„Lang Lang in Paris” în 14 aprilie la CD Review

Publicat: joi, 7 Aprilie 2016 , ora 11.50

În privința fenomenalului pianist chinez Lang Lang, critica muzicală internațională este de acord cu un lucru. Toate aparițiile sale teatrale cu care și-a obișnuit publicul de până acum, când se apropie de sfârșitul celui de-al doilea deceniu al carierei sale, n-ar fi fost apreciate fără impresia solidă lăsată de pianistica sa constant inovatoare, în interpretarea clasicilor literaturii pianistice. Așa se face că după succesul fulminant al albumului Chopin, Lang Lang a lansat în octombrie 2015 un album special, spun eu, intitulat Lang Lang in Paris.

Lang Lang în Sala Oglinzilor de la Versailles

Încă de când a vizitat prima dată Sala Oglinzilor din Palatul Versailles, pianistul a dorit să cânte acolo. Iar visul său s-a împlinit când a finalizat această producție discografică ce aduce mai degrabă cu videoclipurile din muzica pop-rock. În sensul că înregistrările audio au fost realizate în Sala Liebermann a Operei Bastille, iar filmările au fost făcute în tehnologie 4K, chiar în magica Sală a Oglinzilor din Versailles. Asta pentru că albumul Lang Lang in Paris este disponibil atât în format audio, cât și video. Pe CD simplu și CD deluxe, cu o prefață generoasă și un DVD bonus cu framgente din recital, dar și pe format vinil. Video recitalul este disponibil în versiunile DVD și Blu-ray. Repertoriul ales, Frederic Chopin - cele 4 încântătoare Scherzo-uri și Piotr Ilici Ceaikovski - Suita "Anotimpurile", un opus mai puțin prezent pe afișul de recital.

Chopin și Ceaikovski compozitori cheie pentru cariera lui Lang Lang

Înregistrările realizate pentru album în iunie 2015 au fost urmate de o serie de recitaluri care, în toamna acestui an și în primăvara viitoare vor continua, promite pianistul, cu un turneu internațional. Este și normal, dacă ne gândim că Ceaikovski și Chopin înseamnă mult pentru cariera lui Lang Lang. Pe când avea doar 17 ani o lume întreagă i-a descoperit talentul atunci când a interpretat Concertul nr. 1 de Ceaikovski în compania Orchestrei Simfonice din Chicago. De alfel, Ceaikovski a apărut de-a lungul carierei de până acum a lui Lang Lang în momente cheie, pianistul realizând parcă, prin repertoriul compozitorului rus, saltul dorit către următoarea etapă.

În schimb, Chopin i-a fost lui Lang Lang un apropiat constant. Rar se întâmplă ca într-un recital semnat de pianist pe afiș să nu apară și numele romanticului polonez.
"Los Angeles Times" scrie: În cele 4 Scherzo-uri ale lui Chopin, Lang Lang a pus de toate: salbaticie, inflorescențe extrovertite impresionante, atingeri delicate ale sunetelor până la topire, efecte de cascadă.
Despre același set de 4 Scherzo-uri de Chopin, "London Evening Standard" observă: Complicată și atletică munca degetelor lui Lang Lang, dar pe deplin justificat: nu există estopmări, fiecare linie melodică este curat gravată, iar gama de culori care iese din Steinway-ul lui este orbitoare.
Așadar "Lang Lang in Paris" un album teatral, chiar și în format audio. Un Lang Lang ușor prea demonstrativ, după mine, mai ales când cântă Chopin, dar, așa cum spuneam și la începutul acestei cronici, pianistul are un loc aparte în pleiada de artiști ai momentului, tocmai prin constanța opiniei sale interpretative. Iar substanțiala discografie Chopin impune cel puțin respectul diversității.

Nu ratați rubrica CD Review din emisiunea "Arpeggio" din 14 aprilie. Veți asculta in jurul orei 11,30, în interpretarea lui Lang Lang, Scherzo nr.1 op.20 în si minor, Scherzo nr.2 op.31 în si bemol minor și Scherzo nr.3 op.39 în do diez minor de Frederic Chopin.