună măsură - un autodidact în universul artei sunetelor, chiar dacă l-a cunoscut de timpuriu, în familie (tatăl său fiind bibliotecar și musician amator). Pe o violă modificată a învățat să cânte …la violoncel ! A fost fascinat de Bach iar experiența diversității tradițiilor muzicale de pe teritoriul Braziliei a primit-o din copilăriei, rămânând o preocupare și o amprentă creatoare și peste ani. Heitor Vila Lobos - cel care a căutat modalități de a împleti inspirația venită din folclorul țării sale cu tiparele și modalitățile de expresie ale culturii Europei apusene, mizând adesea pe modernitate și culoare dar și pe o anume accesibilitate și pregnanță a expresiei.

Imagini pentru Villa Lobos

In cadrul unei impresionante activități componistice - materializate în peste 2000 de opusuri simfonice, camerale, instrumentale sau vocale realizate de Heitor Villa Lobos - farmecul tradițiilor muzicale atât de variate ale țării sale s-a concretizat în nu numai în filonul inspirației ci și în cristalizarea unor tipare creatoare. Partituri dintre cele mai cunoscute purtând semnătura sa pot fi reascultate sâmbătă 4 martie, de la 15,-5, la Calendarul Muzical.

Anca Ioana Andriescu