Arhivă : Recomandări Înapoi

Polifonii în Săptămâna Mare - 26 aprilie

Publicat: marți, 26 Aprilie 2016 , ora 14.04

Între o rafinată și sensibilă arie de operă – cu vioara în rol de primadonă -și jocul neastâmpărat al pianului, revărsat în minunate ornamente, decurge acțiunea primei piese a Polifoniilor: Sonata KV 303 în Do major pentru pian și vioară de Wolfgang Amadeus Mozart, compusă în martie 1778, la Mannheim, unde Amadeus se oprise în timpul celui de-al doilea său turneu la Paris, și unde se îndrăgostise de frumoasa cânăreață Aloysia Weber, sora mai mare a viitoarei sale soții – Constanze

Urmează un concert în Do major pentru oboi și orchestră, întru totul clasic și purtând amprenta unei certe măiestrii: mult timp, i-a fost atribuit lui Joseph Haydn (a și intrat cu această "paternitate" în repertoriul tradițional al instrumentului). Însă anumite elemente - de pildă, prezența trompetelor și timpanilor în acompaniamentul orchestral - i-a pus pe gânduri pe cercetători, care îl indică, mai curând, ca autor, pe boemianul Johann Antonin Kozeluch, vărul celebrului Leopold Kozeluch

În Săptămâna Patimilor - un moment de profundă reflectare și emoție, într-o capodoperă romantică: "Messa da Requiem" de Giuseppe Verdi: lucrare scrisă în 1873 în memoria lui Alessandro Manzoni, eroul Risorgimento-ului italian ("Cu El se încheie cea mai pură, cea mai sfântă, cea mai elevată perioadă de glorie a noastră"/ G. Verdi), veritabilă dramă sacră, reflectând în spirit romantic momentele-cheie ale liturghiei funebre catolice. Alegem o interpretare de referință, realizată în concertul din 20 iunie 2003, susținut la Sala Radio: soliști ai Corului Academic Radio și Orchestrei Naționale Radio, sub bagheta lui Vakhtang Jordania , au fost atunci regretata soprană Roxana Briban, altista Aura Twarowska, tenorul Marius Budoiu și basul Sorin Coliban.

,,Enescu va fi una dintre marile descoperiri ale secolului XXI" - spunea Yehudi Menuhin, iar prezența din ce în ce mai amplă a operei enesciene în circuitul muzical mondial - confirmă adevărul acestor cuvinte. Dintre nenumăratele exemple alegem o înregistrare realizată în anul 2000 de Ansamblul soliștilor Orchestrei Filarmonicii din Oslo, cea cu Dixtuorul op.14 pentru suflători: o versiune ce reconstituie atmosfera luminoasă, contemplativă, ușor nostalgică a acestei partituri apărute în 1906, în care sentimentul "dorului" românesc își găsește o superbă reprezentare.

Sorina Bobeico