VIDEO. Pictures of America - album difuzat în premieră absolută la CD Review pe 16 și 17 ianuarie.

Publicat: vineri, 13 Ianuarie 2017 , ora 11.29

Noua Natalie Dessay

Sunt aproape trei ani de când soprana franceză Natalie Dessay, această mare vedetă a operei, s-a retras discret din lumea teatrului liric pentru a explora mai bine alte domenii artistice, cum ar fi teatrul, musical-ul sau jazz-ul. Artista înregistrează chiar și voce pentru dublarea filmelor în limba franceză. Și parcă toate aceste noi tărâmuri artistice explorate se regăsesc pe cel mai recent album al său Pictures of America. Natalie Dessay exprimă o stare de inspirație artistică deosebită, fapt care mă face să cred că ecumenismului său muzical este ceeace își dorea, ceeace avea se pare, nevoie.

Pictures of America

Este cel mai proaspăt album lansat de soprana Natalie Dessay pe 13 ianuarie 2017. Sunt "imagini sonore din America" în care artista ne invită să pătrundem în universul cunoscutului maestru american al artelor vizuale, pictor și gravor Edward Hopper. Pictures of America este în fapt un spectacol al cărui program combină muzică, text și proiecții ale unor picturi și gravuri ale lui Hopper, alese de însăși Natalie Dessay împreună cu compozitoarea Graciane Finzi și dirijoarea Claire Gibault. În formula de acompaniament a proiectului, alături de Orchestra Mozart din Paris condusă de Claire Gibault, au fost cooptați cunoscuți muzicieni de jazz care au realizat aranjamentele speciale ale unor momente din musicaluri, melodii și teme de jazz americane. Aceștia sunt Baptiste Trotignon, Patrice Caratini, Cyril Lehnet și Pierre Boussaguet.

Natalie Dessay spune: Am fost încântat să lucrez încă o dată cu Claire Gibault, care conduce acum propria orchestră de cameră, Orchestra Mozart din Paris, cea care m-a acompaniat la prima mea interpretare a muzicii lui Mozart, în debutul carierei mele.
Totul a început cu o pereche de picturi semnate de Edward Hopper, care l-au inspirat pe poetul Claude Esteban, ale cărui poeme au fost ilustrate, cu muzica ei delicată și inventivă, de Graciane Finzi. Apoi am lucrat pentru a-mi adapta vocea la un sunet mai profund și mai intim, cu care m-am imaginat șoptind această muzică la urechea ascultătorului. A trebuit să învăț să mă controlez și să mă transform cu totul.

Și într-adevăr vocea Natalie Dessay este de nerecunoscut în aceste înregistrări, într-un sens bun al cuvântului. Are multă expresivitate, deși este albă, fără urmă de vibrato, dar plină de viață, potrivită minunat cu acest aranjament jazz-concert delicat și inventiv, realizat de muzicienii francezi amintiți mai devreme.

Dacă pe primul volum al acestui Pictures of America Natalie Dessay cântă, pe al doilea volum ea preia rolul recitatorului textelor libretistului poet Claude Esteban, ilustrate muzical de compozitoarea franceză Graciane Finzi. Există o melodicitate specială a vocii artistei susținută de muzica delicată și modelată total pe succesiune stărilor exprimate de textele lui Esteban.

Concluzia? Pictures of America este un album complex, încărcat de semnificații, care pune imaginația ascultătorului la încercare și care scoate în evidență o Natalie Dessay cel puțin deosebită.

Iată argumentele pentru care vă invit să ascultați pe 16 și 17 ianuarie în premieră absolută la CD Review, momente de pe acest album.