ACUM:
0.13
Adagietto
În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Urmează: 0.55 Imnul de stat
Apoi: 1.00 Notturno produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio

Arhivă : Recomandări Înapoi

Netrebko și Garanca în opera I Capuleti e I Montecchi

Publicat: vineri, 16 Septembrie 2016 , ora 15.31

Duminica aceasta, în 18 septembrie 2016, una dintre cele mai importante voci ale momentului, soprana Anna Netrebko, împlinește vârsta de 45 de ani. Cu acest prilej emisiunea « Opera în interpretări de referință» o readuce în atenția dvs., într-una dintre cele mai reușite imprimări ale ei - opera I Capuleti e I Montecchi de Vincenzo Bellini. O înregistrare în care partenera Annei Netrebko este mezzo-soprana Elina Garanca, care în 16 septembrie a împlinit 40 de ani.

« Belcanto fără praf - cu dragoste pură, dramă și pasiune » - acestea sunt cuvintele pe care casa de discuri Deutsche Grammophone le-a ales pentru a descrie materialul lansat în anul 2009 - o imprimare live, dintr-un concert ce a avut loc în aprilie 2008 la Konzerthaus din Viena. Din distribuție au mai făcut parte Joseph Calleja - în Tebaldo, Robert Gleadow - Lorenzo și Tiziano Bracci - care l-a interpretat pe Capellio.

Probabil că la o primă vedere ne vom întreba de ce Bellini a ales titlul de I Capuleti e I Montecchi de vreme ce opera are la bază piesa Romeo și Julieta a lui Shakespeare. Explicația este simplă : opera lui Bellini nu este bazată pe textul lui Shakespeare, necunoscut în Italia la acea vreme, ci pe o piesă scrisă de Luigi Scevola, ce avea drept sursă de inspirație o versiune renascentistă scrisă de Luigi da Porto, această din urmă sursă fiind folosită și de Shakespeare. O altă nedumerire pe care publicul care ascultă pentru prima dată creația lui Bellini ar putea-o avea este legată de alegerea unei voci feminine, crearea, deci, a unui rol travesti pentru Romeo. Opțiunea compozitorului în acest sens a fost legată mai ales de calitatea vocilor pentru care a gândit partitura. El cunoștea deja cântăreții de la Veneția - starul companiei era mezzo-soprana Giuditta Grisi, însă vocile de tenor și bariton erau lipsite de strălucire. Astfel încât atenția avea să cadă asupra vocilor feminine - mai ales că Giuditta Grisi cântase deja mai multe roluri în travesti - toate cu mare succes.

Deși ritmul în care compunea de obicei era lent, Vincenzo Bellini a scris partitura acestei opere în mai puțin de șase săptămâni, fiind presat de managementul Teatrului La Fenice din Veneția. A reușit să facă asta reciclând zece momente dintr-o operă pe care o scrisese în trecut, Zaira. Bellini ar fi putut să scrie foarte repede - dovadă stă Somnambula, operă cu material original în totalitate, scrisă tot în decursul a aproximativ șase săptămâni - însă nu voia să facă acest lucru, considerând că ar lucra în detrimentul calității și creativității.

La Opera în interpretări de referință ascultăm I Capuleti e I Montecchi de Bellini cu Anna Netrebko în rolul Giuliettei și Elina Garanca în rolul Romeo. Ansamblurile Wiener Singakademie și Wiener Symphoniker sunt conduse dirijoral de Fabio Luisi.

Duminică, 18 septembrie 2016, de la ora 21.00, la Radio România Muzical

Irina Cristina Vasilescu