Arhivă : Recomandări Înapoi

Jazzy Hour - 9 martie 2017

Publicat: luni, 6 Martie 2017 , ora 10.00

Când se întâmplă să ajungi unul dintre cei mai apreciați vocaliști din lume în doar cinci ani, în această atmosferă sever concurențială, înseamnă că ai reușit să adaugi vocii tot ce e nevoie pentru un impact de forță: abordare modernă, discurs actual, aranjamente instrumentale pe măsură și, desigur, un management competent. Dar înainte de toate e personalitatea. Asta se întâmplă cu Gregory Porter, care de la primul său album, "Water", apărut în 2010, își dezvoltă un loc bine meritat și așteptat în lumea vocilor. Stilul personal de a scrie și de a cânta a adunat deja un public larg, iar festivalurile îl cer constant. Din fericire, îl vom avea și pe scena Sălii Palatului pe 24 aprilie, cu un repertoriu apropiat de cel înregistrat pe albumul "Live in Berlin", prima producție de concert din discografia artistului. Piesele sunt selectate din întregul catalog și sunt dominate de suflul baritonal, tonul cald și foarte expresiv și de unitatea trupei elegant orchestrate. Sinceritatea actului, în formă muzicală evoluată și interacțiunea acesteia cu publicul, devine o experiență necesară.

Dadaismul și-a trăit explozia la începutul secolului XX, în tumultul suprarealist al unei generații care nu mai suporta corsetul strâns în care arta era prinsă până atunci. Muzica nu a fost reprezentată dadaist în acea perioadă, însă jazz-ul și-a jucat magistral replica la limitele impuse în muzică. Cele două fenomene au evoluat în paralel, jazz-ul rămânând și acum în plină expansiune. Dadaismul a rămas și el cu câțiva exponenți influenți, numele lor fiind prețuite în diferite cercuri artistice preocupate de avantgardă. În 2016, jazz-ul și dadaismul fuzionează simbolic pe albumul rezultat din întâlnirea a doi muzicieni multi-premiați, două voci vibrante ale scenei contemporane: trompetistul american Dave Douglas și pianistul francez Frank Woeste, care s-au implicat într-un proiect inspirat de viața și opera lui Man Ray, precum și a colegilor lui din mișcarea suprarealistă. "Dada People" conține zece compoziții originale care reflectă sensibilitățile artistice ale artistului american. Înregistrată în formulă de cvartet, cu secția ritmică formată din basistul Matt Brewer și din bateristul Clarence Penn, muzica explorează îmbinarea dintre avantgardă și artă populară, dominantă în arta lui Man Ray. Claviaturile se întind pe o zonă timbrală vastă, datorită pianului electric, fiind centrul vârtejului improvizatoric, alături de trompetă. Puțin lirism francez trebuia să existe, dar asta nu ne abate de la un album de jazz cu tot ce trebuie. E o muzică bazată pe artă vizuală, cu culorile implicite și subiectivismul caracteristic, bogată și cu momente de maximă intensitate. Cu siguranță, "Dada People" este mai mult un album pentru iubitorii muzicii lui Dave Douglas sau Frank Woeste și mai puțin pentru cei care-l urmăresc pe Man Ray.

Berti Barbera