Arhivă : Recomandări Înapoi

Muzică sacră de Pergolesi și Mitropolitul Ilarion - 'Concerte de 5 stele', Joia Mare, 28 aprilie 2016

Publicat: marți, 26 Aprilie 2016 , ora 17.47

Între intermezzo-ul Il serva padrona, care a deschis drumul operei buffa, și Stabat Mater, una dintre cele mai emoționante capodopere ale muzicii sacre, o partitură la care Giovanni Batista Pergolesi a lucrat până în ultimele zile ale scurtei sale vieți - 26 de ani -, autorul napolitan ni se înfățișează astăzi ca unul dintre cei mai inovatori și inspirați compozitori din prima jumătate a secolului al XVIII-lea. În martie 1736 el punea pe note, la comanda Ordinului Franciscan al minoriților din Napoli, suferințele pe care Fecioara Maria le-a trăit odată în fața Răstignirii lui Isus. Nimic din solemnitatea și patosul textulul liturgic nu se regăsește în partitura lui Pergolesi, drept care contemporanii săi i-au reproșat încărcătura sentimentală, proprie condeiului său de autor de opere, care umanizează figura Mariei și conduce ascultătorul de la solemnitatea devoțiunii la tandrețea sentimentelor materne. Muzica tânărului reprezentant al școlii napolitane plânge parcă, aici, odată cu Sfânta Fecioară, în cel mai intens expresiv mod cu putință: este o scriitură mult simplificată față de polifonia vocală a vremii, cu linii melodice cantabile în acompaniamentul orchestrei, stil specific lui Pergolesi, la granița dintre baroc și clasicism.

În 7 noiembrie toamna trecută, în "Sala Adormirii Maicii Domnului" a Radiodifuziunii Vaticanului din Roma, Ansamblul "Archi Accademia Nova" dirijat de Pierluigi Morelli a interpretat Stabat Mater de Pergolesi pentru soprană, alto, orchestră de coarde și bas continuu, avându-le ca soliste pe Susanne Bungaard și Micaela Pamilla. Ascultăm această înregistrare la Radio România Muzical, completată în programul emisiunii "Concerte de 5 stele" de "Patimile după Matei" în versiunea muzicală a Mitropolitului Ilarion de Volokolamsk.

Fost elev al celebrei școli Gnessin, apoi compozitor licențiat al Conservatorului din Moscova, Grigory Valerievich Alfeyev lua drumul călugăriei în 1987 pentru a deveni astăzi unul dintre cei mai influenti prelati ai ortodoxiei ruse. Revenirea la compoziție s-a petrecut abia în 2006, an în care, în doar patru luni, semnează întreaga partitură acestui oratoriu care a avut premiera în Marea Sală a Conservatorului din Moscova în martie 2007. "Patimile după Matei", amplă compoziție liturgică în patru părți pentru soliști, cor mixt și orchestră de coarde, a fost prezentată într-o variantă prescurată de compozitor, în 29 februarie anul acesta la Sala de concerte "Alexandrovsky" din Moscova. Protagoniști, soprana Naira Asatryan, mezzosprana Olesya Petrova, tenorul Maxim Paster și basul Dmitri Beloselsky. Grigory Valerievich Alfeyev, Corului Sinodal și al Orchestra "Ceaikovski" din Moscova sub bagheta lui Vladimir Fedoseyev.

De ascultat în emisiunea "Concerte de 5 stele" , joi, 28 aprilie 2016, de la ora 15.30

Ana Voinescu