VIDEO. “Ola Gjeilo: Voices Piano Strings” și “Land of Gold - Anoushka Shankar” CD Review nonconformist, 3 mai

Publicat: marți, 26 Aprilie 2016 , ora 12.55

"Un mix liric de improvizație și sonorități clasice"

Vă invit să patrundem în atmosfera specială a albumului Ola Gjeilo: Voices Piano Strings o atmosferă de o frumusețe pură, o muzică odihnitoare și totodată înălțătoare. Veți asculta voci, pian și instrumentele de coarde ale orchestrei împletindu-se în sonorități eterice, pure, dar nu intangibile, o muzică uimitor de odihnitoare și în același timp înălțătoare, ce creează parcă un decor sonor nord-european, filon care își pune amprenta pe tot ce semnează acest compozitor american de origine norvegiană, Ola Gjeilo.

Veți asculta un melanj de influențe de ale unor compozitori precum John Adams, Alexandre Desplat, Thomas Newman, Anthony Marinelli, John Williams, Eduard Elgar, Ralph Vaughan-Williams și John Tavener. Ola Gjeilo spune despre muzica sa că este: un mix liric de improvizație și sonorități clasice. Mulți o descriu ca fiind: cinematografică ... evocatoare, luxuriantă și narativă.

Nu pot să nu remarc pasiunea lui Ola Gjeilo pentru sonoritățile corale, sonorități prin care pătrunde în sfera muzicii sacre. Iar portretul său este schițat, cu o minunată sensibilitate și pasiune de două coruri, considerate a fi unice în Marea Britanie: Voces8 și Tenebrae. Trebuie spus că Ola Gjeilo este compozitor rezident al formaiei Voices8.

Fundalul orchestral destul de luxuriant, este asigurat de Orchestra de Camera din Londra, iar soliști instrumentiști sunt, alături de compozitor la pian, Thomas Gould - vioară, Ciaran McCabe - vioară, Jon Thorne -violă, Matthew Sharp - violoncel.

Ola Gjeilo: Voices Piano Strings, album lansat pe 1 aprilie 2016, un portret al compozitorului care, pe 5 mai va împlini 38 de ani. Ola Gjeilo este un creator care se identifică cu stilul muzical contemporan dar plin de familiaritate. Armoniile sunt concentrate în texturi bogate, combinate cu melodii grațioase, lirice care te duc cu gândul la muzica de film. Muzica lui Gjeilo cere celui care o ascultă să dea frâu liber imaginației.

Un album marcat de criza umanitară a refugiaților.

Mirodenii puternic orientale în partea a doua parte a acestui CD Review nonconformist. Este vorba despre albumul intitulat Land of Gold, lansat pe 1 aprilie 2016 de sitarista indiană Anoushka Shankar, sub emblema renumitei case Deutsche Grammophon. După cum singură declara, Anoushka Shankar a fost mult influențată în concepția acestui album de criza europeană a refugiaților. Am ținut să îmi manifest opinia prin muzica mea în cel mai clar mod cu putință - spune ea.

După cum știți, Anoushka Shankar este fiica legendarului sitarist Ravi Shankar și sora vitregă a cântăreței Norah Jones. Născută la Londra, Anoushka Shankar și-a împărțit copilăria între capitala britanică și New Delhi. Anoushka a început să cânte la sitar la 7 ani, instrument pe care l-a învățat, evident, de la tatăl său, Ravi Shankar. De atunci l-a însoțit pe acesta în concerte, acompaniindu-l și la un alt instrument tradițional specific muzicii indiene: tanpura. Prima ei interpretare solo la sitar într-un concert, a avut loc în 1995 la New Delhi, ca parte a concertului dedicat tatălui ei la aniversarea celor 75 de ani.

Land of Gold, este un album semnat de câștigătoarea a 5 Premii Grammy, sitarista Anoushka Shankar, și îl pot considera un răspuns emoțional la trauma umanitară a persoanelor refugiate din zonele de conflict ale Orientului. Sunetul ancestral al sitarului, poate straniu auzului nostru prea obișnuit cu sonorități temperate, este firul narativ al întregului album. Anoushka Shankar reușește să creeze, cu instrumentul său, o deconectare apropiată de meditație și pătrunde astfel, în zonele cele mai întunecoase ale trăirilor umane. Sitarul reușește să ne înfățișeze o paletă emoțională uimitor de bogată, de la nuanțe de sensibilitate suavă, la agresivitate și furie. Muzica Anoushkăi Shankar încorporează elemente ale minimalismului din muzica clasică occidentală amestecate cu jazz, electro și stilurile clasice ale muzicii indiene.

Albumul este produs de Joe Wright, soțul artistei, și îi are ca invitați Manu Delado, cel care impreună cu sitarista a compus muzica, basistul de jazz Larry Grenadier violoncelista Caroline Dale, Sanjeev Shankar, cântând la shenai (un instrument din trestie originar din India), dar și pe cântăreața germană de origine turcă, Alev Lenz și actrița Vanessa Redgrave recitând un poem de Pavana Reddy.

Poate că această muzică aduce o sonoritate brută, uneori stridentă, însă întotdeauna ea este motivată expresiv. Vă invit la o experiență muzicală inedită care nu poate decât să vă pregătească pentru prezența Anoushkăi Shankar în Festivalul Internațional "George Enescu" ediția 2017, prezență anunțată chiar pe scena Ateneului Român, alături de Orchestra de Cameră din Zurich.

Așadar, nu pierdeți CD Review nonconformist din 3 mai, de la ora 10,00, și reluarea de la ora 17,00 la Radio Romania Muzical.