ACUM:
1.00
Notturno
Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.
Urmează: 7.00 Allegro... de weekend Un matinal clasic, într-un tempo vivace.
Apoi: 9.50 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.

Arhivă : Recomandări Înapoi

Călătorii muzicale - Polifonii, 12 februarie 2016

Publicat: joi, 11 Februarie 2016 , ora 9.06

Țări și timpuri diferite se înlănțuie în călătoria muzicală de vineri, 12 februarie, pe portativul Polifoniilor: Spania, Norvegia și Cehia formează nucleul ei romantic, Corul Madrigal continuă traseul cu nestemate ale repertoriului renascentist, Cvartetul ConTempo ne duce apoi în Spania lui Boccherini, iar în final vom savura o capodoperă enesciană a anului 1901, apărută la Paris…

Capriciul spaniol op.34 de Nikolai Rimski-Korsakov: cu toate că niciodată nu a călătorit în Spania și nimic din viața cotidiană a anului 1887 nu părea să-i fi îndreptat gândul către piesajele ei însorite, compozitorul rus a reușit să surprindă în muzica sa spiritul folclorului iberic, inspirat de o culegere de cântece populare spaniole care-i ajunsese pe atunci în mâini.

Vechi cântec norvegian și variațiuni op.51 de Edvard Grieg: apărută în vara anului 1890, în varianta ei inițială pentru două piane, această lucrare are la bază balada populară "Sigurd și mireasa trolilor". Grieg a înveșmântat-o în cele mai rafinate culori ale paletei sale armonice, conferindu-i înțelesuri diferite de-a lungul celor 14 variațiuni care îi urmează, reflectând, în câteva dintre ele, trăsături stilistice ale unor compozitori pe care îi aprecia în mod deosebit: Schumann, Mendelssohn, Liszt, Brahms, Saint-Saëns.

Serenada în Mi bemol major pentru coarde de Josef Suk: o muzică superbă, apărută în anul 1892, într-o perioadă fericită a biografiei compozitorului ceh: avea 18 ani, tocmai absolvise Conservatorul din Praga, era sprijinit de mentorul său Antonin Dvorak și apreciat de însuși Brahms, care a contribuit la publicarea Serenadei și, implicit, la recunoașterea lui Suk în calitate de creator important al timpului.

Corul Național de Cameră "Madrigal": "un Stradivarius de voci omenești", veritabil brand românesc, ansamblu cu un repertoriu de peste 1000 de titluri, acoperind aproape 8 secole de muzică, un cor de elită, condus într-un continuu marș triumfal pe scenele lumii, de inegalabilul Marin Constantin. "Madrigalul? Sensibilitate.... Comunicarea sensibilă este singurul mod de a fi al muzicii" - mărturisea maestrul, care a pornit în realizarea visului său numit "Madrigal" de la muzica Renașterii, perioada de aur a creației corale, punctul forte al ansamblului pe care l-a dirijat timp de 46 de ani. Alegem câteva dintre nestematele renascentiste din repertoriul Madrigalului, semnate Giovanni Pierluigi da Palestrina, Claude le Jeune, Claudio Monteverdi, Josquin des Pres, John Dowland, Luca Marenzio, Gesualdo da Venosa și Pierre Passereau.

Cvartetul ConTempo: unul dintre cele mai vibrante și emoționante ansambluri contemporane, "un ABBA al muzicii clasice", "un grup cizelat de profesioniști, plin de exuberanță și cu un excelent simț al ansamblului " ("The Strad")

Și-a început existența în 1995, printre diverse alte ansambluri studențești coagulate în cadrul Universității bucureștene de Muzică; astăzi însă deține o carte de vizită impresionantă, cu cele peste 1400 de concerte susținute până acum, în 46 de țări, având ca punct de reper pe harta turneelor Irlanda, unde a obținut statutul de "Cvartet în rezidență" în cadrul Radioteleviziunii Irlandeze din Dublin.

Componența rămâne aceeași: Bogdan Șofei - vioara I, Ingrid Nicola - vioara a II-a, Andreea Banciu - violă și Adrian Mantu - violoncel. Îi ascultăm interpretând, într-o înregistrare live din anul 2007, împreună cu chitaristul John Feely, Cvintetul nr.1 în Re major de Luigi Boccherini.

Simfonia concertantă op. 8 pentru violoncel și orchestră de George Enescu: "O uriașă piesă concertantă pentru violoncel" - o numea Pascal Bentoiu în volumul "Capodopere enesciene", comparând felul în care orchestra încadrează instrumentul solist, cu "coada unei comete care însoțește, cuminte, nucleul luminos"… O lucrare apărută în 1901, la Paris, considerată drept una dintre cele mai îndrăznețe creații ale compozitorului, în vârstă de 20 de ani pe atunci. O interpretare semnată Laura Buruianã în colaborare cu Orchestra Națională de Cameră a Republicii Moldova dirijată de Cristian Florea.

Polifonii, 12 februarie 2016, ora 13.10

Sorina Bobeico